Nederlanders nemen vaker de Eurostar naar Londen

De Eurostar kent een goed derde kwartaal. Meer reizigers maken gebruik van de Eurostar. Met name vanuit Nederland. De Nederlandse markt kent 31 % meer inkomsten uit ticketverkoop en 45 % meer reizigers in het derde kwartaal van 2009 t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Eurostar is er in het algemeen een lichte verbetering bij de algemene ticketverkoop. Ten gevolge van de daling van de zakelijke markt en de operationele beperkingen na de brand van een shuttle in de kanaaltunnel in september 2008, zijn het aantal verkochte tickets en inkomsten tijdens de eerste 9 maanden van het jaar lichtjes gedaald. 

De algemene Eurostar ticketverkoop van januari tot september 2009 bedroeg 504,9 miljoen pond en sinds het begin van het jaar heeft Eurostar 6,9 miljoen reizigers vervoerd. Het aantal Eurostar reizigers in het derde kwartaal van 2009 is gestegen tot 2,6 miljoen, vergeleken met 2,4 miljoen vorig jaar en zijn de inkomsten uit ticketverkoop met 6.8% gestegen. Het aantal reizigers dat vanuit het Continent naar het Verenigd Koninkrijk heeft gereisd is in totaal gestegen met 7 %.

Nederland – Eurostar Londen
Vanuit Nederland kende Eurostar tijdens het derde kwartaal van dit jaar 45 % meer reizigers die naar de Britse hoofdstad reisden dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten uit de lokale ticketverkoop kenden een stijging van 31 %. Dankzij het zwakke pond is Londen nog steeds voordeliger dan ooit en blijft dus een aantrekkelijke bestemming. Londen is per Eurostar vanuit Nederland bereikbaar vanaf 50 euro (enkele reis, retour vanaf 99 euro). Nederlanders kunnen echter niet rechtstreeks met de Eurostar naar Londen: zij moeten met de intercity naar Brussel, en aldaar inchecken op de Eurostar naar hartje Londen.

De positieve cijfers voor de Nederlandse markt tonen volgens Eurostar aan dat de voordelen van een reis met de trein vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk t.o.v. andere transportmiddelen steeds evidenter worden voor de Nederlandse reiziger. De verschillende treinoperatoren werken zeer nauw samen om de verbindingen met Eurostar in Brussel-Zuid verder te optimaliseren. Hierdoor zal de reiservaring nog verbeteren in de nabije toekomst.

Richard Brown, CEO van Eurostar: “De cijfers die we vandaag bekendmaken tonen aan dat mensen – ondanks onzekere tijden – zich meer en meer bewust worden van het grote voordeel van reizen met Eurostar."

Foto´s: Eurostar

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug