fbpx
Foto: DB / Kai Michael Neuhold

Nieuwe staking in Duitsland aangekondigd, machinisten leggen dinsdag werk neer

10 mrt 2024 21:54

Treinmachinisten van de Deutsche Bahn hebben een zesde stakingsronde aangekondigd in een langlopend loongeschil. De staking behelst 24 uur, van dinsdag 2.00 tot woensdag 2.00 uur. Zowel in het regionale verkeer als het langeafstandsverkeer én bij de goederenafdeling leggen machinisten het werk neer.

De vakbond GDL zei zondag dat de staking bij de vrachtdivisie van Deutsche Bahn maandag om 18.00 uur begint, terwijl de machinisten van passagierstreinen dinsdag om 02.00 uur beginnen. De staking bij DB Cargo duurt ook 24 uur en is dus eerder afgelopen. Volgens de vakbond heeft de directie van DB de stakingen over zichzelf afgeroepen, door niet in te gaan op een deadline van de vakbond.

Ook Lufthansa

De Duitse transportsector heeft de laatste tijd op verschillende fronten te maken gehad met stakingen, waar miljoenen reizigers last van hebben gehad. Dit weekeinde riep ook de vakbond voor cabinepersoneel van vliegmaatschappij Lufthansa zijn leden op om dinsdag en woensdag te staken. Ook hier gaat het om een loongeschil.

Op het spoor is het de zesde grote staking in korte tijd. De langste staking was in januari, toen machinisten bijna zes dagen het werk neerlegden. Daarna werd afgesproken om tot 3 maart niet meer te staken, maar in de tussentijd kwam het niet tot een akkoord.

Internationale treinen

De staking treft wederom passagiers die van Nederland naar Duitsland of andersom willen reizen. Het internationale treinverkeer wordt immers ook getroffen. Direct naar Berlijn of Frankfurt reizen is bijvoorbeeld niet meer mogelijk, en het beperkte aantal treinen dat in Duitsland nog rijdt, is waarschijnlijk al volgeboekt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
112 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
4 maanden geleden

Stoppen met de IC Berlijn?

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Welnee. Dan duikt een andere vervoerder in het gat. Zie bijvoorbeeld Trenitalia en SNCF.

Maar wie weet is een andere vervoerder tussen Berlijn – Amsterdam een prettige verassing. Die zal minder luisteren naar de gemeentes in Duitsland en Nederland die niet overgeslagen wilt worden door de internationale trein naar Berlijn. Waardoor de totale reistijd mogelijk onder de 5 uur en 30 minuten komt.

Oscar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

> Welnee. Dan duikt een andere vervoerder in het gat. Zie bijvoorbeeld Trenitalia en SNCF.

Zie bijvoorbeeld easyJet, FlixBus en PKW. Vervoerders die niet staken.

> Die zal minder luisteren naar de gemeentes in Duitsland en Nederland die niet overgeslagen wilt worden door de internationale trein naar Berlijn.

Alleen jammer dat er op het spoor ook nog andere vervoerders actief zijn. Als met hen geen rekening wordt gehouden, wordt elke op plek A gewonnen minuut in plek B verboemeld.

> Waardoor de totale reistijd mogelijk onder de 5 uur en 30 minuten komt.

Dat is met het vliegtuig al mogelijk, en onze kinderen hoeven omwille van het milieu het vliegtuig niet meer links te laten liggen, omdat dit dan elektrisch is.

Wouter G
4 maanden geleden

Mooie timing voor Twentenaren, gezien dinsdag ook in Twente gestaakt wordt bij de bussen

Joep
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wouter G

De staking in Twente is inmiddels van de baan….

Brabo
4 maanden geleden

Het geld stroomt bij Flixbus binnen.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Bravo!

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat is een andere vervoerder.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Het DB-management roept het over zich zelf af.
Dat ze nu maar eens met een goed aanbod komt aan de gerechtvaardigde vraag, eis van de DB- werknemers.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Db manamegent kan die eisen niet inwilligen, met dank aan de autolobby die elke investering in spoor tegen werkt.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Autolobbyisten??? Ik noem ze vervoersrealisten!!! We weten allemaal dat personeelstekorten ook in Duitsland een rol speelt in het verval van het OV en de klimaatticket gaat de problemen ook niet oplossen. Ik zie de klimaatticket als een teken des tijds dat binnen een paar jaar verdwenen is. Duitsland is echt niet zo veel anders dan hier hoor.

Rudy
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het DB management heeft kilo’s boter op haar hoofd. Ze hebben zich de afgelopen jaren enorme boni toegeeigend. Het is niet verwonderlijk dat het personeel ook een deel van de koek wenst. De boni bij de DB zijn uitgelopen tot een publieke rel omdat alleen positieve resultaten zijn bereikt in het niet kern-bereik.

https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/bahn-vorstand-bonus-100.html

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

En dat voor een veredeld “staatsbedrijf”… Laten we wel wezen dat DB net als de NS een staatsbedrijf is. Dit kan je terecht een groot schandaal noemen. Vraag me af hoeveel de geliberaliseerde vervoerders verdienen op kun concessie’s?

JanA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

In einer Moderation hatte die Bahn einen Kompromissvorschlag akzeptiert. Dieser sah vor, die Arbeitszeit bis 2028 in zwei Schritten auf 36 Stunden zu senken. Die GDL lehnte ab und ließ die Gespräche scheitern.

Thom Heerdink
4 maanden geleden

Is het nog niet klaar met die stakingen? Dit is gewoon moedwillige sabotage van de maatschappij, samenleving en economie. Gewoon die vakbond aanpakken. Gewoon regels geven, en bij overtreding die hele toko ontbinden. Dan piepen ze wel anders.

Staken mag, maar dit wordt te gortig, dat snapt iedereen!

AOb tnv Eddie Kokhuis
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Ongelooflijk, wat een kneusopmerking. Gelukkig bepalen leden van de bonden of ze staken of niet en hoeven zich van dit ultra rechtse gebral niks aan te trekken.

Thom Heerdink
4 maanden geleden

Dit is zeker geen kneuzenopmerking. Het wordt gewoon tijd dat er eens wat gedaan wordt met stakingen. Tel eens hoeveel stakingen er de afgelopen jaren in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland hebben plaatsgevonden, en vergelijk dit eens met de afgelopen jaren? Zo erg als nu is het nog nooit geweest. En kijk ook eens hoeveel schade de economie hierdoor lijdt?

Staken mag, maar zorg dat er dan gewoon regels komen. Nu schieten de vakbonden zichzelf in de voeten.

Dit is gewoon staken om het staken en om het zielig doen. Soit!

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Kneusje!

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Het is natuurlijk ook opzettelijk slecht getimed. DB verkeert in financiële nood en het is zaak dat iedereen er de schouders onder zet. Door nu te gaan zeuren over wat minder arbeidsuren, geven ze een signaal af dat er in elk geval op het rijdend personeel en de vakbonden niet gerekend kan worden. De werkgever staat met de rug tegen de muur en de werknemers geven nog een paar trappen na.

Maurice
4 maanden geleden

Vakbonden zijn de plaag van de maatschappij. Ze missen iedere realiteitszin met hun gestaak bij zwaar verliesgevende bedrijven.

Opa Ties
4 maanden geleden

Beste Eddie, ik snap dat je als vakbondsman iedere willekeurige staking steunt maar bij het OV is het staken om het staken. Puur bedoeld om de vakbonden zich te laten profileren. Dat het toch al noodlijdende OV zo kapot gemaakt wordt zal de vakbonden wordt wezen.

Paul Lamote
4 maanden geleden

Je kunt je misschien toch eens afvragen of dit soort stakingen wel verstandig is in een tijd dat de reizigers het OV toch al massaal de rug toe keren.

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
4 maanden geleden

Ik ben wel met Thom eens. De vakbond GDL maakt keer op keer misbruik van haar machtspositie en stelt onrealistische eisen, en blijft staken. Wat mij betreft zou GDL bij wijze van spreken verboden mogen worden.

JanA
4 maanden geleden

In Duitsland willen ze naar een 20 urige werkweek.

In de toekomst zullen er dan veel minder treinen gaan rijden omdat er te weinig personeel is. Gebeurd in Nederland ook heel vaak.

https://www.prisma.de/news/tv/Markus-Lanz-Gruene-Jugend-Sprecherin-ueber-20-Stunden-Woche-Keine-Lust-auf-viel-Arbeit-finde-ich-total-vernuenftig,47537314

JanA
4 maanden geleden
Antwoord aan  JanA
Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Er zijn al regels rondom stakingen en daar houden de vakbonden zich aan, als DB van mening is dat dat niet zo is staat het DB vrij om naar de rechter te stappen die er dan een uitspraak over zal doen.

Otto
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Als de vakbonden het OV kapot willen staken zijn ze daar vrij in. Of dat (ook voor hun leden) verstandig is is natuurlijk een andere vraag.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Het zijn de leden die bepalen: wel of geen staking.

Opa Ties
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Bert Sitters
In Duitsland is kuddegedrag binnen de vakbonden de norm.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Bert Sitters. Op de vraag of leden willen staken zijn twee antwoorden mogelijk: ‘ja’ en ‘ja’. Voor de vraag überhaupt voorgelegd wordt, zijn de media en de leden al voorgekauwd dat ‘ze’ het niet langer pikken. En degenen die eigenlijk wel tevreden zijn, laten zich vervolgens gemakkelijk overreden. Niet in de laatste plaats om niet als saboteur met de nek aangekeken te worden. In de basis zijn het de vakbondhardliners, die de schurft aan hun werk hebben en de gehele schuld van hun miserabele bestaan op het bordje van de werkgever leggen, die bepalen dat er gestaakt wordt. Bij een werkgever die langs de financiële afgrond bivakkeert een 35-urige werkweek claimen, is gewoon ronduit asociaal. Zeker als dat voortdurend gebeurt over de rug van de klant.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Annemiek vanwege haar repliek@bert.
Wat ben je weer denigrerend, mensverontachtend bezig.
Dat taalgebruik dat gene bij de opening van het holocaustmuseum keer op keer gezegd werd.
Zulke woorden leiden tot datgene mensen NOOIT MEER willen!
Maar helaas zie alle ellende waar dat taalgebruik ook hedentendage toegeleidt.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Vandaag museumpje pikken in Dusseldorf.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Anoniem. Wel ja, het moet niet gekker worden. Helaas ben je te dom om inhoudelijk te reageren, anders zou ik je ertoe uitdagen.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Annemiek was natuurlijk aanwezig bij de ledenvergadering van de de Duitse machinistenbond om hoogst persoonlijk getuige te zijn hoe de besluitvorming verliep.
In ieder geval was “anoniem” niet in het …….museum in Düsseldorf, maar zat hij in zijn achterkamertje weg te dromen in zijn fantasie achter zijn PC.

Bert Sitters
4 maanden geleden

Ook in Duitsland is krapte op de arbeidsmarkt.
Als de arbeidsvoorwaarden niet beter worden, dreigt een gigantisch uitstroom van personeel. Dan moeten de achtergeblevenen nog meer gaten vullen.
Als DB het eens is met de staking, kan het bedrijf naar de rechter stappen.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als de loonkosten onbetaalbaar worden zal er een gigantische uitstroom uit de sector komen, maar dan gedwongen. Dat er personeelsschaarste is betekent nog niet dat er geld is voor onbeperkte loonsverhoging.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

En je hebt nog genoeg andere sectoren die we belangrijk vinden met een stevig personeelstekort. De belangrijkste in deze tijd is vergrijzing, dus zorg, politie, onderwijs, …. Dus naast de concurrentie met het bedrijfsleven heeft het OV ook concurrentie met andere overheids gerelateerde nutsdiensten. Een verstandige overheid richts zich dan op diegene, die het niet zelfstandig kunnen redden en diegene, die het zelfstandig kunnen doe je minder voor. Qua vervoer betekent dat je accepteert dat de automobiliteit toeneemt en het OV zich echt gaat richten op vervoersonzelfstandigen.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De realiteit is dat een van effecten van vrije marktwerking is dat als als de vraag veel groter is dan het aanbod, de prijzen gaan stijgen.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Kan niet in de keuken van DB kijken. Maar je kunt niet goed gaat met DB en op het spoor. De Merkel regering had gigantische investeringen gedaan voor 10 jaar. Zien wat op lange termijn het effect wordt.

En dan nu een staking erbij. Dat is hun goe recht In Duitsland wordt er niet elke keer gestaakt. Maar het wordt er niet beter op met DB. Genoeg ICE. Maar de prestaties blijven achter.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Die “investeringen” van Merkel bleken alleen niet afgedekt te zijn met geld. De huidige regering heeft nu pas geleden laten weten dat die “investeringen” gedeeltelijk geschrapt worden omdat er geen geld voor is.

Bert Sitters
4 maanden geleden

Ook bij Lufthansa hangt een staking in de lucht.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een gerechtvaardigde staking.
Lufthansa heeft in 2023 een van haar hoogste winsten ooit behaald.
De werknemers hebben tijdens Corona bijgedragen (middels loonoffer) in het overleven van de luchtvaartmaatschappij.
Een/de tegenkracht tegen neo-liberale asociale werkgevers zijn georganiseerde werknemers.

baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Gelukkig zijn er genoeg andere luchtvaartsmaatschappijen. Vliegen is de toekomst voor het lange afstandsvervoer.

Nemes
4 maanden geleden

Rijden morgen de regionale niet-DB lijnen vanuit Arnhem en / of Venlo wel naar Düsseldorf? Weet iemand hoe dat met de eerdere stakingen ging?

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Nemes

In principe rijden Eurobahn (RE13 en RB61) en Vias (RE19) wel. Ook de Snelbus Groningen-Leer rijdt. De RB64 Enschede-Münster zou 1x per uur rijden (zonder spitsversterkers tussen Gronau en Münster) en de RB51 Enschede-Dortmund rijdt 1x per 2 uur.

Joep
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Rijden de treinen vanuit Enschede wel? Die zijn namelijk ook van DB. Vanuit Hengelo rijdt de RB61 van Eurobahn naar Bielefeld wel gewoon.

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Nemes

Waarom zouden die niet rijden? Die hebben toch niets met een staking bij een heel ander bedrijf te maken.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Omdat bij eerdere stakingen de treinbegeleiders het werk ook neerlegden en dan geen enkele trein meer kan rijden op dat stuk spoor.

JanA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onzin. Goederentreinen(niet DB) reden gisteren gewoon in Duitsland.

Anoniem
4 maanden geleden

Hoeveel zijn de kosten om de 35-urige werkweek te realiseren?
Of.
Hoe kan het DB- management de financiering realiseren?
Haar produkt moet betrouwbaar en punctueel zijn.
Hiervoor zijn materiaal en personeel nodig.
Verwaarloost DB-management dat dan loopt het produkt grote schade op.
DB heeft geen goede naam en met het niet oplossen van het arbeidsconflict kan ze
misschien wel miljarden van haar Goodwill afschrijven meer dan het verlies aan inkomsten vanwege destaking.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

DB management moet de sommen maken/haar werk doen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Tegelijk zou je verwachten dat een staker zich het volgende afvraagt: Is mijn absurde eis het op dit moment waard om de gehele spoorsector nog meer reputatieschade toe te brengen, waardoor de toekomst van mijn in financiële nood verkerende werkgever (die het letterlijk iedere maand mogelijk maakt in mijn levensonderhoud te voorzien) nog onzekerder wordt? Of gaan we eindelijk een keer keihard aan het werk en.claimen we een te rechtvaardigen deel van de winst, zodra die er is?

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De gerechtvaardigde eis dient het management te beantwoorden door de juiste sommen te maken.
Het falen van het DB management leidt tot gezondheids- en reputatieschade waarmee DB werknemers dag in, dag uit mee te maken hebben.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik ben bereid 0,10 E per treinreis extra te betalen.
Begin maar te rekenen.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Anoniem

€0,10 per treinreis of €0,10 per km treinreis.

Anoniem
4 maanden geleden

Er moet binnen economische opleidingen een visie/ wegwijs komen om de 25-urige werkweek te realiseren.

Het geld is er.

Dan moeten de rijken de middenklasse maar niet meer leegzuigen.

En de rijken niet meer graaien.

Opa Ties
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En we raaskallen gewoon door.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Zit je ook aan de koffie?
Toch wel met een cookie.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zet de drukpersen maar lekker aan en iedereen multimiljardair, zoals in Weimar en in Zaire… Niet klagen als je geen brood kunt kopen van je miljarden.

JanA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Anoniem,
Stop met die onzin. Er zijn een beperkt aantal mensen beschikbaar.
Oneindig veel geld beschikbaar stellen gaat niet helpen.

Anoniem
4 maanden geleden

Visie:
25 urige werkweek in 2032.
Alle CO2 subsidies in 10 jaar tot nul.
Iedereen in Nederland een menswaardig bestaan.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En natuur OV zoals in Luxemburg.
Per 01.01.2026

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zeker iedereen zijn natje en droogje en een mentaal vegetatief bestaan leiden. Net als in de DDR.

Daarbij kan het Nederlandse spoorweg (ook als we op een miraculeuze manier aan voldoende personeel kan komen en nog meer miraculeuze personeel voor je 25 urige werkweek.) gratis OV helemaal niet aan. Waar wil je alle treinen dan laten rijden?

Ze bouwen zeker ook muren om mensen met bewapend personeel om te voorkomen dat mensen uit deze utopie (lees dystopie) kunnen ontstappen. Ook net als de DDR.

Paul Lamote
4 maanden geleden

Het is bekend dat de bodem van de stakingskas van de GDL in zicht is, dus meer dan nog een enkele keer een dag staken zit er niet in. DB wacht rustig af tot de GDL noodgedwongen een slecht compromis zal moeten tekenen.

Ruud
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De GDL heeft laten weten te willen overgaan op korte, regionale stakingen en niet langer nationaal te staken. Het geld raakt op.

Rudy
4 maanden geleden

We hebben een vlechtwerk van subsidies en belastingen rond vervoer gemaakt. Hierdoor zijn reëele prijzen onmogelijk geworden. Over het algemeen is vervoer veel te goedkoop. Over het algemeen geldt dat infrastructuur voor vervoer extreem duur is en dat milieu- en gezondheidsschade niet verrekend worden.

Vliegen: vliegen is vrijgesteld van belastingen en acccijnzen en er wordt vrijwel niets betaald aan milieu- en gezondheidsschade.

Auto: ook de auto wordt zwaar gesubsidieerd. Ja, de rijkswegen worden betaald uit de belastingen. Het probleem zit bij provinciale wegen die hoofdzakelijk betaald worden uit de algemene middelen en de gemeentelijke wegen die hoofdzakelijk betaald worden uit de algemen middelen en de onroerendzaakbelasting. Verder wordt vrijwel niets betaald voor de milieu- en gezondheidsschade.

Binnenvaart: de binnenvaart betaalt vrijwel niets voor onderhoud en aanleg van vaarwegen.

Het is de vraag wat een redelijk salaris is voor spoorwegpersoneel. Het is duidelijk dat vervoer duurder moet worden zodat er een rem wordt gezet op globalisering en milieu- en gezondheidsschade. In dat geval komt er ook salarisruimte voor personeel beschikbaar.

Echter er is voorlopig geen enkel uitzicht op een reëele beprijzing van alle vormen van vervoer.

Rudy
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Vergelijk eens de vervoersprestaties van ICE personeel met de vervoersprestaties van piloten en stuwardessen. Het is dan volkomen duidelijk dat in de luchtvaart overbetaald wordt of dat bij de spoorwegen onderbetaald wordt. De balans van een redelijke salariëring is volkomen zoek. Maar kijk ook eens naar het grondpersoneel in de luchtvaart; dat zijn de echte minimumlijders.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Als Bahncard100 en Every-Day-Ticket reiziger (ik het het Deutschland uit solidariteit naast mijn Bahncard100) ben ik het volkomen met u, Rudy eens.
De piloten gelijk chirurgen hebben dankzij hun categoriale vakbond hun arbeidsvoorwaarden bedongen/afgedwongen.

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

In de luchtvaart is de arbeidsproductiviteit veel hoger dan bij het spoor. Een vliegtuig is in twee uur van Amsterdam in Wenen (twee uur loon), een nachttrein doet er zestien uur over (zestien uur loon). De gebrekkige arbeidsproductiviteit bij het spoor is het grote probleem.

Rudy
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Dat verhaal van arbeidproductiviteit klopt niet. Op een trein zit één machnist, op een vliegtuig twee piloten. Een trein heeft gauw 10 x 80 = 800 zitplaatsen, een vliegtuig hooguit 250. Bovendien als we jouw redenering volgen moet het salaris van een trambestuurder drastisch omlaag.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

In de nachttrein naar Wenen zitten de gemiddeld 250-300 reizigers en daarvoor is permanent 10 man personeel aanwezig..

Otto
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

@Rudy
Een ICE is gemiddeld ongeveer voor 50% bezet, in de luchtvaart is de gemiddelde bezetting rond de 90%. En dan is de ICE nog een uitzondering, gewone treinen komen meestal niet verder dan 30% bezetting.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Otto, een nachttrein op het Nederlandse deel van het traject kent buiten het hoogseizoen nog geen bezetting van 5%. Vaak is het maar een handje vol. In Brussel kijken ze met verbazing naar de twee spooknachttreinen naar Berlijn. Het is geen uitzondering als er niemand instapt.

Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Op een 737 met 140 tot 180 zitplaatsen zijn zes personeelsleden aan boord. Maar er zijn veelvouden en veelvouden aan mensen nodig om een toestel te laten vertrekken en te landen en alle passagiers aan en van boord te krijgen.
Een ICE kan na een stop al na een paar minuten vertrekken een vliegtuig heeft echter veel meer tijd nodig. Een trein naar Amsterdam naar Frankfurt-am-Main kan onderweg een aantal keren stoppen dus veel flexibeler inzetbaar dan een vliegtuig.
Voor een luchtverbinding met deze tussenstops zou dit meer tijd kosten dan met de trein. Dus moet je van Amsterdam naar Düsseldorf en Keulen aparte vliegtuigen inzetten terwijl het met een trein kan.
Een vliegruig gebruikt onevenredig veel brandstof om vanaf de startbaan op kruisvluchthoogte te kopen. Dus is dit voor korte vluchten een groter substantieel deel.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Wat is dit voor een rare vergelijking? Maar wat een beginnende stewardess bij KLM netto op het loonstrookje ziet, verschilt (ondanks de mindere aantrekkelijke randvoorwaarden en grotere verantwoordelijkheid) niet zoveel met het loon van een beginnende conducteur.

