Nieuwe dubbeldekkers gaan minimaal 30.000 zitplaatsen bieden

NS start vandaag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.

Reizigersgroei verwacht

Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een informatieaanvraag aan de industrie. Het doel hiervan is om eerst potentiële leveranciers te selecteren. Dit is de eerste stap in een proces dat uiteindelijk kan leiden tot de bestelling van de trein in 2022.

De reizigersgroei overstijgt in de komende jaren de prognoses van de Nationale Markt en Capaciteit Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Daarvoor wil NS de huidige treinvloot verder uitbreiden. Treinreiziger.nl meldde eind februari al dat NS een nieuwe bestelling dubbeldekkers aan het voorbereiden is.

Oudere treinen

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “We moeten ook nu naar de toekomst kijken, waarin steeds meer reizigers met de trein reizen. Oudere treinen, zoals de dubbeldekker type DDZ, komen aan het einde van hun levensduur. Onder invloed van de coronamaatregelen hebben we op dit moment weliswaar fors minder reizigers, maar zijn we op de lange termijn wel voorbereid op groei. Omdat de aanschaf van een nieuwe trein een proces is van zo’n 7 jaar, kiest NS ervoor om vandaag de aanbesteding te starten. Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”

160 kilometer per uur

NS oriënteert zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkeldeks/dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Op basis van de huidige inzichten komen de eerste nieuwe treinen in 2027 op het spoor.

Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verplichting om te zorgen voor voldoende materieel om de concessie uit te voeren tot 2025.

Dubbeldekkers

De afgelopen periode heeft NS vooral enkeldeks treinen besteld. Zoals de Sprinter Light Train (SLT), Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en de Flirt. Financieel directeur Bert Groenewegen vertelde eerder aan Treinreiziger.nl waarom hiervoor gekozen is: “We willen geen dubbeldekkers meer voor de sprinterdiensten omdat het in- en uitstappen daarbij te veel tijd kost. We hebben daarvoor echt treinstellen met meer deuren nodig. Dubbeldekkers zijn daarentegen wél geschikt voor intercitydiensten.”

Toch werd ook bij de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gekozen voor enkeldeks treinen. Groenewegen: “Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.” Eerder gaf NS ook als reden dat de treinen toegankelijk moesten zijn voor minder validen, en dan niet alleen de balkons van de treinen.

De toekomstige IC-dubbeldekkers zijn dan ook bedoeld voor de diensten die niet via de HSL-Zuid gaan rijden. Behalve de ontwikkeling van nieuwe dubbeldekkers heeft NS overigens ook de optie om meer ICNG-treinen bij te bestellen.

Trein van de toekomst

NS presenteerde eerder ideeën voor de Trein van de Toekomst. Toen werd duidelijk dat toekomstige treinen mogelijk deels dubbeldeks en enkeldeks zouden kunnen zijn. In het buitenland bestaan dit soort treinen al. In Nederland is het betrekkelijk nieuw, al hadden de intercity’s Haarlem – Maastricht/Heerlen in het verleden één dubbeldekrijtuig (gericht op reizigers met fietsen).

Copyrights: NS/Maaike Poelen – Trein van de Toekomst
Foto: T Houdijk / CC BY-SA 3.0 – De IC’s Haarlem – Maastricht / Heerlen hadden in het verleden een DDM-rijtuig in de samenstelling.
De Rhein Ruhr Express is deels dubbeldeks en deels enkeldeks, vastgelegd door Manfred Kopka. Licentie foto: CC BY-SA 4.0

This post was last modified on 12 april 2020 11:43

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug