fbpx

Nachttrein Stuttgart – Zagreb, rechtstreeks naar Kroatië

De nachttrein is een bijzondere ervaring. Terwijl de wereld buiten in het donker voorbijtrekt, slaap je en word je wakker in een andere omgeving. Deze trein, die dagelijks rijdt, biedt reizigers de mogelijkheid om op een ontspannen manier van Duitsland naar Kroatië te reizen. Ook vanuit Nederland kun je deze nachttrein gebruiken. Je reist dan overdag per ICE via Frankfurt naar Stuttgart.

Dienstregeling Stuttgart – Zagreb

De nachttrein naar Zagreb vertrekt stipt om 20:29 uur uit Stuttgart. Onderweg stopt de trein verschillende keren, bijvoorbeeld in München Ost. Na München zet de trein zich in beweging via Salzburg naar Villach. Hier wordt de trein gesplitst en gecombineerd met andere nachttreinen. Daarna gaat de reis van de nachttrein Stuttgart – Zagreb door naar de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Rond 8 uur komt de trein hier aan. Daarna wordt de reis wordt voortgezet naar Zagreb. Vooral het traject tussen Ljubljana en Zagreb is adembenemend. Het landschap verandert langzaam en biedt reizigers een prachtig uitzicht op het glooiende landschap van de Balkan. Om 10:40 uur komt de trein aan in Zagreb, de bruisende hoofdstad van Kroatië.

Wil je vanuit Nederland reizen? Verderop in dit artikel behandelen we het schema.

Lig- en slaaprijtuigen

De nachttrein Stuttgart – Zagreb is uitgerust met zowel lig- als slaaprijtuigen. Ligrijtuigen zijn coupes voor vier of zes personen. Je deelt hier in de regel een coupé met anderen. De slaaprijtuigen bieden een hoger comfort, en kun je zien als eerste klas slapen. In de coupé is er dan ook een kleine wasgelegenheid aanwezig.

De slaaprijtuigen die worden ingezet, zijn van de Kroatische spoorwegen. In vergelijking met andere slaaprijtuigen in Europa zijn de bedden hier vrij hard. In de ligrijtuigen is dit normaal, maar meestal zijn de bedden in het slaaprijtuig zachter. In het slaaprijtuig is er plek voor één, twee of drie personen. Alle bedden zijn boven elkaar. Een driepersoons coupé is vrij krap.

Vanuit Nederland naar Zagreb

Reis overdag vanuit Nederland naar Stuttgart. Duitse treinen zijn helaas met regelmaat vertraagd. Daarom adviseren we een ruime overstap te Stuttgart te plannen. Mocht het desondanks toch krap worden? Dan kun je per ICE doorreizen naar München Ost. De ICE naar München is namelijk aanzienlijk sneller dan de nachttrein.

In Stuttgart heb je tijd voor een maaltijd en een bliksembezoek aan de stad.

Nachttrein naar Rijeka en Venetië

Nachttreinen worden altijd gecombineerd met andere treinen. Zo vertrekt de nachttrein naar Zagreb in Stuttgart gecombineerd met de nachttrein naar Venetië. Ook zijn er rijtuigen naar Boedapest. In Salzburg en Villach wordt de trein gesplitst en gecombineerd met andere treinen. Zo rijdt de trein vanuit Villach gecombineerd met de nachttrein Zürich – Zagreb.

In het hoogseizoen biedt de nachttrein een extra service. Er rijdt dan een rijtuig mee dat eindbestemming Rijeka heeft, een prachtige kuststad in Kroatië. Zie hiervoor de pagina nachttrein Stuttgart – Rijeka.

Nachttrein Stuttgart - Rijeka

Foto: in Rijeka staat de nachttrein naar Stuttgart gereed.

Met de Trein naar Kroatië

Reizen met de trein naar Kroatië is een duurzame en comfortabele manier om dit prachtige land te ontdekken. Of je nu kiest voor de nachttrein naar Zagreb of een andere bestemming in Kroatië, de reis zal ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring zijn. Wil je liever overdag reizen? Dat kan ook. Vanuit Stuttgart is er ook een dagtrein die naar Zagreb rijdt. Als je per trein naar het zuiden in Kroatië wilt, kun je ook via Wenen reizen.

Conclusie

De nachttrein van Stuttgart naar Zagreb is een uitstekende keuze voor reizigers die op zoek zijn naar comfort en gemak. Met zijn dagelijkse dienstregeling en diverse faciliteiten aan boord, biedt deze trein een unieke reiservaring. Dus de volgende keer dat je overweegt om naar Kroatië te reizen, denk dan eens aan de nachttrein van Stuttgart naar Zagreb. Het is niet alleen een duurzame keuze, maar ook een avontuur op zich.

Dienstregeling gebaseerd op de situatie in 2023. We verwachten in 2024 geen grote wijzigingen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Colin Woodward
10 maanden geleden

Ik nam deze prachtige trein in juli. Twee punten om toe te voegen:
Je moet wel 4 uur in Zagreb wachten op de trein van Zagreb naar Split en verder reizen naar het zuiden van Kroatië (bijvoorbeeld naar Dubrovnik moet per boot of bus zijn). In Zagreb hadden ze de (vele) bagage kluisjes op het station nog niet op Euro-munten ingesteld (de Kuna is begin 2023 verdwenen) dus moet je een app zoals radicalstorage gebruiken om een café, winkel of hotel voor je koffer te vinden.
Terwijl het opsplitsen van de nachttrein in Salkzburg voor verder reizen naar vier verschillende bestemmingen efficiënt klinkt … op de terugreis zaten we vier uur vast in Salzburg in afwachting op het vertraagde rijtuig uit Boedapest.

David Nijenhuis
9 maanden geleden

De nachttrein is buiten de zomer (behalve rond de Krokusvakantie en rond Pasen) alleen optioneel voor wie het niet erg vindt om te zitten. In deze periodes wordt er alleen met zitrijtuigen gereden, niet met slaaprijtuigen. Via Zagreb reizen is voor Rijeka-gangers geen optie, omdat er vanuit de hoofdstad richting Rijeka een trage stoptrein reist, die maar liefst 45! keer onderweg halteert en maar 1x/dag (soms 2x) rijdt, (daarom beter de bus pakken dus!). In de zomer rijdt er vanuit Boedapest ook een nachttrein met toeslagen die beduidend lager liggen, vooral voor InterRail vaak een aantrekkelijke optie.