Er komt een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid om de kwaliteit van de treinverbinding tussen Utrecht en Harderwijk te verbeteren. De provincies Utrecht en Gelderland zetten zich hiervoor in, samen met de betrokken gemeenten.
Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.
Uit het onderzoek moeten meerdere nieuwe varianten voor de uitbreiding komen. Eerder onderzochte varianten en oplossingen bleken onhaalbaar of onvoldoende verbetering te bieden. De eerste uitkomsten uit het onderzoek moeten eind 2014 bekend zijn, zodat begin 2015 besloten kan worden over mogelijke vervolgstappen.
Het spoor rond Utrecht en op de Veluwelijn wordt intensief benut. Daarnaast is er waarschijnlijk een keerspoor nodig in Harderwijk. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf eerder aan dat daarover in 2009 afspraken zijn gemaakt. "Er zijn nu echter geen plannen meer voor een keerspoor in Harderwijk", zegt een woordvoerder van ProRail. "Die plannen zijn geschrapt toen uit eerder onderzoek bleek dat de extra Sprinters niet ingepast konden worden."
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…