Het vak van machinist verschilt ontzettend veel met dat van een piloot. Je vergelijkt dan een lage MBO-functie met een HBO+-functie. Als een piloot niet direct bij KLM aan de slag kan, verdient die jaren onder het minimum, ondanks de tonnen schuld die piloten maken tijdens hun opleiding, die ze moeten doen naast een HBO- of iniversitaire opleiding. De opleiding tot machinist is een soort cursus voor relatief simpel werk. Beter te vergelijken met het niveau van een vrachtwagen- of buschauffeur. En in verhouding daartoe zijn de lonen en omstandigheden van een machinist superieur.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De lonen tot 1x modaal moeten met 15% in een jaar omhoog om de denivellerende voorsprong van 1,5X modaal en meer voor een gedeelte terug te halen.
Werknemers moeten met hun inkomen met een 35-urige werkweek een menswaardig leven kunnen leiden en met 58 jaar met AOW gaan.
Dat is iets waar een taak ligt voor Geert Wilders, onze grote leider.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Anoniem.

Straks betaalt iemand met een hoger inkomen zoveel vaste lasten en belasting dat ze straks niet meer overhouden dan een bijstandsgerechtigde met alle toeslagen. En dan gaat niemand meer werken.

Simon
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@ Annemiek
De opleiding tot machinist is tegenwoordig een normale beroepsopleiding, dat wil zeggen:
− De opleiding is zo kort mogelijk.
− Het slagingspercentage is zo hoog mogelijk.
− Wie in zijn proefperiode teveel fouten maakt vliegt eruit.
Daarna kun je besluiten gewoon je ding te blijven doen.
Zo’n machinist noem je een ‘krukkendraaier’.
Je kunt jezelf ook verder ontwikkelen door je kennis en vaardigheden uit te breiden en net als in andere beroepen ga je dan ook meer verdienen.

Tim H
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

@Rudy
Machinist en conducteur zijn functies op MBO3 niveau en dan moet je de salariëring vergelijken met wat in andere sectoren wordt betaald voor iemand op MBO3 niveau (uiteraard los van de toeslag voor onregelmatig werken).

Als je kijkt wat iemand met MBO3 in het bedrijfsleven gemiddeld verdient dan mag het spoorwegpersoneel echt zijn handen dichtknijpen zeker als je bedenkt dat de arbeidsproductiviteit op het spoor op zijn zachtst gezegd nogal laag is.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Om een idee te geven, bij MBO3 praat je over beroepsopleidingen als kapster, monteur, schoonheidsspecialiste, metselaar, beveiliger, schoenmaker, dakdekker, kok, stratenmaker, etc.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Tegenover uw analyse is het geklaag, verwijten aan, neo-libeale onkunde, domrechtse praat van Annemiek duidelijk uitgesproken.
Respect!

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hildebrand, kun je deze troep verwijderen?

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat werd gisteren bij holocausrmuseum opening
ook over gesproken, gewaarschuwd.
Mensen die zich aanmatigen dat hun zienswijze/visie de juiste is en dan vervolgens plannen die mensen die hen tegenstaan te elimineren.
In welke hoek je zit is duidelijk, Annemiek.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

En bovenstaande bagger ook graag. Die gast is niet goed snik.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als links een ding goed in is, is het uitsluiten en het discrimineren van mensen die het niet eens zijn met de linkse kerk. Heb in de Coronatijd die prima kunnen ervaren en sindsdien stem ik FvD, omdat de vrijheid mij lief is alsmede de vrijheids van meningsuiting ̇

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mee oneens.
Wat ik van rechts weet dat de ene de andere nix gunt.
En alleen maar ten koste van anderen hun leeg bestaan vullen.
Het zijn prooidieren die elkander verschalken.De erfhouders van het gedachtegoed van slavendrijvers, ikke en de rst kan stikken mentaliteit.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mee oneens.
Wat ik van rechts weet is dat de ene de andere nix gunt.
En alleen maar ten koste van anderen hun leeg bestaan vullen.
Het zijn prooidieren die elkander verschalken.De erfhouders van het gedachtegoed van slavendrijvers, fascisme, ikke en de rest kan stikken mentaliteit.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Misschien wordt door DB management meegelezen over de oplossing in Twente.

Anoniem
4 maanden geleden

Morgen ga ik naar het Haus der Geschichte in Bonn.
Met de trein natuurlijk.
Om de hoek bij Bonn UN Campus.
Entree: gratis.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Is het een idee om dit soort zaken voortaan met vrienden of gelijkgestemden te bespreken of op te schrijven in je dagboek?

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik reis graag.
Te voet, fiets, bus, trein.
CO2- minimaal.
En treinreiziger is een platform waar ik graag mijn reiservaringen deel.
Waar ik me ook sterk maak voor OV voor iedereen.
Niet voor vervoer dat ten koste gaat van mens, natuur en klimaat.
Ik heb mijn hele leven langs mijn middelbare schooltijd mij sterk gemaakt voor milieuvriendelijk OV en 25- urige werkweek.
Voor vrijheid en blijheid voor iedereen.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Sinds ik in de Coronatijd noodgedwongen door de realiteit van links onder mijn ogen een enorme vorm van geloofsafval gekregen. Ik ben het geloof in veel linkse praatjes ook totaal verloren.

En voor die tijd had ik al veel twijfels over de effectiviteit van de zgn klimaatmaatregelen en nu is de grondige twijfel of onze CO2 nu werkelijk zo een grote invloed heeft op de feitelijke klimaatverandering. Ijstijden en warme periodes zijn er ook altijd al geweest. Ik zie wel dat het Stikstof beleid en het weghalen van de boerenstand alleen tot fikse problemen leidt, open grenzen helemaal niet zo een goed idee is en dat het dwingen mensen te vaccineren met een experimenteel mRNA vaccin een zeer groot misdrijf is.

Verder kan je gratis OV willen, maar als personeelstekorten en zelfs tekorten aan bepaalde grondstoffen de spelbrekers zijn van een aantrekkelijk groeibeeld voor het OV, zou je de realiteit onder ogen moeten zien en dus dan het volgend beste ding doen en dat is de aanpak van vervoersarmoede door vervoerssonzelfstandigen en proberen met volledige automatisering in drukke gebieden als de randstad zoveel mogelijk zelfrijdend OV te maken, zoals een volledig automatische metro/trein tussen Dordrecht en Amsterdam. En accepteren dat de rest allemaal de auto neemt.

En dat mensen stimuleren om kleinere afstanden de fiets te pakken of te lopen vind ik wel een goede zaak. Maar besef wel dat een gezin met beide werkende ouders iedere week hun auto volpakken met boodschappen dat die boodschappen niet in een paar fietstassen passen.

Wanneer de idealen veel te ver van de realiteit aflopen gaat het goed mis en uiteindelijk worden idealen ingehaald door de realiteit.

Ik stem tegenwoordig FvD.

Anoniem
4 maanden geleden

Een eigen mening naar voren brengen is iets anders dan anoniem geschreeuw, of het nu van links of rechts komt. Gevaarlijke geheime diensten opereren ook anoniem. Gevaarlijk aanjagers van oproer doen het ook anoniem. Bedreigingen en aanslagen zijn anoniem.
Ik ben voor een samenleving met open vizier.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ik drukte te snel op “Reactie plaatsen”. Deze reactie is van mij.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat is te waarderen.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een verplichte inlog met een vaste alias of naam en een check of je mailbox daadwerkelijk bestaat is geen slecht idee. Dat houdt in elk geval de trollen van dit forum.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En wat met al die anti -OV lui op treinreiziger dan?
Die niet anoniem hier fake news, onzin onware feiten verkondigen of haat en hetze zaaien?

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat geeft jou niet het recht om anoniem zo wild om je heen te slaan en ook nog volkomen off topic te gaan. Niemand neemt jou zo echte serieus

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als het OV totaal niet naar behoren functioneert mag je daar terecht zeer kritisch over zijn.

Ook mag je zeer kritisch zijn over personele problemen in het OV (en uiteraard ook elders). En als overheden en de reizigers niet de portomonee willen trekken voor de steeds verder uit de pan rijzende OV kosten moet je dan eerlijk in zijn en accepteren dat de eigen auto de komende tijd helaas veel meer toekomst heeft.

Het aanleggen van nieuwe lijnen heeft alleen zin als de OV bedrijven deze lijnen goed kunnen bedienen. Nu hebben OV bedrijven al flinke moeite om de huidige lijnen te bedienen, terwijl nieuwe investeringen op het spoor steeds sneller steeds duurder worden. Voor het electrificeren en het gedeeltelijk dubbelsporig maken van de Maaslijn wordt 400 miljoen uitgetrokken. Je mag zeker afvragen of zoiets economisch dan wel sociaal-maatschappelijk terugverdiend wordt. OV is en blijft een nutsfunctie, dus winst is niet het doel, maar voor betaalbaarheid moet toch wel een redelijk deel uit ticketverkoop komen.

Verder is het ook terecht dat mensen verbolgen zijn over de chantage actie van Wouer Koolmees en concorten om zonder zelf iets aan verbetering te doen bij de overheid aan te kloppen. Met chanteurs moet je niet in zee gaan en ook als dit het OV nog meer schade berokkent.

Verder heb ik meer dan eens gezegd dat er veel meer geautomatiseerd moet worden en metname het trein en metro verkeer in de randstad.

Anoniem
4 maanden geleden

Lees hier graag ervaringen over treinreizen.
Anti-OV, pro CO2-uitstoot zijn anti-treinreizen en dienen maar elders hun bestemming te vinden.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En wie ben jij dat je denkt dat te kunnen bepalen?

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik ben voor het algemeen belang.
Tegen zij die ten kosten van mens, natuur en klimaat alleen voor ikke en de rest kan stikken zijn.
Ik ben een dagelijkse gebruiker van OV, een treinreiziger.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zucht

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als er een blik personeel, zowel voor het rijden van diensten als het onderhoud van dat alles kan open trekken en ditto voor alle andere belangrijke diensten in onze samenleving kunnen we idd het OV laten groeien. Maar de realiteit nu is dat er een chronisch personeelstekort is (ook in andere sectoren) en de kosten van het OV de laatste jaren enorm zijn gestegen, terwijl niemand (noch de reiziger, noch de overheid) die wil betalen zal je uiteindelijk toch pragmatisch moeten handelen en als overheid prioriteiten moeten stellen. Dat dit minder leuke consequenties heeft is duidelijk.

Verder wil ik ook nog even wijzen op de gevolgen van het niet zo effectieve klimaatbeleid. Ik wil je wijzen op de grote milieuproblemen van accu’s van electrische voertuigen alsmede de uiterst beroerde arbeidsomstandigheden in de Congo. Veel kinderslaven arbeid en ook een gemiddelde leeftijd van 20 jaar!!! Verder zijn windmolens slecht voor het milieu (zowel de zee als de land varianten) en zijn de bladeren niet te recyclelen. Ook afgewerkte zonne panelen zijn heel slecht te recyclelen.

Verder staan de ontwikkelingen in het verschonen van brandstof motoren en alternatieve brandstoffen ook niet stil en hier verwacht ik veel meer van dan van de windmolens en zonnepanelen. Verder ben ik weldegelijk voorstander van CO2 arme stroom in de vorm van kernenergie en ik zie aardgas als een verantwoorde transitie brandstof. Klopt dat kernafval 3000 jaar radioactief blijft, maar het is gelukkig wel betrekkelijk weinig en mensen zijn alert op de risico’s van kernafval.

Het huidige energie, klimaat en stikstof beleid zorgt dat de gehele economie in NL vastloopt en we onze eigen voedsel voorziening in de waagschaal stellen. We hebben als gezien hoe de Oekraine oorlogen leidde tot oorlogen in Afrika. Ook is het ondernemersklimaat in NL snel aan het verslechteren en zonder economie kunnen we ook geen nutsdiensten etc draaien.

Uiteraard moeten we zo schoon mogelijk werken en investeren in minder milieubelastende technieken.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Volgens mij is deze anoniem een ordinaire mol die met een irritante wijze van reageren het OV in discredit tracht te brengen en een normaal spel van repliek en dupliek probeert te vestoren.

Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er zit een wereld van verschil tussen de hobby van anoniem en het algemeen belang.

Anoniem
4 maanden geleden

@Baardstaart.
Werk jij met chatgpt?

Trouwens waar Nederland staat kan je ook de wereld, ja de onze, ook de jouwe beter (laten) schrijven/ lezen

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik ben niet zo modern hoor. Ben wel neurodivers, dus hierdoor kan mijn woord en taalgebruik ook anders zijn. Daarbij laat ChatGPT zover ik weet al helemaal niet in met politieke zaken, terwijl ik regelmatig politieke zaken benoem.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nou respect voor je taalgebruik.
Echter niet inzake de inhoud.

Frans E.R. Eekhout
4 maanden geleden

Geen trein, geen vliegtuig, dus allemaal met de auto op de Autobahn und viel Stau. En de vergrijzing ? Stimuleren dat het hebben van kinderen (maken) beloond wordt met vergoedingen en faciliteiten zodat ze over x jaar genoeg kinderen hebben die als volwassene het gat kunnen opvullen van mensen die ooit kind waren geweest en nu gaan rentenieren in Duitsland… en misschien ook wel elders in Europa.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Beste Frans, 90% van de AOW-ers hebben genoeg geld om een luxueus leven te leiden.
Laat ze dat gewoon opmaken.
Zie nrc.nl artikel Flip van Kam.
En kijk gewoon wat je aan inkomen en vermogen hebt.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dan moet de wereld in de toekomst leefbaar zijn.
En dat wordt moeilijk met de klimaatbreakdown.
Doe wat voir je kinderen en kleinkinderen.
Stop de CO2 subsidies.
Consuminder.