Home

#NieuwOV: Her en der kinderziektes, onduidelijk R-net

Een week na het ingaan van de nieuwe dienstregeling is het tijd om een voorzichtige eerste balans op te maken. Er zijn een aantal zaken gewijzigd: er zijn veel nieuwe elektrische bussen bij gekomen, NS zet de nieuwe Sprinter (SNG) van CAF planmatig in en in verschillende gebieden zijn nieuwe vervoerders gaan rijden. Vincent Wever heeft voor Treinreiziger.nl een rondreis door Nederland gemaakt en deelt zijn ervaringen. 

Door Vincent Wever

Stadsbus Hoorn

Het grootste deel van de wijzigingen vinden we deze dienstregeling in het westen van het land, waar we ons dan ook op concentreren. Zoals met elke concessiewisseling gaat niet alles altijd even soepel. De nieuwe elektrische bussen in de Drechtsteden laten nog even op zich wachten bijvoorbeeld. We beginnen in Noord-Holland Noord, waar Connexxion continueert, maar wel de eerste elektrische midibussen van BYD heeft laten instromen. Ze rijden onder meer op de stadsdienst in Hoorn. De 10 meter lange bussen hebben een bijna knuffelbaar uiterlijk en rijden op zich prima, maar echt uitblinken in rijcomfort doen ze niet. Het motorgeluid (dat er wel degelijk is bij elektrische aandrijving) is vrij fors – bij 50 kilometer per uur lijkt het bijna op een vliegtuiggeluid en aan verschillende kanten rammelt de bus.

Artikel gaat verder onder de tweet.

De zoveelste R-net bus

Tijd om richting Amsterdam af te zakken. Tussen Edam en Amsterdam Centraal is EBS al in november met elektrische VDL-bussen gaan rijden. Het is een vrij beproefd concept inmiddels met bussen van hetzelfde type die sinds april in het gebied tussen Amsterdam en Schiphol rijden. De bus is de zoveelste in de R-netformule dat bijna een beetje sleets begint te worden. Zo is het aantal buslijnen in de concessie Waterland dat níet onder R-netvlag rijdt welhaast op één hand te tellen. En een halte waar alleen een R-netstickertje op het haltebordje is geplakt, is natuurlijk geen hoogwaardige formule.
Wellicht komt het omdat we deze rit maken direct boven een van de achterassen, maar de vering voelt nogal stug. Ook is het koud in de bus en dat is ook niet nieuw op bussen van hetzelfde type die we al eerder reden. Is de kachel misschien toch iets te conservatief afgesteld om de batterijen te sparen? Het is immers toch een behoorlijke lange lijn met slechts één laadpunt.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Sprinter Nieuwe Generatie

In Haarlem heeft NS sinds november voorzichtig de eerste Sprinters van CAF in laten stromen, maar sinds de nieuwe dienstregeling zijn ze officieel in gebruik genomen. Zoals Hildebrand van Kuyeren eerder al constateerde: het zijn comfortabele treinen. De stoelen zijn stevig, maar niet te hard, maar wat vooral opvalt is de enorm rustige loop. Stevig en stabiel met nauwelijks gewiebel. Het is een genot om in te rijden. Een klein kritiekpuntje dan toch? Vooruit: op de ‘tafels’ in de vis-a-visopstelling kan je net een koffiebekertje kwijt en ook de bagagerekken zijn aan de smalle kant.

EBS, nieuwe vervoerder op Voorne-Putten

Onder de rook van Rotterdam, in de concessie Voorne-Putten en Rozenburg, heeft EBS sinds 9 december het stokje overgenomen van Connexxion. Hier voorlopig nog geen elektrische bussen, maar wat klassieker materieel op groen gas. Het busstation in Spijkenisse doet nogal troosteloos aan. En waarom de chauffeur zijn aflossing op een tiental meters van de halte doet en niet de passagiers alvast even naar binnen laat terwijl het rond het vriespunt is, is ons een raadsel. De nieuwe Iveco-bus heeft in ieder geval nog wel wat kuren. Inchecken kan niet (één van de kastjes is vrij knullig met onder meer een McDonald’s-zakje afgedekt; een ander geeft vage meldingen) en ook een van de reisinformatiepanelen in de bus doet het niet. Het voordeel van een grotendeels vrijliggende businfrastructuur richting Hellevoetsluis wordt teniet gedaan door het feit dat de bus een storing heeft en niet harder dan 50 km/u kan.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Formules van Qbuzz rond Dordrecht

In en rond de Drechtsteden rijdt Qbuzz sinds 9 december met een grotendeels nieuwe benadering van het lijnennet. Veel buslijnen zijn gestrekt; de ontsluitende buslijnen dienen vooral als feeders naar de dikkere lijnen. Bij elk van deze lijnen hoort dan weer een aparte formule (Stadsbuzz, Streekbuzz en Snelbuzz), maar ook hier loopt de R-netformule er weer doorheen. Zowel R-net als Snelbuzz zijn snel en comfortabel, zo is de bedoeling, alleen rijdt R-net dan weer hoogfrequent. Voor de reiziger is het wellicht allemaal wat minder relevant. Snelbuzz 392 tussen Rotterdam Zuidplein en Dordrecht doet alleen het eerste deel van zijn
traject recht aan zijn naam. Over de A15 rijden we richting de Drechtsteden. Daar begint de bus echter aan een bijna eindeloze tour door Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Dordrecht. 50 minuten duurt de rit voor een afstand van 20 kilometer van begin- tot eindpunt. Niet echt een gemiddelde om van onder de indruk te raken. Wellicht had Qbuzz iets kritischer mogen zijn op de formules.

Artikel gaat verder naar de tweet.

MerwedeLingelijn

Sinds 9 december heeft Qbuzz ook een spoordienst in handen. De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt vanaf 9 december ook onder de R-netvlag. Daar is voorlopig nog weinig van te merken. De treinen die Arriva al had rijden zijn provisorisch met Qbuzz-logo’s beplakt. Pas in de tweede helft van 2019 zullen de treinen worden opgeknapt en uitgerust worden in R-netkleuren en voorzien van wat extra comfort, zoals USB-aansluitingen. Verwarrend is dat je voor deze R-nettrein wel apart moet omchecken als je bij NS vandaan komt, terwijl dat bij die andere Rnettrein – tussen Gouda en Alpgen aan den Rijn – níet hoeft te doen. En dat de paaltjes op het perrons van de stations in Dordrecht van R-net zijn, kan je slechts uit de kleuren afleiden. Want een logo of iets dergelijks staat er niet op.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Chauffeur

De bus van Gorinchem naar Utrecht Centraal is wel de naam Snelbuzz waardig. Tussen het begin- en eindpunt heeft de bus slechts drie haltes, waarvan 2 direct aan de A27. Vianen moet het grote knooppunt worden waar de onderliggende lijnen op de snellijnen aantakken. Een mooi concept dat nog deels in uitvoering is. De Chinese Scania Higer (die 100 kilometer per uur kan) is helaas vervangen door een Iveco Crossway met een maximum van 80 kilometer per uur. Op de A27 worden we dan ook vrolijk gepasseerd door lijn 400 die wel met 100 rijdt tussen Oosterhout en Utrecht.
De chauffeur kan het allemaal weinig schelen. Ze is er een van het klassieke type: de bus is haar domein en de passagiers, die ze kauwgom kwauwend nauwelijks een blik waardig gunt, wachten maar even (met beide deuren open) terwijl ze haar collega even een bedrijfsruimte binnenlaat. Onderweg gaat de radio op standje 10, terwijl de huisregels waarin staat dat harde muziek niet de bedoeling is, boven ons hangen. Wellicht is een concessiewisseling ook een goed moment om klantvriendelijkheid tussen de oren te krijgen. Dat kan een rit maken of breken.

This post was last modified on 8 december 2020 21:42

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

10 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug