Home

Nieuwe Sprinter (SNG) maakt eerste kilometers in reizigersdienst

De nieuwe Sprinters van het type SNG worden sinds vandaag op beperkte schaal in de reizigersdienst ingezet. De gloednieuwe treinen zijn te bewonderen in de treindienst Den Haag – Leiden – Haarlem.

Elke twee uur

Het eerste treinstel arriveerde vorig jaar september. Het afgelopen jaar hebben de eerste treinen al heel wat kilometers gemaakt, zij het zonder reizigers. Vanaf vandaag is daar verandering in gekomen. Dat is iets eerder dan verwacht. NS had namelijk aangekondigd de gloednieuwe treinen per 9 december te zullen inzetten, op het moment dat de dienstregeling 2019 in gaat. Voorlopig worden er twee treinstellen in de reizigersdienst ingezet, één driedelig treinstel (2315), gecombineerd met een vierdelig treinstel (2711). Volgens treinspotters vertrok de eerste trein om 5:51 uur uit Den Haag Centraal, en vervolgens om 6:55 uur uit Haarlem. Elke twee uur zijn de gloednieuwe treinen te zien op dit traject.

Comfort

NS heeft in totaal 118 treinstellen van het type SNG besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. SNG staat voor Sprinter Nieuwe Generatie. Het gaat om 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen. Op het gebied van comfort scoren de nieuwe treinen goed. “De eerste generatie Sprinters (SGMm) en de tweede generatie Sprinters (SLT) hebben beide een vrij harde stoel en weinig beenruimte”, legt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl uit. De NS-FLIRT was op dat gebied een aangename verrassing. Voor het eerst een Sprinter met een comfortabele stoel en voldoende beenruimte. “Ook de SNG-stoelen bieden voldoende beenruimte. Het comfort is in mijn beleving hoger dan bij SGMm/SLT-Sprinters, maar iets minder in vergelijking met de FLIRT”, zegt Van Kuijeren.

Door de reiziger gekozen

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel bij NS, vertelde eerder aan Treinreiziger.nl dat de de stoelen in de trein door reizigers zijn gekozen. “In 2015 hebben treinreizigers op Rotterdam Centraal verschillende stoelen kunnen testen. De best scorende stoel hebben we gekozen”, legde hij eerder uit. In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. Okhuijsen: “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”. Zo is er bewust gekozen voor een klein tafeltje waar net een kopje koffie op kan, terwijl de nieuwe intercity’s (ICNG) juist een grote tafel krijgen.

De SNG-Sprinters zijn verder uitgerust met wifi, stopcontacten en USB-poorten. Ook hebben de treinen een toilet en is er plek voor de fiets. Zoals vaker in Sprinter-treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”, stelt Van Kuijeren. De bagageruimte is vrij beperkt. “Bij ICNG zien we dat er bewust is gekozen voor ruime bagagevakken boven de zitplaats. Bij deze nieuwe Sprinter zijn de bagagerekken juist een stuk kleiner”.

Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden

Goed geïnformeerde bronnen geven aan wat de inzetplannen zijn voor de Sprinter SNG. Opgemerkt moet worden dat deze niet definitief zijn en aangepast kunnen worden. Met de huidige inzichten wordt de SNG op de volgende trajecten verwacht:

  • Vanaf december 2018 volledig tussen Den Haag Centraal – Haarlem (serie 6300)
  • Vanaf 4 februari 2019 Leiden – Hoorn Kersenboogerd (serie 3300)
  • Vanaf 8 april 2019: Groningen – Assen / Zwolle (serie 6200 / 8100), Meppel – Leeuwarden (serie 9000)
  • Vanaf 4 juni 2019: Zwolle – Utrecht (treinserie 5600)
  • Vanaf september 2019 Zwolle – Amsterdam – Den Haag  (serie 4600)
  • Vanaf februari 2020 Rotterdam C – Gouda Goverwelle en Den Haag C – Dordrecht (5000 / 5100)

Zoals aangegeven kunnen de plannen nog wijzigen. Aanvankelijk was het ook het plan om de SNG Sprinters in te zetten naar Zandvoort aan Zee en via Beverwijk naar Hoorn. Dat gaat niet door. In plaats daarvan is Den Haag – Dordrecht en Rotterdam – Gouda Goverwelle toegevoegd aan de inzet. Onderstaande kaart deelde NS in het najaar van 2017 en is dus niet meer volledig actueel. Op de kaart wordt de route van de Sprinter Den Haag – Zwolle niet goed weergegeven en ontbreekt Zuid-Nederland, omdat de treinstellen niet in Zuid-Nederland gaan rijden. (Daar rijden de nieuwe FLIRT treinstellen).

Foto: NS

 

 

This post was last modified on 15 november 2018 14:38

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug