Foto: Melvin Koote
De nieuwe Sprinters van het type SNG worden sinds vandaag op beperkte schaal in de reizigersdienst ingezet. De gloednieuwe treinen zijn te bewonderen in de treindienst Den Haag – Leiden – Haarlem.
Het eerste treinstel arriveerde vorig jaar september. Het afgelopen jaar hebben de eerste treinen al heel wat kilometers gemaakt, zij het zonder reizigers. Vanaf vandaag is daar verandering in gekomen. Dat is iets eerder dan verwacht. NS had namelijk aangekondigd de gloednieuwe treinen per 9 december te zullen inzetten, op het moment dat de dienstregeling 2019 in gaat. Voorlopig worden er twee treinstellen in de reizigersdienst ingezet, één driedelig treinstel (2315), gecombineerd met een vierdelig treinstel (2711). Volgens treinspotters vertrok de eerste trein om 5:51 uur uit Den Haag Centraal, en vervolgens om 6:55 uur uit Haarlem. Elke twee uur zijn de gloednieuwe treinen te zien op dit traject.
NS heeft in totaal 118 treinstellen van het type SNG besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. SNG staat voor Sprinter Nieuwe Generatie. Het gaat om 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen. Op het gebied van comfort scoren de nieuwe treinen goed. “De eerste generatie Sprinters (SGMm) en de tweede generatie Sprinters (SLT) hebben beide een vrij harde stoel en weinig beenruimte”, legt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl uit. De NS-FLIRT was op dat gebied een aangename verrassing. Voor het eerst een Sprinter met een comfortabele stoel en voldoende beenruimte. “Ook de SNG-stoelen bieden voldoende beenruimte. Het comfort is in mijn beleving hoger dan bij SGMm/SLT-Sprinters, maar iets minder in vergelijking met de FLIRT”, zegt Van Kuijeren.
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel bij NS, vertelde eerder aan Treinreiziger.nl dat de de stoelen in de trein door reizigers zijn gekozen. “In 2015 hebben treinreizigers op Rotterdam Centraal verschillende stoelen kunnen testen. De best scorende stoel hebben we gekozen”, legde hij eerder uit. In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. Okhuijsen: “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”. Zo is er bewust gekozen voor een klein tafeltje waar net een kopje koffie op kan, terwijl de nieuwe intercity’s (ICNG) juist een grote tafel krijgen.
De SNG-Sprinters zijn verder uitgerust met wifi, stopcontacten en USB-poorten. Ook hebben de treinen een toilet en is er plek voor de fiets. Zoals vaker in Sprinter-treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”, stelt Van Kuijeren. De bagageruimte is vrij beperkt. “Bij ICNG zien we dat er bewust is gekozen voor ruime bagagevakken boven de zitplaats. Bij deze nieuwe Sprinter zijn de bagagerekken juist een stuk kleiner”.
Goed geïnformeerde bronnen geven aan wat de inzetplannen zijn voor de Sprinter SNG. Opgemerkt moet worden dat deze niet definitief zijn en aangepast kunnen worden. Met de huidige inzichten wordt de SNG op de volgende trajecten verwacht:
Zoals aangegeven kunnen de plannen nog wijzigen. Aanvankelijk was het ook het plan om de SNG Sprinters in te zetten naar Zandvoort aan Zee en via Beverwijk naar Hoorn. Dat gaat niet door. In plaats daarvan is Den Haag – Dordrecht en Rotterdam – Gouda Goverwelle toegevoegd aan de inzet. Onderstaande kaart deelde NS in het najaar van 2017 en is dus niet meer volledig actueel. Op de kaart wordt de route van de Sprinter Den Haag – Zwolle niet goed weergegeven en ontbreekt Zuid-Nederland, omdat de treinstellen niet in Zuid-Nederland gaan rijden. (Daar rijden de nieuwe FLIRT treinstellen).
Foto: NS
This post was last modified on 15 november 2018 14:38
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…