Nieuwe dienstregeling start met vertraging en volle treinen

De eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling is niet overal even soepel van start gegaan. Treinreizigers klagen op sociale media over vertragingen en volle treinen. NS had vorige week al aangegeven dat het maandag extra druk kon worden.

Die voorspelling is uitgekomen. De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen zorgde maandag voor een zeer drukke ochtend op het spoor. Volgens de NS was het wennen voor de reizigers en het spoorbedrijf zelf. 

Normale dag
"We hebben iedereen ingezet. Het is heel erg druk," erkende een woordvoerder van NS. Die wees er echter op dat ook uitgelopen werkzaamheden, mist en gladde sporen een negatieve invloed hadden op de prestaties van het spoorbedrijf. Volgens Arjan Spoormans van de afdeling reisinformatie, was het maandag eigenlijk een dag als alle andere. "Dingen die op een normale dag spelen, zijn nu door de nieuwe dienstregeling uitvergroot."

Extra mensen
Toch kreeg het spoorbedrijf maandag heel veel klachten. Alleen al in de ochtend kwamen er bij NS zevenhonderd klachten binnen. Toch is de topman van NS, Roger van Boxtel, optimistisch. "Het is voor iedereen wennen. Het is ook voor onze mensen lastig. Maar ik heb toch de indruk dat we deze dag goed doorkomen. Er zijn veel extra mensen ingezet op bijvoorbeeld de perrons en de stationshallen om reizigers met vragen te helpen die bijvoorbeeld niet zo goed met de app overweg kunnen."

Geholpen
Volgens Van Boxtel zijn er vooral klachten binnengekomen over de treinen die zijn weggevallen of de treinen die minder vaak rijden. "Sommige mensen moeten langer wachten. Dat vinden we heel vervelend. Maar we vervoeren iedere dag meer dan een miljoen reizigers. We hebben het overgrote deel denk ik echt geholpen en een aantal mensen zal niet blij zijn."

Chaos
Minder enthousiast is reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV. "De eerste ochtendspits volgens de nieuwe dienstregeling is uitgedraaid op een chaos van vertragingen en te korte treinen," is de conclussie van Rikus Spithorst. Hij roept Van Boxtel op om orde op zaken te stellen.

Tevreden
Voor Tim van Leeuwen, bij NS ontwerper van de dienstregeling 2017, was het vandaag een spannende dag. Hij is maandagavond tevreden. Volgens hem leert de ervaring dat het zeker een week duurt voordat de reiziger echt gewend is aan de aanpassingen. "Tijden zijn anders, soms worden andere treinstellen ingezet of staan treinen aan een ander perron. Dat is niet alleen wennen voor reizigers, maar ook voor het personeel."

Record
Veel mensen hebben zondagavond nog informatie opgevraagd. Het ging om 7 miljoen reisadviezen. "Dat is een absoluut record. Al zijn dit niet zeven miljoen mensen, want veel reizigers vragen meerdere adviezen. Maar we zagen zondag overdag al dat veel mensen ns.nl en de NS Reisplanner raadpleegden.´´

(c) Treinreiziger.nl / ANP

 

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

25 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug