NS heeft dinsdag ns.nl vernieuwd. Het formaat van de website wordt nu automatisch aangepast aan de grootte van het scherm. Daardoor is de (responsive) website ook goed vanaf een mobiele telefoon of tablet te bezoeken. NS.nl is één van de meest bezochte reiswebsites van Nederland.
De reisplanner blijft het meest belangrijke onderdeel van de website. Eerder kreeg al de webshop met treinkaartjes en abonnementen een redesign. Het domein ns.nl werd al bijna 25 jaar geleden vastgelegd. Het was toen één van de 200 Nederlandse domeinen. Het spoorbedrijf kon toen nog niet bevatten dat internet zo belangrijk zou worden.
In de eerste jaren na registratie bleef ns.nl echter ongebruikt. Sinds medio 1996 is de website in gebruik. In de loop der jaren is de website steeds populairder geworden. Zo werd de website in 2004 nog maar 70.000 keer per dag geraadpleegd, in 2011 trok de site al 2 miljoen pageviews per dag.
Homepagina NS.nl in 1996.
NS.nl in 1999, pagina over de diverse kaartsoorten
Door een foutje bij de lancering kregen vanochtend tienduizenden mensen twee mysterieuze berichten te zien op de iPhone-app van NS. De berichten die verstuurd werden waren: "Dit is een testbericht. Beste collega´s Heb even gecheckt met Plamo – de berichten in de acceptatie worden/zijn verstuurd. Hiervoor moet je telefoon echter…" en "Zodat Hajo het ook gelooft". Hajo werd al heel snel het meest besproken onderwerp op Twitter.
Oke, dan is het goed. Volgende keer graag een mailtje #Hajo @NS_online pic.twitter.com/t5DOM8j6Lk
— Remco de Graaf (@Roestje) 2 december 2015
Hajo blijkt de infrastructuurspecialist te zijn bij NS. Hij legt uit wat er fout ging. "We zijn bezig met de nieuwe website, daar zijn we vandaag live mee gegaan. En we bieden ook pushberichten aan. We hebben gisteren getest en toen zei ik: ik wil ook wel even zien dat die werken", legde Hajo uit aan Radio 3FM. Dat wilde een medewerker Hajo dan ook tonen, alleen werden de test- en live-omgeving daarbij door elkaar gehaald. Zo konden duizenden mensen meelezen met de interne communicatie.
Door het foutje werd Hajo zelfs trending topic. Een aantal tweets:
Deze is voor #hajo. pic.twitter.com/pY9mKvykmc
— Amy (@jeemieneetje) 2 december 2015
#Hajo, gisteren nog onbekend, vandaag een BNer! Het #promopack staat alvast klaar! pic.twitter.com/BcTHzi4BlA
— Drukwerkdeal.nl (@drukwerkdeal) 2 december 2015
Tijd voor een t-shirt #hajo @NS_online #tshirt pic.twitter.com/dvVeMKDMtK
— Edwin Bosveld (@inwiii) 2 december 2015
NS maakt blunder. Collega #Hajo veroorzaakt 1000´en pushberichten https://t.co/5fiKTOy3pK pic.twitter.com/w9aqxWVHAN
— De Beste SocialMedia (@DeBesteSocial) 2 december 2015
This post was last modified on 1 november 2016 14:02
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…