Moonlight Express Brussel – Berlijn. Drie nachttreinen op één route?

Niet alleen European Sleeper wil van Brussel naar Berlijn gaan rijden, maar ook het nieuwe Belgische bedrijf Moonlight Express. Opvallend genoeg brachten beide startups gisteren hun plannen naar buiten. Daarnaast willen ook de Oostenrijkers (ÖBB) in de toekomst de Belgische en Duitse hoofdstad met elkaar gaan verbinden.

Voldoende vraag

Is drie nachttreinen op één route niet wat veel? De Belgische initiatiefnemer Louis De Jaeger vindt van niet. “Wij geloven dat de markt groot genoeg is. Op sommige bestemmingen zijn er soms ook tientallen vluchten” reageert De Jaeger. Verder wijst hij erop dat European Sleeper primair gericht is op Praag en dat de dienstregeling voor Belgen gunstiger is met de Moonlight Express.

Bovendien is het toeval dat Moonlight Express en European Sleeper deels dezelfde route hebben, zegt De Jaeger. “Ze stoppen in Berlijn, omdat dit vanwege werkzaamheden zo uitkomt, maar dat was oorspronkelijk niet het plan”. European Sleeper bevestigt die lezing, het bedrijf was aanvankelijk van plan om via Leipzig te rijden.

Moonlight Express mikt op een vertrek rond 20 uur uit Brussel en wil in Berlijn rond 9 uur aankomen. De slaaptrein naar Praag vertrekt al eerder uit Brussel en komt al in de vroege ochtend aan in de Duitse hoofdstad. “Onze tijden sluiten beter aan voor reizigers die naar Berlijn willen” stelt De Jaeger. De Moonlight Express zal gaan rijden via Luik en zal ook in Duitsland gaan stoppen. “We weten nu alleen nog niet precies op welke stations.”

Mainstream product

Louis De Jaeger heeft het initiatief voor de Moonlight Express genomen samen met naamgenoot Louis Lammertyn. “Ik heb enkele jaren herstructureringsprojecten gedaan in de luchtvaartindustrie”, vertelt Lammertyn, “ik heb vooral gezien aan welk tempo we de aarde aan het vernielen zijn door onze manier van reizen.”

De nachttrein is nu een product dat alleen een specifieke doelgroep trekt maar de twee Belgische ondernemers zijn optimistisch over de toekomst. De initiatiefnemers van de Moonlight Express denken zelfs dat de nachttrein een mainstream product kan worden. Ze wijzen erop dat in het verleden de nachttrein er ook was voor iedereen. “Dus waarom kan dat in de toekomst niet zo zijn?” houdt De Jaeger voor.

De twee initiatiefnemers

Nachttrein versus het vliegtuig

Een verschil is echter dat een vliegticket nu veel betaalbaarder is geworden, en daarnaast het vliegtuig ook veel sneller is. Maar de positief gestemde Belgen zien dat anders. “We zijn niet primair een vervoersmaatschappij, maar een hotel met restaurant dat toevallig mensen brengt van a naar b. Bovendien is het vliegtuig veel minder snel dan het lijkt” werpt De Jaeger tegen.

De Belgische ondernemers willen een trein zonder zitrijtuigen. “Dat vind ik mensonwaardig en persoonlijk bijna een misdaad” zegt de uitgesproken Belg. De trein zal twee bar/restauratierijtuigen tellen. “Dat vergt een grote investering, maar dat vinden we het volledig waard. De beleving is immers het allerbelangrijkste.”

De Jaeger wil reizigers het liefst het vliegtuig uittrekken, maar stelt desondanks dat de luchtvaart niet een directe concurrent is; “het is toch een beetje appels met peren vergelijken” klinkt het. Al erkennen de initiatiefnemers dat scherpe tarieven belangrijk zijn. Daarom willen de ondernemers een plekje in een ligrijtuig beschikbaar maken vanaf 49 euro.

De Belgen denken met creativiteit het beter te kunnen dan de staatsbedrijven, die in het verleden praktisch een monopolie bleken te hebben op slaaptreinen. Dat de nachttrein op veel routes ten onder is gegaan, wijten de initiatiefnemers aan een gebrek aan marketing. “Als privébedrijf kunnen we bovendien sneller inspelen op ontwikkelingen.”

Financiering

Treinreiziger.nl stelde eerder dat een nachttrein exploiteren een kostbare aangelegenheid is. Toch maakt Moonlight Express zich daar geen zorgen over. De nieuwe maatschappij heeft materieel gevonden dat gehuurd kan worden. Via fondsen en investeerders moet de trein gefinancierd worden. “Het is zo goed als geregeld, maar het is nog niet 100 procent op papier vastgelegd” vertelt De Jaeger.

In de toekomst hoopt Moonlight Express ook rijtuigen te kunnen opknappen of zelfs nieuw materieel te kunnen bestellen. “Onze droom is van Brussel het mekka te maken van nachttreinen. Het moet een echte hub worden voor slaaptreinen in West-Europa.” De initiatiefnemers denken daarom al voorzichtig na over andere verbindingen, bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk en Barcelona. Of het zo ver gaat komen moet de tijd uitwijzen. Bij de initiatiefnemers is er in elk geval geen gebrek aan optimisme.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 18 mei 2021 18:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug