Op 28 april is in het Duitse Krefeld de opvolger van de eerste generatie ICE onthuld. Het betreft de Velaro D, gebouwd door Siemens. 15 treinstellen van deze nieuwe generatie ICE treinen zullen vanaf december 2011 in de reizigersdienst komen.
Een 8-delige Velaro zal plaats bieden aan 460 reizigers, en zal voorzien zijn van een restauratie rijtuig. De treinen worden geschikt voor een snelheid van 320 kilometer per uur en zullen naar verwachting tien tot twintig procent energie zuineger zijn dan de huidige treinen.
Volgens de Duitse media zullen de Valero D treinen vooral op grensoverschrijdende trajecten worden ingezet. Daarbij wordt Nederland, Zwitserland, België, Spanje, Frankrijk maar ook Groot-Britanië genoemd. De treinen zullen namelijk geschikt zijn voor de Eurotunnel. Deutsche Bahn heeft inmiddels toestemming gekregen om een dienst Frankfurt – Londen op te zetten. In 2012 zullen naar verwachting de eerste treinen vanuit Duitsland naar Groot-Britanië rijden.
Het zal nog wel even duren voordat de Velaro D daadwerkelijk naar Nederland zal worden ingezet. In eerste instantie zal de certificering zich richten op Duitsland, België en Frankrijk. Frankfurt – Brussel en Duitsland – Zuid-Frankrijk worden als routes genoemd waar de trein als eerste in reizigersdienst te zien zou zijn.
In september zal de Velaro D haar eerste testritten maken.
Foto´s: Siemens Mobility
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…