Nieuwe ingang Den Haag HS geopend (maar niet iedereen is blij)

Na jaren van bouwen is er op station Den Haag Hollands Spoor een nieuwe entree van het station geopend. Namens de gemeente Den Haag, ProRail en NS kregen reizigers maandagochtend iets lekkers aangeboden om de opening te vieren.

40.000 reizigers

Het monumentale stationsgebouw van station Hollands Spoor was niet meer berekend op het snel groeiende reizigersaantal. In 2019 maakten 40.000 reizigers dagelijks gebruik van het station. Van deze gebruikers reist een derde van of naar de zijde van het Laakkwartier. De doodlopende tunnel bood hier echter geen in- en uitgang. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat zij graag meer faciliteiten wilden, zoals winkels om hun wachttijd prettige te besteden.

Meer winkels en fietsplekken

Gemeente Den Haag, NS en ProRail hebben daarom samen het station verbeterd. Onder leiding van de gemeente Den Haag werd in april 2017 gestart met de bouw van een nieuwe entree, ontworpen door NL Architecten, die beter aansluit op de omgeving.

De nieuwe entree van het station is voorzien van een nieuwe fietsenstalling. Op het dak van de entree is plaats voor 2500 fietsen. Ook zijn er nieuwe winkels te vinden in het station en op het voorplein. Onlangs openden Domino’s en Febo al hun deuren in de nieuwe winkelruimte. De komende maanden zullen ook de Broodzaak, Travelex, Doner Company, Wok to go en CLRS Hairstudio hun intrek nemen in de nieuwe winkelruimte.

Foto en copyrights: Gemeente Den Haag / Henriette Guest

Niet iedereen blij

Toch is niet iedereen blij. De perronopgangen vanuit de naastgelegen tunnel zijn vanaf nu gesloten. Dat tot teleurstelling van de Fietsersbond en bewonersorganisaties aan beide zijden van het station. “Wij vinden dat geen feestje” zeggen de partijen in een gezamenlijk persbericht. En verder: “Natuurlijk is het goed dat er geïnvesteerd wordt in het verbeteren van de toegang, en is dat voor veel reizigers een verbetering. Maar wrang is dat de gemeente er met geen woord rept dat veel andere reizigers nu om zullen moeten lopen omdat ze gedwongen worden langs de winkeltjes naar de nieuwe toegang te lopen.”

Volgens NS begrijpt dat het voor betreffende reizigers vervelend is, maar wijst erop dat de perronopgangen slechts 1700 maal per dag gebruikt werden, dat komt neer op amper 5% van de reizigers. Het spoorbedrijf betwijfelt bovendien of er wel voldoende ruimte is om poortjes te plaatsen bij de perronopgangen. Mocht het wel kunnen, dan is het aan de politiek om ook te zorgen voor een passende financiering, zegt NS.

This post was last modified on 28 september 2020 13:35

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug