fbpx

Nieuwe GVB-directeur verdient meer dan premier

07 sep 2011 18:45

De nieuwe directeur van het GVB gaat aanzienlijk meer verdienen dan premier Mark Rutte. Na een zoektocht van zo´n anderhalf jaar heeft het Amsterdamse openbaarvervoersbedrijf een nieuwe topman gevonden in de 43-jarige Bart Schmeink. Zijn basissalaris bedraagt 210 duizend euro.

Boven op dat bedrag komen nog een pensioen, een onkostenvergoeding en eventuele bonussen. Daarmee kan Schmeinks inkomen tot 318 duizend euro stijgen. De raad van commissarissen van het verzelfstandigde bedrijf heeft hiermee ingestemd. De gemeente Amsterdam tekent geen protest aan, laat een woordvoerder weten.

Spannende tijden
De hoofdstad, die honderd procent van de aandelen in het GVB bezit, wilde eigenlijk dat het salaris onder de balkenendenorm van 188 duizend euro zou liggen, maar dat is niet gelukt. Het bedrijf laat weten zich vanwege de bezuinigingen en de aanbesteding waar het kabinet op aanstuurt ´in spannende tijden´ te bevinden.

Te veel
De gemeenteraad moet zich nog buigen over de kwestie. Fractievoorzitter van de gemeentelijke SP Laurens Ivens liet eerder weten de functie wel te willen vervullen voor minder dan een ton, maar viste achter het net. Hij vindt de bezoldiging veel te hoog.
De partij reageert furieus op het nieuws. "De Amsterdamse politiek heeft duidelijk gezegd dat een nieuwe directeur maximaal de balkenendenorm mag verdienen, niet bijna anderhalve ton meer", briest SP-gemeenteraadslid Remine Alberts. "Ik snap dan ook niet waar de bestuurders van PvdA, GroenLinks en VVD het lef vandaan halen om hiermee in te stemmen, tegen de wens van de raad in." SP gaat in de gemeenteraad om opheldering vragen.

Begrijpelijk
Reizigersvereniging Voor Beter OV had graag een salaris gezien conform de balkenende norm, maar heeft wel begrip voor de keuze. "De realiteit is echter dat na anderhalf jaar goed zoeken de GVB niemand heeft kunnen vinden die het voor een salaris doet binnen de balkende norm" zegt woordvoerder Rikus Spithorst in een reactie. "GVB-chauffeurs verdienen voor hun opleidingsniveau ook relatief veel, dat de directeur in moeilijke tijden dan ook een goed salaris krijgt kan ik mij iets bij voorstellen".

Brede ervaring
Schmeink begint op 1 december. Hij komt over van Merseyrail, een vervoersbedrijf in het noordwesten van Engeland (onderdeel van de NS Groep) waar hij managing director was. Schmeink werkte eerder bij spoorbeheerder Prorail, onder meer als productiedirecteur verkeersleiding. Zijn brede ervaring levert een goede basis voor de positie van algemeen directeur, meldt het GVB.

Zin in
Schmeink ziet een belangrijke rol voor zichzelf rondom de mogelijke aanbesteding. "Mijn ervaring op het gebied van aanbestedingen, klantrelaties en het werken in een commerciële omgeving van een openbaar aanbesteed stadsgewestelijk vervoerbedrijf in Liverpool geeft mij een goede basis om GVB succesvol te laten zijn in de komende jaren", zegt hij. "Ik heb er veel zin in om in Amsterdam te beginnen en samen met de andere directieleden en alle andere collega´s te werken aan een sterk en betrokken GVB."

Ervaren team
Voor voorzitter van de raad van commissarissen Aad Veenman is vooral Schmeinks relevante ervaring van belang. "In turbulente tijden is een voltallige directie van groot belang. Met de komst van Bart Schmeink staat er samen met directeur vervoer Adrie Bolier en directeur middelen Pieter Schotte een ter zake kundig en ervaren team."

(c) Novum / Treinreiziger.nl