Nieuwe verkeersleidingspost Utrecht open

In Utrecht is vandaag de nieuwe verkeersleidingspost officieel in gebruik genomen. Pier Eringa, president- directeur van ProRail, verrichtte vanochtend om 10.00 uur de officiële opening. De nieuwe verkeersleidingspost is één van de belangrijkste in het spoorwegennet.

In totaal zijn er in Nederland dertien verkeersleidingsposten. De afgelopen jaren zijn alle verkeersleidingsposten gerenoveerd. Utrecht heeft een totaal nieuwe verkeersleidingspost gekregen, die bewust op een andere locatie is gebouwd. 

De nieuwe verkeersleidingspost heeft 60 werkplekken op de seinzaal, daarvan worden er momenteel slechts 20 gebruikt. In de toekomst verhuizen de treindienstleiders van de Post Amersfoort mogelijk ook naar Utrecht. "Dat wordt als optie onderzocht om meer te centraliseren. De ruimte is hier in elk geval" zegt een medewerker van ProRail. De niet gebruikte werkplekken bieden nu ruimte voor opleidingen via ´serious gaming´. De seinzaal heeft een oppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter.

De oude post stond vlak naast Utrecht Centraal bij de Jaarbeurs, met als gevolg dat als Utrecht Centraal ontruimd moest worden, soms ook de verkeersleidingspost ontruimd moest worden. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 2005, toen een verdacht pakketje in een trein werd gevonden. Doordat de verkeersleidingspost ontruimd werd, kwam toen ook het treinverkeer rond Ede-Wageningen en Gouda tot stilstand. Het nieuwe gebouw staat niet meer naast het Centraal station, maar bij het rangeerterrein aan de Cartesiusweg.

De kans dat de treindienstleiders in Utrecht zonder stroom komen lijkt uitgesloten. Zo zijn er twee stroomverzieningen die stroom krijgen van twee verschillende delen van het energienetwerk. Mocht de stroom dan alsnog uitvallen, dan zijn er nog twee noodaggregaten. Bovendien zijn er nog accu´s, die ingeschakeld kunnen worden als de noodaggregaten nog op gang moeten komen. Ook de ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. 

Als het nodig is kunnen de treindienstleiders op de post ook slapen. Verder zijn er werkplekken voor stafmedewerkers, vergaderzalen en zijn er ontspanningsruimtes. De post is ontworpen door Architectenbureau dJGA. De architecten kozen bewust voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven. 

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug