fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Deze nieuwe treinverbindingen naar het buitenland komen er aan

Het aantal treinen naar België maar vooral ook Duitsland is de afgelopen jaren fors gegroeid – en dat zal de komende periode niet veranderen. Vooral het aantal regionale treinen dat de grens passeert stijgt fors. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen die de komende jaren worden verwacht op een rij gezet.

Februari 2018: Hengelo – Bad Bentheim – Bielefeld

Sinds vorige week is het eindelijk zover: de trein Hengelo – Bad Bentheim – Osnabrück – Bielefeld rijdt nu echt ieder uur. De trein had eigenlijk eind vorig jaar al moeten gaan rijden, maar de start werd uitgesteld tot januari. Toen de treindienst in januari startte, moest de trein vanwege problemen al snel weer uit de dienstregeling gehaald worden. Inmiddels zijn de problemen opgelost en boemelt er ieder uur een nieuwe regionale trein de grens over.

April 2018: Eurostar Londen – Amsterdam

Vanaf 4 april 2018 kunnen treinreizigers rechtstreeks vanuit Londen per trein naar Nederland reizen. Voorlopig kan dat twee keer per dag, maar in de toekomst wil Eurostar het liefst vaker rijden. Vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Londen kan pas per dienstregeling 2020. Wel rijdt de Eurostar vanaf 4 april al twee keer per dag van Amsterdam naar Brussel. Na Brussel gaat de trein weliswaar door naar Londen, maar de stop van 25 minuten is te kort voor Nederlandse reizigers. Voor de Eurostar naar Londen geldt namelijk een inchecktijd van tenminste 30 minuten.

April 2018: Intercity Amsterdam – Brussel

Vanaf 6 april 2018 wordt ook de intercity Amsterdam – Brussel versneld. De stops te Den Haag, Dordrecht en Roosendaal worden geschrapt. Vooral het schrappen van de stop te Den Haag levert tijdwinst op (30 minuten). Tussen Rotterdam en Antwerpen gaat de trein weliswaar ook via de hogesnelheidslijn rijden, maar is de route slechts 1 minuut sneller dan nu. De trein stopt na vertrek uit Amsterdam straks te Schiphol, Rotterdam Centraal, Breda, Noorderkempen, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussel Airport, Brussel Noord, Brussel Centraal en eindbestemming Brussel Zuid. De frequentie wordt terug gebracht van 16x per dag naar 12x per dag. Daarnaast gaat er 4x per dag een trein rijden tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Een keer per dag start deze trein zelfs in Amsterdam. Treinreizigers tussen Den Haag en Brussel zullen echter altijd (volgens dienstregeling) sneller zijn door over te stappen in Breda. Als de trein Den Haag – Brussel geen succes wordt, dan zal de trein in de toekomst weer uurlijks starten in Amsterdam Centraal.

December 2018: (Luik – ) Maastricht – Aken

Vanaf Maastricht kunnen treinreizigers vanaf december rechtstreeks naar Aken, bevestigt Arriva tegenover Treinreiziger.nl. “Ervan uitgaande dat de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd, zal de trein dan in een uursdienst tussen Maastricht via Heerlen naar Aken en terug rijden,” zegt een woordvoerder. Het is de bedoeling dat de trein uiteindelijk in Luik gaat starten, maar het is nog niet zeker of dat al per december zal gebeuren. “Over de verbinding van en naar Luik wordt nog druk overleg gevoerd. Wij hopen uiteraard dat het gaat lukken in 2018. Op dit moment is daarover nog geen zekerheid te geven,” aldus de vervoerder. De drielandentrein wordt ook
wel Limax genoemd, wijzend naar de plaatsnamen van de verbinding. Het is nog niet duidelijk of de trein definitief zo gaat heten. Op termijn moet de Limax zelfs ieder half uur gaan rijden.

Thalys

December 2018: Thalys naar Lille stopt

Behalve dat er treinen bij komen, verdwijnt er ook een enkele trein. Zo worden de twee dagelijkse treinen naar Lille geschrapt. In plaats daarvan is het de bedoeling dat er tijdelijk (tot april 2019) twee extra treinen naar Parijs Gare du Nord bijkomen.

April 2019: Thalys naar Disneyland

De bedoeling is dat per april 2019 de Thalys twee keer per dag naar Marne la Vallée gaat rijden, het station tegenover Disneyland Parijs. De trein gaat ook stoppen bij de Franse luchthaven Charles de Gaulle. Het is niet voor het eerst dat de Thalys naar Disneyland rijdt: tot 1 april 2007 bestond er ook een Thalys naar Marne la Vallée. De trein was toen onvoldoende rendabel. Het is dus afwachten of de trein het nu wel redt. De omstandigheden zijn in elk geval gunstiger: zo zal de trein nu een snellere reistijd hebben dan in 2007. Bovendien werken KLM en Thalys nu samen. En tot slot vertrekken vanaf Charles de Gaulle en Marne la Vallée nu ook budgettreinen naar Zuid-Frankrijk. Daarmee wordt de Thalys naar Disneyland ook zeer interessant voor doorgaande reizigers. Wie op tijd boekt kan bijvoorbeeld voor 10 euro extra doorreizen naar Zuid-Frankrijk.

Medio 2019: Extra stoptrein naar Antwerpen?

Al sinds 2011 wordt er gesproken over een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen. De komst lijkt nu weer een stapje dichterbij te komen. “De dienstregeling 2019 is identiek aan de Dienstregeling 2018, maar wel voorbereid om elk uur een tweede stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (en verder) te laten rijden. Implementatie van deze treindienst is afhankelijk van de realisatie van het Belgische beveiligingssysteem tussen station Roosendaal en de grens. Dit is bij aanvang van de Dienstregeling 2019 nog niet gerealiseerd,” schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties. De vraag is ook wie er zit te wachten op een tweede trage stoptrein. Het zou veel interessanter zijn als de intercity Essen – Brussel – Charleroi doorgetrokken zou worden tot Roosendaal. Maar NMBS stelde al in 2009 dat dit onmogelijk is. “Dit heeft niet alleen te maken met technische zaken (aanpassing van treinstellen), maar ook logistieke (inpassing dienstregeling, opzetten deelparken en een te krappe keertijd in Roosendaal),” schreef staatssecretaris Mansveld in 2011 aan de Tweede Kamer.

December 2019: Snelle trein naar Berlijn

NS en DB willen de trein naar Berlijn versnellen. Dat zal per dienstregeling 2020 zijn, of later. NS en DB zien mogelijkheden om de bestaande trein te versnellen door geen locomotief meer te wisselen in Bad Bentheim. Daarnaast willen de spoorbedrijven mogelijkheden onderzoeken om stops te schrappen.

December 2019: Rechtstreeks naar Londen

Vanaf december 2019 moet het dan eindelijk zover zijn, en kun je ook vanaf Amsterdam en Rotterdam rechtstreeks per trein naar Londen. Je zal wel ten minste 30 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn voor de veiligheidscontroles.

(c) ÖBB

2020 of later: Nachttrein Amsterdam – Innsbruck / Wenen ?

De Oostenrijkse spoorwegen hebben interesse om nachttreinen vanuit Nederland te laten rijden. “Maar we zijn afhankelijk van partners in Nederland, evenals het beschikbare rollend materieel,” zei de ÖBB eerder al. Goed nieuws is dat NS International open staat voor een samenwerking. Vanaf 2020 is er eveneens materieel beschikbaar. Mogelijk keert de nachttrein richting Oostenrijk na 2020 dus terug.

Intercity Eindhoven – Düsseldorf

Er komt een aanbestedingsprocedure voor een rechtstreekse intercity Eindhoven – Düsseldorf. Dat vertelde de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus eind vorig jaar aan NRC Handelsblad. “Het is niet zozeer de vraag óf we die lijn gaan aanbesteden, maar of Nederland, dan wel Duitsland die concessie in de markt mag zetten.” De treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf heeft ook volop interesse van NS, vertelde financieel topman Bert Groenewegen vorige week tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Wanneer we de intercity Eindhoven – Düsseldorf kunnen verwachten is niet precies duidelijk.

Na 2020: Emmen – Rheine

Als het aan de provincie Drenthe ligt komt er eind 2020 een regionale trein Emmen – Rheine. Dat vertelde Jeroen Hartsuiker vorig jaar op een bijeenkomst. Maar tegenover Treinreiziger.nl zegt de provincie nu dat die datum niet meer als realistisch wordt beschouwd. Wel wordt er nog steeds over de verbinding gesproken. “Eind 2018 of begin 2019 is er meer zicht is op een realistische planning”. De verwachting is dat de lijn tot 1500 reizigers per dag kan trekken. Omdat de Bentheimer Eisenbahn vanaf eind 2018 treinen laat rijden tussen Bad Bentheim en Neuenhaus is de verwachting bovendien dat het doortrekken naar Emmen zelfs met beperkte financiële middelen haalbaar is. In 2015 zei directeur Joachim Berends ervan uit te gaan dat de eerste passagierstrein dit traject in 2022 gaat afleggen.

2021: Meer treinen Maastricht – Aken

De verwachting is dat de spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf in 2021 worden afgerond. Vanaf dat moment wil Arriva in elk geval tussen Maastricht en Aken twee keer per uur gaan rijden. “Voor de halfuursdienst richting Luik kunnen we op dit moment geen ingangsdatum geven,” zegt Arriva. Uiteindelijk is het de bedoeling dat op het hele traject Luik – Maastricht – Aken elk half uur een trein gaat rijden.

 2022 of later: Intercity Amsterdam – Keulen

NS International directeur Marjon Kaper vertelde twee jaar geleden in de toekomst ieder uur een snelle trein tussen Amsterdam en Keulen te willen, bijvoorbeeld door naast de ICE een intercity te introduceren. Die wens heeft NS International nog steeds. Voorlopig zit dat er nog niet in, vertelde alliantiemanager Jasper Iddink van NS International eerder dit jaar aan Treinreiziger.nl. Er wordt in Duitsland momenteel gewerkt aan een derde spoor Emmerich – Oberhausen. Dat spoor zal naar verwachting in 2022 gereed zijn. Iddink: “Nadat het derde spoor gereed is, willen we doorgroeien naar een uurdienst tussen Amsterdam en Keulen.”

2024: Groningen – Leer ( – Bremen)

Eind 2015 kwam er een abrupt einde aan de treinverbinding Groningen – Leer. Oorzaak: een schip dat de spoorbrug bij Weener ramde. In de jaren daarvoor was de treindienst juist langzaam uitgegroeid tot een succesvolle verbinding. Tot 2003 reed de trein slechts 3x per dag, maar in 2015 was dat uitgegroeid naar een uurlijkse verbinding. Pas in 2024 zal de spoorlijn weer in ere worden hersteld. De bedoeling is dat er een snelle verbinding Groningen – Leer komt. “In eerste instantie nog met een overstap in Leer en op de langere termijn moet er een rechtstreekse lijn tussen Groningen en Bremen komen” meldt Oog TV.  Die verbinding moet dan een half uur sneller worden dan nu het geval is. Maar het is nog allerminst zeker of deze verbinding er echt komt. Eind dit jaar zou meer duidelijk moeten worden.

Intercity Eindhoven – Aken?

Een wens van de provincie Limburg is de intercity Eindhoven – Heerlen – Aken. Voorlopig is die trein echter niet in beeld. “We rijden nu op de A2-corridor iedere tien minuten een trein, dat is lastig te combineren met de internationale trein Eindhoven – Aken,” legt NS-woordvoerder Ton Boon uit. De prioriteit van NS ligt nu bij andere kansrijke verbindingen, zoals Eindhoven – Düsseldorf of het versnellen van de trein naar Berlijn. Daarmee lijkt een intercity Eindhoven – Aken voorlopig nog ver weg.

Weert – Antwerpen

In België is de spoorlijn naar Hamont weer in gebruik genomen: ieder uur rijdt er een trein vanuit de Belgische grensplaats naar Antwerpen. Volgens het regeerakkoord moet ook de spoorlijn Weert – Hamont weer geactiveerd worden, zodat Limburg een rechtstreekse trein naar Antwerpen krijgt. Maar per wanneer? Dat is nog onduidelijk. Een concreet onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn is zover bij Treinreiziger.nl bekend nog niet gestart.

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
6 jaren geleden

Nou, plannen genoeg.

jan v zijtveld
6 jaren geleden

en maar praten en praten en en maar plannen presenteren maar nu de praktijk.. Gebruik maken van het spoor is dank zij Den Haag en Brussel ?? peperduur . dus laat de trein belasting eerst eens dalen en dan ben ik benieuwd .Zie de lijn DenHaag_ Koln Een prachtige verbinding was dat maar wie heeft hem opgeheven?? En nu zonder locomotief te wisselen zou deze volgens mij als leek binnen 24 mnd kunnen rijden Ook omdat er nog nauwelijks goederenverkeer is tussen Venlo en het Ruhrgebied.

hanzeboog2012
6 jaren geleden
Antwoord aan  jan v zijtveld

De omgeleide goederentreinen rijden tamelijk veel tussen Venlo – Ruhrgebied. Pas als het derde spoor tussen Emmerich – Oberhausen is aangelegd zullen veel goederentreinen via de Betuweroute en Emmerich – Oberhausen rijden.

Tevens moet op Duits grondgebied een stukje spoor tweesporig gemaakt worden.

Er komt een aanbestedingsprocedure. Hopelijk wint NS deze aanbestedingsprocedure. En kan het via dochteronderneming Abellio een IC laten rijden tussen Den Haag – Düsseldorf. Er is al een geschikt treintype:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiptoqR_9rZAhULLMAKHZoIDr8QFggrMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.alstom.com%2FGlobal%2FTransport%2FResources%2FDocuments%2FBrochures2017%2FCoradia%2520Stream%2520-%2520Product%2520sheet%2520%2520UK%2520-%252020170929%2520with%2520image.pdf&usg=AOvVaw3VdXiJ0bo0gC9Gt8f6z2Xh

Wim Lubbers
6 jaren geleden

Het gezever om de intercity naar Heerlen door te trekken naar Aachen duurt nu al zolang dat Arriva inmiddels het initiatief heeft. Arriva is net als de huidige vervoerder Euregiobahn een dochter van DB.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Arriva heeft het meegenomen in het bod bij de concessie Limburg.

Amar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik begrijp wel dat NS liever geen verknoping ziet met een 10 min dienstregeling en een trein die de grens overmoet. De kans op vertraging is groot. Op dit moment biedt de IC in Heerlen (2x/u) een prima overstap op buslijn 44 (2x p/u) vv. Hopelijk gaat de trein Aken-Maastricht aansluiten op de regionale/IC treinen in Heerlen.

Jur
6 jaren geleden

Veel van deze plannen zullen sneuvelen op de financien.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

Welke verwacht je? Veel van deze plannen zijn al ver gevorderd en regelmatig al definitief. Niet allemaal.

Willem van Kempen
6 jaren geleden

Het invoeren van een half-uurs stoptreindienst tussen Roosendaal en Antwerpen is geen acceptabel alternatief voor het wegvallen van de nu nog rijdende intercity. Vooral voor reizigers uit Zeeland en West-Brabant is de komende verandering een grote achteruitgang. Dit gebied verdient minimaal één intercity per uur tussen beide plaatsen. Logistieke en technische problemen moeten en kunnen met goede wil opgelost worden.

Jeroen Hollander
6 jaren geleden

Wanneer een spoorlijn Antwerpen – Bergen op Zoom? Het wegvallen van de IC tussen Roosendaal en Antwerpen is jammer. Ik geloof dat er nu op weekdagen al twee stoptreinen rijden tussen Antwerpen en Essen.

Arjan Krabbenbos
6 jaren geleden

Misschien kan de IC Brussel straks een echte Beneluxtrein worden. Dat kan bijvoorbeeld eens per twee uur vanaf Brussel Zaventem Luchthaven en via Leuven-Liege Guillemins (Via HSL lijn) en dan over de Noordlijn naar Luxemburg Stad.Maar het kan vanaf de Belgische Luchthaven ook via de Brussel Schuman en verder via Namur en dan via Arlon naar Luxemburg Stad. Op de andere uren kan de huidige verbinding naar Brussel Zuid blijven met eventuele verlenging naar Mons -Quevy.
Dit kan nu al misschien met de huidige treinen al als er op de HSL Zuid vanaf april 2018 gereden wordt. Anders pas als de “Zorro” -treinen de nieuwste IC-treinen van Alstom die vanaf 2020 binnenstromen.

Arjan Krabbenbos
6 jaren geleden

Als Arriva straks rijdt met de Drielandentrein kan er nog iets meer verbeterd worden dan het nu zal worden.Ik denk aan doortrek van Luik Guillemins naar Herstel-Liers.vanaf AachenHbf zal hij verder kunnen rijden via Stolberg Rheinland tot aan Dueren Hbf. In Duren kunt men overstappen op de trein naar Linnich, Heimbach,Euskirchen en Keulen. Ook een stoptrein verbinding Euskirchen_Dueren -Stolberg Rheiinland-Stolberg Altstadt naar Eupen is een mooie optie. Te Eupen kan met de Belgische Intercity naar Verviers,Luk, Brussel en oostende gereden worden.

Kees Boer
6 jaren geleden

Deze voorgestelde verbindingen wordt eens hoogtijd gezien ook met het vervallen van de Europese binnengrenzennou zou eens ook de plaatselijke autoriteiten moeten worden overtuigd omtrent heropening Nijmegen-Kleef;Oostenrijk geeft het goede voorbeeld met Tjechië en Hongarije;ook zou Lviv een goede verbinding moeten krijgen met Krakau.

Martijn Hendriks
5 jaren geleden

Die rechtstreekse Eurostar moeten we nog maar zien of die een lang leven beschoren zijn als gevolg van de Brexit. Er zouden dan aan beide zijden van Het Kanaal controles moeten komen wat de reistijd niet ten goede zal komen. Ik begrijp overigens niet waarom het herbouwen van een brug tussen Groningen en Leer 9 jaar moet duren. (Of hebben ze het bedrijf die ook de Noordzuidlijn in Amsterdam heeft gebouwd in de arm genomen?). Tot slot: wat nu de IntercityDirect Brussel is, was eigenlijk de Beneluxtrein. Dan zou die eigenlijk ook doorgetrokken moeten worden naar Luxemburg Stad om het helemaal een Beneluxtrein te laten zijn…..

Matthijs de Gruijter
5 jaren geleden

Mooi dat er eindelijk verbetering in de internationale aansluitingen komt.

Maar ik mis een echt plan met visie denkend van uit Europesche routes. En positionering van Nederland richting het Europese centrum.

Nu is het van ‘Kopenhagen-Hamburg naar Parijs nog steeds het snelst via Karlsruhe. en van Hamburg naar Londen gaat via Aken. Daarbij moeten we met zijn allen minder stroom gaan gebruiken. dan zijn snelle treinen die ook nog eens om rijden niet echt slim.
Kortom het is hoog nodig dat wij een doorgaande spoor verbinding van Bremen naar Brussel realiseren. En dan niet om Via Amsterdam. Wand dan positioneren we ons uit het centrum van Europa. Als we Met Nederland mee willen doen. In de toekomst is het veel slimmer om. Europa een snelle route van Hamburg naar Londen en Parijs te geven via Bremen, Twente, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven, Turnhout en Brussel.

De Ranstad koppelen we dan via doorgaande lijnen aan deze verbinging. Dus Naar parijs licht die verbinding er al. Overstap in Brussel.
Naar Hamburg kan die overstap via een snelle trein Amsterdam – Berlijn.
Amsterdam kan via Arnhem of beter nog via Nijmegen verbonden met Duisbrug-Keulen. En Den Haag via Eindhoven met Keulen.

Maar ook Brussel via Roermond naar Dusseldorf.
Deze verbinding maakt Dusseldorf meer het centrum van Europa.
En dat is goed wand anders komt dat centrum ergens stroomopwaards langs de Rijn. (keulen/Karlsruhe/Basel).

Nu licht Nederland met Schiphol nog lekker centraal. Maar Vliegen kost straks gewoon te veel stroom. Daarnaast gaat de Randstad vroeg of laat toch verloren aan de zeespiegel stijging. Dat kan nog even duren. Maar buitenlandse grote investeerders zullen ver vooruit de randstad lings laten liggen.

P.S. Veel Duitsers denken dat de Randstad zo heet omdat het aan de rand van Europa licht!

Joris
3 jaren geleden
Antwoord aan  Matthijs de Gruijter

“Maar ik mis een echt plan met visie denkend van uit Europesche routes. En positionering van Nederland richting het Europese centrum.”
Inderdaad Matthijs. Benieuwd of er echt stappen genomen gaan worden om veel grote steden in europa met elkaar te verbinden. Als ze het vliegverkeer omlaag willen brengen zal de overheid gewoon een aarig steentje moeten bijdragen om te zorgen dat er goede snelle treinverbindingen komen tussen de grote steden. Ook bijvoorbeeld naar Barcelona/madrid. Ik ben niet op de hoogte van hoe de spoorverbindingen precies lopen maar het moet toch mochelijk zijn om van amsterdam direct naar madrid te reizen (zeg niet nu mogelijk maar dit zou toch een groot streven moeten zijn) voor een concurrende prijs. Als ik nu vanaf Malaga met de trein (enkele reis) naar Amsterdam wil reizen kost het 45 uur met twee overstappen en voor een bedrag van 200 euro (enkeltje). Tja dan rest geen andere optie om een retourtje vliegtuig voor rond de 100 euro te boeken.
Er wordt veel gepraat over klimaatverandering en gigantisch veel geld in de wegen en een nieuw vliegveld gestopt maar de meest voor de hand liggende manier om zowel auto als vliegverkeer te verminderen word amper aandacht aan besteed.
In europees verband treinbedrijven weer staatseigendom maken en gezamenlijk nou eens goed aanpakken die boel.

Jurrien
5 jaren geleden

Hoi Matthijs,
Ik begrijp je idee dat Hamburg – Aken – Londen een flinke omweg lijkt. Maar het is best lastig om zo’n treinlijn rendabel te krijgen puur voor de vraag vanuit Hamburg naar Londen. Je zal onderweg fikse economische centra langs moeten om voldoende internationale reizigers te trekken voor een regelmatige treindienst. Dan zal je nu eenmaal of via het ruhrgebied moeten, of via de randstad. Een treindienst daartussen is moeilijk rendabel te krijgen. Wel zou een snelle lijn door limburg logisch ogen op de kaart, maar thalys heeft dat al met een snelle luik-aken lijn omzeild. De rol van nederland in een kopenhagen-londen lijn lijkt uitgespeeld, helaas.

Diederik
2 jaren geleden

Word deze ook weleens bijgewerkt?

Alex Niessen
2 jaren geleden

Wat te denken van een IC van Eindhoven naar Antwerpen over Tilburg en Breda 1 x per uur.