fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Nijmeegse studenten bedenken mobielvrije zones in trein: ‘Mensen worden gestimuleerd om gesprek aan te gaan’

30 nov 2023 13:11

We hebben in Nederland al stiltezones in de trein, maar voor wie juist op zoek is naar sociaal contact bedachten studenten Femke Peters en Laurien Schipper de mobielvrije zone. Donderdagmiddag vindt de eerste pilot plaats tussen Utrecht en Zwolle.

In de trein zitten we massaal op onze mobiele telefoon. We appen ermee, lezen de krant, spelen een spelletje of bekijken de reisplanner. Volgens de Nijmeegse communicatiestudenten Femke Peters en Laurien Schipper belemmert dat het sociaal contact in de trein. Nederlanders kijken per dag gemiddeld 130 keer op hun telefoon en uit onderzoek blijkt dat het empathisch vermogen door veel telefoongebruik achteruit gaat. “Bijna iedereen, inclusief wijzelf, zit tijdens zo’n rit op zijn of haar telefoon”, vertellen de studentes tegen Metro. “Dat is een standaard beeld. Maar waarom is dat er zo ingeslopen? En missen treinreizigers sociaal contact?”

Kletskaartjes

Peters en Schipper bedachten daarom de mobielvrije zone, een coupé in de trein waar je als reiziger niet meer op je telefoon mag zitten. In plaats daarvan liggen er ‘kletskaartjes’, een spelletje om een gesprek met je medereizigers op gang te brengen. “Zo kunnen reizigers elkaar vragen stellen. Eigenlijk wordt het een soort treinspel op die manier.”

Een NS-conducteur bleek enthousiast over het idee van de studentes. Donderdagmiddag vindt een pilot plaats op het traject tussen Utrecht Centraal en Zwolle. “Mensen reageren amper als de conducteur langskomt. Laat staan dat ze even een praatje maken”, zegt Schipper. “De conducteur zal ons initiatief tijdens de rit ook omroepen.”

Impact maken

Het doel van de twee? “We willen graag impact maken. We hopen, behalve treinvervoerders, ook reizigers te kunnen inspireren. Want we kampen echt met een maatschappelijk probleem. De trein is een samenkomst van allerlei verschillende mensen. Juist in een tijd van polarisatie en minder sociaal contact is de trein een plek waar we weer met elkaar in gesprek kunnen gaan.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dirk
7 maanden geleden

Lekker overdreven allemaal, wat is de volgende stap? Een datingcoupe?

Ariën
7 maanden geleden
Antwoord aan  dirk

De LoveTrain heeft de NS ook al eens twee keer gehad. ❤️

Ruud
7 maanden geleden
Antwoord aan  dirk

Dit lijkt inderdaad meer bij 1 april te passen.
Aan de foto te zien is het ook een traject waar weinig mensen in de trein zitten en je kan kiezen in welke “zone”je wilt zitten.
In de treinen waar ik regelmatig mee reis, is het al heel mooi dat je een zitplaats hebt en niet op een balkon op de trap moet zitten. Kunnen kiezen of je in een “mobielvrije zone” of stiltecoupe gaat zitten is dan geen optie.

Johan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

“Mensen reageren amper als de conducteur langskomt. Laat staan dat ze even een praatje maken”

De conducteur heeft talloze veiligheidstaken, dus is het gevaarlijk om de conducteur af te leiden. Bovendien komt de conducteur nu al zelden toe aan het controleren van vervoersbewijzen.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Een open doel. De conducteur doet behalve het uitfluiten van een trein meestal helemaal niets. Vooral geen veiligheidstaken anders dan de popo bellen zou de conducteur toevallig per ongeluk ergens van op de hoogte raken. Bijvoorbeeld als er wat in de 1e klas zou gebeuren waar net de conducteur ligt te slapen of zit te internetten.

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

Stilte coupé gaan zitten is altijd een optie, je moet alleen rekening houden met de mede mensen in coupé.
Persoonlijk enige coupé wat ik zelf fijn vind, dit hoeft van mij niet.

Ik heb tijdje geleden in de ICNG gezeten, jeetje wat een rommel is dat al aan coupes.
Zeker die stukken waar hele tafel staat tussen de stoelen, er irritant hoop dat deze in de binnenlandse ICNG of DDNG niet komen.
Je heb gewoon amper nog plek om normaal te zitten door die tafels, neemt veel ruimte in iedere keer mensen aan de kant voor elkaar als iemand uit wil(en normale stoelen heb je minder of 4 Zits zo tegen over elkaar).

Ariën
7 maanden geleden

Ah, de social coupé 2.0. 🙂

Niets nieuws eigenlijk. Dit is al eens eerder geïntroduceerd waarbij mensen gezellig met elkaar gesprekjes konden aangaan, of waar workshops te doen waren.

Wel een mooi initiatief.

Hollander
7 maanden geleden

“Impact maken”, blegh!
Wat is er mis met “iets veranderen” of “iets in gang zetten”? Een “pilot” is ook gewoon een “proef”.
Kan allemaal prima in het Nederlands, mensen!

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Hollander

Tja, Engels staat kennelijk gewichtiger en zo lekker internationaal. Dan maak je meer indruk en tel je mee in de vaart der volkeren.

Baardstaart
7 maanden geleden

De studenten komen weldegelijk met een poging om beeldschermverslaving te doorbreken en ik denk dat we meerdere van dit soort initiatieven nodig zijn om onze levens minder afhankelijk te maken van beeldschermen en meer menselijk contact te hebben. Je kunt menselijk contact niet forceren, maar meer goede gesprekken in de trein is zeker een positief aspect van treinreizen bevorderen.

In welke vorm je moet gieten is voor mij een grote vraag, want je kan een trein in indelen in talloze zones. Zeker ook dat treinen steeds krapper worden in zitplaatsen is het vaak moeilijk om een zitplaats in de door je gewenste coupe te vinden. Maar dat dit op een of andere manier moet komen is zeker een hele goede ontwikkeling. Trouwens langere treinen zijn wat mij betreft ook een oplossing en hopelijk lokt dit ook meer OV vraag uit.

Karin Ühl
7 maanden geleden

Het is op veel trajecten tegenwoordig al fijn als je een zitplaats kunt vinden. Kan me de discussies al voorstellen, als je daar dan je mobiel niet zou mogen gebruiken.

Opa Ties
7 maanden geleden
Antwoord aan  Karin Ühl

Stiltezone 2.0

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Karin Ühl

Zitplaats vinden is over algemeen helemaal niet zo moeilijk, ja soms heb je idd een te kort treintje 3 of 4 bakken.
Maar mensen moeten ook niet als koeien allemaal zelfde coupé in gaan, had paar weken geleden zelfde voorbeeld.

Ik ging van Rotterdam centraal naar Utrecht, de intercity was ongeveer net zo lang als het hele perron.
Wat doen mensen allemaal achteraan instappen bij de trap, in plaats van een beetje spreiden.

treingraag
7 maanden geleden

Groot voordeel is dan dat er niet on speaker conversaties plaats vinden of muziek aan staat.
Liefst met schoenen op de bank. (geef nou eens een boete hiervoor)
Overigens is internet gewoon heerlijke infotainment dus loer maar lekker allemaal.

treingraag
7 maanden geleden

Groot voordeel is dan dat er niet on speaker conversaties plaats vinden of muziek aan staat.
Overigens is internet gewoon heerlijke infotainment dus loer maar lekker allemaal.
Wel schoenen van de bank graag.

Anoniem
7 maanden geleden

Misschien is er een plek voor een burgerlijke coupe. Waar gewoon gebeld mag worden, maar zonder speaker en op rustige toon. Waar mensen met elkaar kunnen praten, zonder te schreeuwen. Waar kinderen normaal kunnen bewegen, maar door ouders worden aangesproken als ze andere passagiers lastig vallen. Alvast bedankt!

Reiziger
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Precies dit ja, gewoon jezelf redelijk gedragen waar niemand last van kan hebben. Een gezellige coupé, wat mij betreft mag die de hele trein in beslag nemen, mét controle natuurlijk.

Ronald
7 maanden geleden

Te triest voor woorden dit idee. Zoiets kan je mensen niet opdringen moet uit zichzelf ontstaan. Vaak heerst er in internationale treinen wel een hele andere sfeer omdat iedereen met vakantie gaat. En dan straks een boete als je op je telefoon zit???
Stiltecoupe’s vindt ik ook al een drama.

Leoos
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald

Het drama aan de stiltecoupé’s is juist als mensen niet stil zijn.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

Ik vraag me af of die stiltecoupé wel standhoudt als die straks mogelijk aan de grondwet getoetst kan worden. Vorm van onderdrukking van het recht op vrije communicatie.

bert sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een anoniemendispuut in de trein met vooral veel gebral?

Sander
7 maanden geleden

Laat ze eerst maar eens gewoon controleren op kaartjes en de treinen goed schoonmaken lijkt me veel belangrijker dan deze woke onzin!

Brabo
7 maanden geleden
Antwoord aan  Sander

Mee eens.

Anoniem
7 maanden geleden

Zorg er eerst voor dat de stilte coupe ook echt stil is….

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Eens meer coupes hoeft van mij ook niet, de ICNG is echt een hokjes / coupé drama.
Een stilte coupé is prima maar meer is er niet nodig, ik vind ook fijn om na lange werkdag hierin terug te zitten.

Het grappige is inde ochtend is de hele trein zowat stil, maar in de middag kan niemand zijn mond houden zowat eventjes.

Anoniem
7 maanden geleden

Wat een onzin. Bijna niemand zit op zoiets te wachten. Zulke dingen moeten spontaan gaan en niet in speciale coupés. De kerngedachte erachter is prima, maar de trein is daar niet voor bedoeld.

Zelf zit ik totaal niet te wachten op sociaal contact in de trein, behalve dan met eigen vrienden of familie die meereist. Als ik alleen reis, zoals meestal, geniet ik juist van de tijd en rust voor mezelf en wil dan juist niet óók alweer “sociaal” doen.

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nee nou ja goed en daarvoor kan je in de stilte coupé zitten, je kan toch verder kletsen in de andere coupes ?.
Waarom dan speciale ruimte daarvoor maken, er wordt wat afgekletst in de niet stilte coupes over algemeen.
Daarom zit ik over algemeen terug weg van werk in de stilte coupé, even half uurtje ofzo geen gesprekken etc(luister ook geen muziek dan ofzo).

René Reinders
7 maanden geleden

SStond vandaag weer in het halletje. Ben al blij als ik kan zitten.

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  René Reinders

Ik kan altijd zitten over het algemeen, maakt niet uit of nu vanaf Utrecht naar Rotterdam ga, nu Breda of Deventer of Boxtel.
Dat zijn de meeste ritjes die ik maak voor het werk, ja kan enkele keer voorkomen eens niet kan maar bijna altijd kan ik zitten.

Annemiek
7 maanden geleden

Ik zou het een aandoenlijk vinden als het van meisjes van de HAVO kwam, maar helaas is dat niet het geval. Het is onvoorstelbaar naïef om te denken dat dit gaat werken.

Als ik al mensen hoor praten in de trein, is het small talk, ronduit onnozel gelul of anderszins communicatie van lage kwaliteit. Ik heb totaal geen zin om daarin te participeren. Ik heb er over het algemeen een hekel aan als mensen tegen mij beginnen te praten in de trein. Als het nette mensen zijn, beantwoord ik de vraag gewoon en ga door met waarmee ik bezig was. Ik ga nog liever op het balkon staan dan dat er van mij verwacht wordt dat ik geanimeerd meedoe aan een gesprek. Of, wat te denken van die jongens die geen ‘nee’ willen accepteren als ze bij je gaan zitten en je laat merken dat je niet geïnteresseerd bent in hun klungelige versierpogingen. Ik weet er dan soms nog een ‘DOORLOPEN!’ uit te bulderen, waarbij ik gedecideerd een kant op wijs, waarna ze niets anders rest dan dat maar gedwee te doen…

Er is een reden dat mensen met hun telefoon bezig zijn en niet razend enthousiast naar buiten kijken of geïnteresseerd in anderen raken. Namelijk dat ze de route al honderden keren hebben afgelegd. Dan is het leuke er wel een beetje af en rest er slechts nog tijdverdrijf.

En dat het artikel meldt dat mensen geen praatje maken met de conducteur is helemaal een gotspe. Als die conducteur dat niet leuk vindt, dan moet hij eens met zijn collega’s om tafel. Het gros van de conducteurs geeft er immers blijk van totaal geen interesse te hebben in de klanten. Net zo als het gehele bedrijf NS.

Eenzaamheid is wel degelijk een groot probleem, zo valt ook te merken aan sommigen die op deze website reageren. Die eenzaamheid ga je echter niet in de trein oplossen. Die mensen moeten gewoon zorgen voor contacten in de woonomgeving. Zoek iemand in de buurt, wordt lid van een vereniging of ga vrijwilligerswerk doen. Voor velen de enige wijze om uit de eenzaamheid te geraken.

Louis Bohte
7 maanden geleden

Het is opmerkelijk, dat juist vrouwen sociaal verbindend willen zijn. Wie zijn bang voor sociaal kontakt?

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

Elk nadeel hebt z’n voordeel en omgekeerd.
Vroeger had je roken/niet roken, toen kwam stilte/niet stilte, nu mobiel/niet mobiel, straks zitten/niet zitten coupe, eten en drinken/niet eten en drinken. Laten we gewoon als sociale wezens gewoon normaal sociaal zijn en als mensen waar ook ter wereld vreedzaam met elkaar communiceren dan heb je geen aparte coupe achtige structuren voor nodig. Even om elkaar geven en maak eens een gesprek over het meest besproken onderwerp in Nederland namelijk : het Weer, dan komt de rest vanzelf merk ik soms en heb je een mobiel niet echt voor nodig. Even een knipoog naar buurvrouw of buurman is ook niet gek en dit leuke initiatief bewijst dat mensen rustig met een idee mag komen, maar of dat succes heeft en overal aanslaat zal de toekomst uitwijzen…

Juriaan
7 maanden geleden

Ik zit niet op dit soort woke gedoe te wachten.

Hanaq
7 maanden geleden

Eigenaardig dat de eerste reactie op een leuk idee meteen chagrijnig is. Ik zie dat vaker op deze site. Het wemelt van de klaagzangerige zuurlingen. Natuurlijk is het idee zo goed als onuitvoerbaar, niemand kan nog zonder meneemtelefoon-computer-mediapseler. Ook ik wil op zijn minst weten hoe ernstig mijn vertraging is, en dat doorgeven. Maar het legt wel de vinger op een pijnlijk fenomeen in onze samenleving. Een halve eeuw geleden keken mensen ook zuur in de trein, en als kind vroeg ik me af wat ik misdaan had. Maar af en toe sprak men met elkaar, iets wat nu op veel plekken verboden is. Elke passagier lijkt alle andere te haten, vooral in de stiltecoupés. Daar mag wel eens wat aan gedaan worden.

Anoniem
7 maanden geleden

Ik ben allang al blij als ik een plek heb om te zitten. Als de enige plek is op zo’n coupee ga ik gewoon muziek luisteren. Wat een onnozel idee. Treinen zijn voor het komen van plek A naar B, niet meer en niet minder.

Een goed idee is om de Eerste klas af te schaffen of verminderen, dat neemt ook al te veel ruimte in.

Aardbeitje
7 maanden geleden

Ja daaaag, als je wil praten ga lekker je gang maar niet tegen mij. Ik ben bijna 30 en als klein meisje zaten mensen de krant of een boek te lezen dus die telefoon is niks nieuws. Alleen kan je meer op zo’n ding; email versturen, tante smsje sturen, voor oma een cadeautje bestellen, even je routeplanner bekijken, en boodschappen lijstje maken. Dingen die mensen vroeger alleen thuis moesten doen. Kunnen ze nu ook in een uurtje terwijl ze onderweg zijn naar werk. Dan kunnen ze erover vergeten en is het een zorg minder aan hun hoofd.

Hoepel op met je “SOCIAAL COUPE”!! Ga eerst zorgen dat mensen hun mond houden in de stilte coupe en respect hebben voor mensen die in rust naar of van werk reizen. En zorg dat er genoeg zitplaatsen zijn. Of dat treinen op tijd rijden. Dat zijn echte problemen, mensen die niet met elkaar willen praten is niet het einde van de wereld. Kijk naar fotos van openbaar vervoer door de jaren heeft, amper zie je mensen praten. Iedereen zit rustig uit het raam te staren, krantje te lezen of schrijven in hun agenda. Geinig mensen communiceren in openbaar vervoer. En waarom? Je ziet die persoon toch nooit meer terug dus waarom riskeren je halte missen?

Oh als laatste, niet iedereen heeft behoefte aan contact met andere mensen. Ik irriteer me er al aan als iemand naast mij komt zitten, als die persoon tegen mij zou praten dan werd ik gek! Ik heb voor een reden mn koptelefoon op, dat betekent “STOOR MIJ NIET JE LEVEN BOEIT MIJ NIET DUS GA IEMAND ANDERS IRRITEREN!”. En vele die hetzelfde denken. Niet iedereen is sociaal ingesteld en dit komt van een ambivert die houdt van met mensen praten.

Dennis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Aardbeitje

Nou precies dit vroeger was het helemaal niet beter, dan keken mensen naar buiten of lazen de krant.
Als mensen willen praten kunnen ze dat gewoon in normale klas doen, de stilte coupe is voor stilten en meer coupes heb je niet nodig.

Schaf nog wel wat 1ste klas af want dat is er echt te veel, gewoon net als in de sprinter klein hokje voor en achteraan.

Heel erg irritant mensen in stilte coupe gaan bellen of iets, ik zit daar voor mijn rust aan einde van de werkdag terug naar huis.

bert sitters
7 maanden geleden

Cor en Don hebben op vluchten naar Curaçao een speciale zone alleen voor volwassenen. In India rijden vrouwenrijtuigen. Welke zones kunnen er nog meer bedacht worden.
Het wordt wel ingewikkeld om op het perron de deur te vinden voor de juiste zone. Kijk eerst op je app waar op het perron de juiste deur komt?

Freek
7 maanden geleden

Wat een gezelligheid hier weer… ik ben niet zo onder de indruk van het idee vind het wel leuk. En dan nog al zou het een coupé worden de meeste stilte coupés zijn ook niet stil we blijven Nederlanders… het is een proef en komt er iets op gang hebben we straks plekken waar een spelletje ligt. Nou als dat gezellig wordt mij prima en heeft niemand er zin in dan toch ook prima de trein rijdt nog steeds van a naar b.

Geert Gezellig
7 maanden geleden

Leuk experiment, maar doe dit alsjeblieft niet in de spits! Dan is het al druk genoeg. Zeker als je heel ongemakkelijk moet staan of bij de fietsenhoek moet gaan puzzelen welke fiets voorop komt te staan komen de praatjes vanzelf.

Chris
7 maanden geleden

Ik heb een beter idee: we openen een “Leven en Laten Leven”-coupé. Het wordt hoog tijd dat we allemaal weer wat verdraagzamer naar elkaar gaan worden.