fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Nieuwe dienstregeling ingegaan: NS houdt rekening met ‘nieuw reisgedrag na corona’

10 dec 2023 20:11

Vandaag zijn de nieuwe dienstregelingen in het openbaar vervoer ingegaan. Niet alleen bij NS werden veranderingen doorgevoerd, ook bij de meeste andere vervoerders in Nederland en in het buitenland. Waar de vorige jaren vooral geschrapt werd op het spoor, zet NS nu juist in op meer treinen op dinsdag en donderdag, ‘typische forensendagen’ volgens het bedrijf.

Eerder deze week lichtte Treinreiziger.nl al de belangrijkste wijzigingen op het spoor uit. Van maandag tot en met donderdag laat NS vanaf nu meer treinen rijden, terwijl de vrijdag juist rustiger wordt. Dat correspondeert met het reisgedrag van forenzen, studenten en scholieren: die reizen volgens NS vooral op dinsdag en donderdag. Dagjesmensen en weekendtrippers gaan er dus niet per se op vooruit en daarover gaf reizigersorganisatie Rover al een negatief advies.

Personeelstekort

De laatste jaren kreeg NS veel kritiek op drukke treinen en afgeschaalde dienstregelingen. Die hadden vooral te maken met grote personeelstekorten. Die tekorten zijn inmiddels grotendeels verholpen en dus kunnen er ook meer én langere treinen rijden. In totaal neemt het aantal treinritten per week in de dienstregeling 2024 met 1800 toe, op een totaal van ruim 22.000 ritten.

Niet alleen NS

De nieuwe dienstregeling geldt niet alleen voor NS, ook veel regionale vervoerders en buitenlandse (trein)bedrijven passen hun spoorboekjes aan. In het busvervoer levert dat wederom meer geschrapte buslijnen op dan dat er nieuwe bijkomen. Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen tref je voortaan Keolis in plaats van Connexxion, al zie je dat voorlopig nog niet aan de kleurstelling van de treinen daar. Een belangrijke wijziging in het internationale treinverkeer is de IC Berlijn, die door nieuwe locomotieven een halfuur sneller van Amsterdam naar Berlijn en vice versa rijdt.

Spoorboekje

Wie alle wijzigingen in de nieuwe dienstregeling tot in detail wil zien én de nieuwe tabellen graag in zijn boekenkast ziet staan, kan ook dit jaar rekenen op het Spoorboekje. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen het naslagwerk voor de 11e keer uit, net als vorig jaar in samenwerking met Treinposities.nl. Het papieren spoorboekje is te koop via OVshop.nl.

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
7 maanden geleden

Gefaseerd gaat NS de dienstregeling weer opschalen. Gelijkmatig met de instroom van nieuwe NS personeel die onder andere van Keolis afkwam. De CAO van NS is beter dan van Arriva. En de NS medewerkers willen protesteren voor een betere CAO.

Ex -NS directeur Marjan van Rintel gaf in het verleden al aan dat de NS in 2025 weer op het oude niveau is. Ze zou gelijk kunnen krijgen.

De opzet was ook om de Intercity Direct via Amsterdam Zuid te verlengen in 2025 naar Groningen en Leeuwarden. Dat zal niet gebeuren. Het is waarschijnlijker dat het 2027 wordt. Wel zal de ICNG in 2025 getest worden tussen Zwolle – Groningen/Leeuwarden. Nu al wordt elke nieuwe ICNG eerst standaard naar Zwolle gebracht. En waarna het 1 of 2 dagen later getest wordt richting Akkrum.

Voorlopig rijden alleen ICNG tussen Amsterdam – Breda. Alstom is wat trager dan gepland met de levering van Coradia Stream aan meerdere vervoerders.

Anoniem
7 maanden geleden

NS en andere vervoerders zoals Arriva moeten het vertrouwen van treinreizigers weer terugwinnen. Want de prestaties van NS en andere vervoerders op het spoor was onvoldoende.

Niet geheel te wijten aan de vervoerders. Ze zijn ook afhs

Hanzeboog
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

* Vervolg:

Ze zijn ook afhankelijk van ProRail. Te korte treinsamenstellingen en lagere frequenties zorgden ervoor dat vooral forenzen naar alternatieven zochten.

NS is gefaseerd de dienstregeling aan het opschalen. Dat is een verbetering. Maar ProRail kondigde aan dat ze veel (aaneengesloten) werkzaamheden gaan uitvoeren. Dat is wat minder goed nieuws.

Vanaf 2024 zal het een overgangsperiode worden waarin de invloed van coronacrisis en personeelstekort geleidelijk aan verdwijnt.

Joost2
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

“Want de prestaties van NS en andere vervoerders op het spoor was onvoldoende.”

Waarom staat deze zin in de verleden tijd?

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Terecht opgemerkt. Er is helemaal niets waaruit kan worden opgemaakt dat het op korte termijn beter zal gaan. Gaat het wel beter, dan is dat puur een kwestie van ‘geluk gehad’:

– De introductie van de ICNG verloopt nog steeds dramatisch. Gisterochtend liepen reizigers nog 3,5 uur vertraging op nadat er eentje defect raakte. Ondertussen wordt de ICM wel ongeveer volgens planning afgevoerd, waardoor er materieeltekort dreigt.
– De ingang van de nieuwe dienstregeling gaat, zoals gebruikelijk, met veel gesodemieter gepaard. Vooral op drukke sprintertrajecten is de materieelinzet zodanig gedecimeerd dat reizigers niet in de extreem korte treinen passen.
– Er dreigen weer stakingen.
– Het onderhoud van de spoordijken is decennia verwaarloosd. Een probleem dat wordt geschoven op klimaatverandering, maar dat bij de grens lijkt te eindigen. Te vrezen valt dat drukke trajecten door het hele land langdurig buiten dienst worden gesteld.
– Er is te weinig personeel voor het onderhoud van de treinen, waardoor materieeltekort dreigt.

En er staat niets positiefs tegenover. Zeker niet sinds de coronacrisis.

Hanzeboog
7 maanden geleden

Dienstregeling 2024 zal een overgangsperiode zijn. De opzet was en is om de Intercity Direct via Amsterdam Zuid door te trekken naar Groningen en Leeuwarden. Dat heeft vertraging opgelopen door de tragere leveringen van NS Coradia Stream door Alstom en personeelstekort bij NS.

Voorlopig moet NS de naweeën van de coronacrisis en personeelstekort oplossen voordat ze weer het niveau van 2019 kunnen halen. PHS zal pas na 2025 gefaseerd weer ingevoerd kunnen worden. Dat is nog steeds het streven van NS in opdracht van de overheid.

Erno-Berk
7 maanden geleden

Het bijzondere blijft dat de Intercities in de Randstad (bijvoorbeeld Utrecht-Den Haag/Rotterdam en Amsterdam-Den Haag) wel grotendeels in het weekend ieder kwartier rijden en op vrijdag enkel ‘s middags ieder kwartier rjden en dus niet eens in de ochtendspits ieder kwartier rijden. Is het op die trajecten dan zo rustig op vrijdag?

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ssst… niet spreken over een bureau werkelijkheid. De echte werkelijkheid leert ons dat er haringen in een ton vervoer geleverd wordt.

David
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Persoonlijk reis ik elke dag in meerdere trajecten tussen de randstad, en vrijdag is inderdaad echt aanzienlijk rustiger dan andere dagen. Zelfs in de (hyper)spits is het op vrijdag rustig, terwijl ik op dinsdag/donderdag vaak niet kan zitten buiten de spits.

Joris
7 maanden geleden
Antwoord aan  David

Toch als je kijkt naar de cijfers van Translink is het verschil tussen de vijf werkdagen onderling niet zo heel groot. Je praat over zo’n 10% verschil. Het wordt allemaal een beetje overdreven.

David
7 maanden geleden
Antwoord aan  Joris

Ik zat daar ook naar te kijken met enige verbazing, maar het effect is in de praktijk echt merkbaar. 10% is m.i. toch het verschil in sommige treinen tussen verplicht staan en genoeg zitplekken.

Diederik
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

NS zegt dat ze zaterdag nu vaak drukker is als de vrijdag

Realisme graag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Diederik

Dat is onzin, zie de cijfers van Translink. Wat NS zegt is trouwens ietsheel anders: op zaterdag heeft het vervoer zich na corona weer goed herstelt, op vrijdag veel minder.

N.
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Veel rustiger.
Ik zou eigenlijk zeggen: maak vrijdag gewoon een weekenddag qua tarieven. Misschien niet bij het weekend-abonnement in, maar in ieder geval gewoon 40% korting in de spitsen.

Opa Ties
7 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Dan krijg je al die bejaarden weer in de spits. Niet doen dus.

Anoniem
7 maanden geleden

Ochtendspits 565 km.
Je zult er maar in staan.
Iedere dag weer.
Voor aldiegenen en andere CO2-uitstoters:
NS-reisvergelijker.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

Nu maar hopen dat ze:
A) de zeven bakkennorm voor een 1 conducteur afschaffen, scheelt bij meerdere bakken personeel,
B) als men met de ICNG via Lelystad naar Groningen rijden ook het maximale uit de snelheid halen, het ding kan Vmax 200 rijden en doet dat bij vertraging nu al op de HSL al geldt daar nog het criterium van Vmax 160 voor de met Traxx en ICR, een beetje rek is dus wel mogelijk,
C) mensen blijkbaar een lang weekend met begin op vrijdag wel de voorkeur geven deels om dan thuis te kunnen werken,
D) als de vrijdag rustiger is kan dat een voordeel zijn voor dagjes mensen die de vrijgekomen plaats innemen van de forensen en dat kan handig zijn als men bijvoorbeeld de boekenmarkt op vrijdag aan het Spui in Amsterdam wilt bezoeken,
E) nu een betere samenwerking met ProRail gaat plaatsvinden bij geplande werkzaamheden als er weer meer treinen rijden,
F) de treinen nu ze meer gaan rijden ook zeker op de eindpunten vaker SCHOON gemaakt worden i.h.b. de toiletten want dat ziet er vaak SMERIG uit !,
G) de conducteurs ook vaker aan plaatsbewijs controle doen bij NS en het voorbeeld kunnen nemen van Arriva waar ik regelmatig kaartcontrole heb in de trein en dat niet erg vind zelfs als een bus nog stil staat op een hoofdbusstation zoals in Heerlen,
H) beter inspelen op vraag en aanbod in en buiten de spits en nu maar hopen dat reizigers meer vertrouwen krijgen om met het geboden trein aanbod vaker de trein te gaan nemen.

N.
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik vind die bakkennorm wel een bijzonder geval voor de lange-afstands-treinen.
Als je met de trein van Amersfoort naar Groningen gaat zijn er twee stukken van meer dan een half uur, met één stationsstop ertussen.

Als je één conducteur hebt en meerdere treinstellen, dan betekent dit dus dat er geen enkele medewerker is die kan ingrijpen als er dingen mis gaan binnen dat treinstel.

Ik zou eigenlijk zeggen: schaf de bakkennorm af, maar verplicht (op de langere termijn) dat personeel iedere 20 minuten langs kan komen. Dan moet NS dus langere treinstellen kopen als ze minder conducteurs willen hebben op de intercitydiensten.

Johan
7 maanden geleden
Antwoord aan  N.

of materieel waarbij je onder het rijden van het en naar het andere deel kunt lopen, maar dat is misschien een ouderwets idee.

Tonny
7 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

in Japan worden koploper-machtige treinen nog steeds netjes gekoppeld hoor:)

Realisme graag
7 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Alsof je wat hebt aan een conducteur die de achterste bestuurders cabine toch niet uitkomt.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

En waarom zouden de Koploper varianten in Japan wel nog goed functioneren zie ik op YouTube en in Nederland niet, is het wel een technisch probleem of puur gemakzucht om tijd te winnen bij het koppelen en ontkoppelen op een station. Ik heb menigmaal door dat smalle gangetje van het ene naar het andere treinstel gelopen en zelfs een keer op de stoel van de machinist tijdens een materieel dag in Heerlen gezeten gaf het een “cockpit-gevoel”.
Het treinpersoneel is deels om de zichtbaarheid te vergroten, dat doen ze soms door er alleen er doorheen te lopen,kaartcontrole doen ze amper, het gevoel dat er naast de bestuurder man/vrouw nog een menselijk gezicht is die NS vertegenwoordigd. En ze hebben toch camera’s en hebben alle spoorvervoerders ook een “bakkennorm” ?

Citaat “Dagjesmensen en weekendtrippers gaan er dus niet per se op vooruit met de nieuwe dienstregeling”.
Komt dat door: A) het gebrek aan vertrouwen in de trein in het bijzonder en OV in het algemeen, B) te dure tickets,
C) alternatief van particuliere vervoermiddelen zoals auto, brommer of (elektrische) fiets,
D) gebrek aan betaalbare treinkaarten ?

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De doorloopkoppen van de ICM’s zijn zo’n vijftien jaar geleden al uit de treinen gesloopt. Nu steeds meer ICM’s buiten dienst worden gesteld, lijkt het me overduidelijk dat die dingen niet meer terugkomen.