© ÖBB/Harald Eisenberger
Het aantal nachttreinen neemt weliswaar af, maar nog steeds rijden er dagelijks enkele tientallen nachttreinen tussen grote Europese steden. Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste nachtverbindingen in heel Europa in kaart gebracht.
Nederland en België zijn één van de weinige landen in Europa waar naar vrijwel geen enkele nachttrein meer rijdt. Mogelijk krijgt Nederland wel na 2020 weer een internationale nachttrein. Oostenrijk wordt aangedaan door relatief veel nachttreinen. Niet alleen door nachttreinen die starten of eindigen in het Alpenland, maar ook door doorgaande nachttreinen. Toch lijken het er op het eerste oog misschien meer dan het in werkelijkheid zijn. Veel nachttrein verbindingen worden namelijk deels gecombineerd.
De meeste nachttreinen hebben zitplaatsen, ligplaatsen en slaapplaatsen. Het meest comfortabel zijn de slaaprijtuigen. Bij veel verbindingen is het zelfs mogelijk om slaapcabine te boeken met een eigen wc en douche. In een ligrijtuig is het comfort minder, maar kan iedere reiziger wel liggen op een eigen bank. “Het comfort verschilt verder per nachttrein. De spotgoedkope nachttrein Boedapest – Belgrado heeft oudere rijtuigen dan bijvoorbeeld de Nightjet treinen” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit.
Artikel gaat na de afbeelding verder.
Ligrijtuig van de inmiddels opgeheven City Night Line. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl
Treinreiziger.nl heeft ook bij diverse nachtverbindingen een steekproef gedaan naar de tarieven. Opvallend is dat de tarieven – in vergelijking met hogesnelheidstreinen – maar beperkt fluctueren. Bij de Eurostar en Thalys kunnen betaal je bij een lastminute bijvoorbeeld bijna vier a vijf keer zo veel dan als je vroegtijdig boekt. Dat kom je bij de meeste nachttreinen niet tegen. Bij de meeste nachttreinen kun je ook lastminute nog heel betaalbaar een zitplek vinden. Zo konden we tijdens ons onderzoek op de dag van vertrek voor 39 euro een kaartje Keulen – Innsbruck vinden. Terwijl overdag een lastminute minimaal 89 euro kostte.
“Het gaat overigens wel op een momentopname” benadrukt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. De prijzen fluctueren meestal wel, maar in mindere mate. De duurste zitplek kwamen wij bij een lastminute tegen tussen Düsseldorf en Wenen: 99 euro. Wie tijdig had geboekt, was op 39 euro uitgekomen. In dit voorbeeld zijn de prijzen dus nog wel verdubbeld. Slaaprijtuigen lijken bij lastminutes relatief vaak volgeboekt. Op 4 verbindingen konden we bijvoorbeeld lastminute geen slaapplaats boeken, maar wel een zitplek of een ligplek.
Artikel gaat na de afbeelding verder. Druk op de afbeelding om een grotere versie te kunnen bekijken.
Op een aantal routes kan ook de auto mee met de nachttrein. De Nightjet biedt die optie op meerdere routes aan. Bijvoorbeeld bij de Nightjet Düsseldorf – Innsbruck en Hamburg – Wenen. Maar ook de Finse en Kroatische spoorwegen doen doet. Zie hier een overzicht van de autoslaaptreinen in Europa.
Nachttreinen rijden ook op een aantal mooie spoorlijnen. De Caledonian Sleeper Londen – Fort William is daar een bekend voorbeeld van. “Als je ‘s ochtends wakker wordt, rijdt de trein door het betoverende Schotse landschap” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Hij zelf heeft het traject ook één keer afgelegd. “De trein slingert door de Schotse Hooglanden. Veelal over enkel spoor”. Ook de route Bar – Belgrado staat bekend om zijn schoonheid. “Maar als je maximaal wilt genieten kun je beter overdag reizen”. Van Kuijeren hoopt deze zomer zelf het traject te kunnen afleggen, mits het lukt om een ticket te kopen. De Treinreiziger.nl redacteur reisde eerder dit jaar met de nachttrein Wenen – Boekarest, en Zagreb – Zürich.
Overzicht nachttreinen en verantwoording tarieven volgt na de video.
Wellicht is onderstaand overzicht niet compleet. Heb je aanvullingen of correcties? Mail naar hildebrand@treinreiziger.nl
Op de volgende routes rijden autoslaaptreinen van de Finse spoorwegen (VR)
Overige nachttreinen:
Caledonian Sleeper:
Night Riviera Sleeper:
Alleen internationale nachttreinen richting Europa vermeld:
Treinen van en naar St. Petersburg
(Bron: RZD.ru, men verwijst naar de dienstregeling 2016. Onduidelijk is of alle routes in 2018 nog in service zijn.)
Internationaal:
Nationaal (niet dagelijks)
EuroNight treinen:
NightJet treinen:
Overig:
In Zweden rijden er nachttreinen van de SJ en van Snälltåget.
De SJ verzorgt nachttreinen tussen:
Snälltåget verzorgt op een aantal routes nachttreinen, allen rijden niet dagelijks.
This post was last modified on 8 december 2020 21:46
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…