#nieuwOV: Elektrische bussen niet meer weg te denken

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is er ook weer het nodige in het OV gewijzigd. Qbuzz startte met de nieuwe concessie in Groningen-Drenthe met de grootste elektrische bussenvloot van Europa en ook elders in het land zien we steeds meer elektrische bussen. Met bijna 750 van de 5.000 bussen in het openbaar vervoer elektrisch, kunnen we inmiddels wel concluderen dat bussen op batterijen een blijvertje zijn.

Groningen-Drenthe

Qbuzz, die ook al de vorige concessie reed, is gestart met een flinke vloot aan elektrische bussen: nu zijn het er nog rond de 120, maar binnen enkele maanden moeten het er in totaal 164 zijn. Bijzonder is dat Qbuzz kiest voor bussen van drie verschillende merken: VDL uit Valkenswaard en het Franse Heuliez (onderdeel van Iveco) voor de stadsdienst. Voor de streekdienst maakt Qbuzz gebruik van voertuigen van Ebusco uit Deurne. Die laatste bussen hebben een grotere accu die tussendoor (bijvoorbeeld ’s nachts) op de stalling wordt opgeladen. De stadsbussen hebben pantografen op het dak en laden tussendoor op eindpunten op hoog tempo bij, zodat ze weer door kunnen.

De bussen van VDL kenmerken zich door hun rustige en stille loop. Omdat er (bijna) geen motorgeluid is, vallen trillingen extra snel op. Die heb je bij de VDL-bussen nauwelijks. De Heuliez-bussen zijn wat dat betreft gehoriger – ook qua motorgeluid, maar vallen positief op door hun design: grote ramen, daglicht door de daken en een licht interieur. De bussen zullen de komende maanden verder instromen. Ook zal Qbuzz vergelijkbare bussen in Utrecht in gaan zetten.

Veel nieuwe elektrische bussen

VDL blijft echter onbetwist marktleider in Nederland als het gaat om elektrische bussen. De Brabantse bussenbouwer heeft meer dan 60 procent van de markt in handen. De afgelopen maanden leverden ze bussen voor EBS, die de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer nu helemaal elektrisch rijdt, RET (55 stuks rijden nu sinds deze week in de Maasstad) en Connexxion (62 bussen stromen de komende weken in in Noord-Holland Noord).

Al met al gaat het hard in Nederland. Erg hard. In september kwam de 500ste elektrische bus in dienst en nu gaat dat aantal al richting de 750. Dan komen er nog grote orders aan voor onder andere Amstelland-Meerlanden, Haarlem-IJmond en Amsterdam. Volgend jaar wil Keolis bovendien met 300 elektrische bussen gaan rijden in de concessie IJssel-Vecht die zich uitspreidt over de Veluwe, West-Overijssel en een groot deel van Flevoland. 259 bussen zullen in ieder geval komen van de Chinese fabrikant BYD. Toen dat bekend werd, leidde het tot de nodige ophef. Maar ook met deze order blijft VDL onbetwist marktleider in de tweede elektrische bussenmarkt van de wereld.

Waterstofbussen

Want qua grootte en tempo van de instroom van uitstootvrije bussen hoeven we alleen China voor ons te dulden. Ook andere Europese landen beginnen inmiddels wel op stoom te komen, maar daar zijn ze over het algemeen iets voorzichtiger. De afspraak die Nederlandse overheden onderling hebben gemaakt dat alle nieuwe bussen vanaf 2025 uitstootvrij moeten zijn aan de uitlaat (en in 2030 mag er geen enkele diesel- of gasbus meer rijden), doet zijn werk. Wat natuurlijk ook meehelpt is het milde Nederlandse klimaat (elektrische bussen houden niet van extreme hitte of kou) en de relatief korte afstanden.

En waterstofbussen? Dat is immers ook gewoon een elektrische bus, maar dan zonder (grote) batterij. De energie zit opgeslagen in waterstof. Een brandstofcel maakt daar vervolgens elektriciteit van. Als restproduct blijft er alleen (onschadelijke) waterdamp over. Tot nu toe zijn waterstofbussen echter erg duur, zowel in aanschaf als de waterstof zelf. Er rijden er nu in totaal zes in Nederland. In 2020 moeten dat er 50 zijn. Ook hier loopt Groningen-Drenthe weer voorop; die zijn bezig om er 20 te bestellen. Maar of waterstof nog een kans krijgt nu batterij-elektrische bussen zo snel terrein winnen, is maar zeer de vraag.

Schone lucht

Na een ronde #nieuwOV die we afgelopen zaterdag maakten langs onder andere Groningen-Drenthe, Haaglanden en Rotterdam kunnen we niets anders concluderen: de elektrische bus is niet meer weg te denken. En dat is goed nieuws voor de reiziger én niet-reizigers. Van schone lucht profiteert immers iedereen.

This post was last modified on 28 december 2019 11:50

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug