Mooiste treinreizen in Zwitserland: 15x genieten

Er zijn talloze manieren om het Zwitserse landschap te verkennen: te voet, met de auto of per ski. Toch gaat er niets boven een prachtige treinreis door de Zwitserse Alpen, waarbij je je blijft verbazen over het indrukwekkende uitzicht. Van imposante bergen en diepe dalen tot helderblauwe meren. Logisch dat jaarlijks duizenden mensen een treinrondreis door Zwitserland maken.

15 Mooiste treinreizen in Zwitserland
We hebben de mooiste treinreizen door Zwitserland op een rij gezet. We hadden de lijst nog langer kunnen maken, maar we beperken ons tot de top 15. De mooiste manier om deze lijnen te bewonderen is door een rondreis door Zwitserland te maken, bijvoorbeeld via ons nieuwe initiatief Treinrondreis.nl.

1. Bernina Express

Maak een adembenemende reis door de Zwitserse bergen met de iconische rode Bernina Express. Deze smalspoortrein van de Rhätische Bahn brengt je van Chur (de oudste stad van Zwitserland) naar de Italiaanse stad Tirano. De reis duurt ongeveer vier uur en is de uitgelezen kans om in alle rust van het veelzijdige Zwitserse landschap te genieten. De treinreis gaat via de Albula- en Bernina-spoorlijn, beide uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. Eén van de hoogtepunten is het spiraalviaduct van Brusio, maar ook prachtig is de Berninapas, net als het 65 meter hoge Landwasserviaduct. Zie ook ons uitgebreide artikel over de Bernina Express of bekijk op BerninaExpress.nl.

2. Glacier Express

De Glacier Express is misschien wel de beroemdste trein van heel Zwitserland. Het is in elk geval de langzaamste sneltrein ter wereld. De trein verbindt tijdens een acht uur durende reis Zermatt met St. Moritz. Onderweg wordt onder andere gestopt te Brig, Andermatt en Chur. Het landschap is zeer indrukwekkend. Zo klimt de trein vanuit Andermatt in een kwartiertje zeshonderd meter omhoog, de Oberalppass op. Ook rijdt de trein door de Rijnkloof, ook wel de Zwitserse Grand Canyon genoemd. Als de Glacier Express de eindbestemming heeft bereikt ben je in totaal 91 tunnels en 291 bruggen en viaducten gepasseerd. De Glacier Express is de enige directe trein tussen Zermatt en St. Moritz. Wil je wel van de route genieten, maar niet met deze toeristentrein mee? Dan reis je per regionale trein en stap je onder andere over te Brig, Andermatt, Disentis en Chur (of Reichenau Tamins).

3. Göschenen – Andermatt spoorlijn

De route van Göschenen naar Andermatt is één van de minder bekende mooie treinreizen in Zwitsersland. De spoorlijn, een tandradbaan, is slechts 3,7 kilometer lang. Onderweg wordt een hoogteverschil van maar liefst 330 meter overwonnen. De trein heeft dan ook een flinke hellingsgraad, wat deze tocht een bijzondere ervaring maakt. Onderweg steek je de Schöllenenkloof over en is de rivier de Reuss te zien. Op eindpunt Andermatt kun je overstappen op de Glacier Express, of op een regionale trein richting Disentis (aanrader) of Brig.

4. GoldenPass Panoramic

Bewonder een veelzijdig landschap tijdens een bijzondere tocht met de GoldenPass Panoramic. Deze trein verbindt Zweisimmen met Montreux. De bedoeling was dat er per juni 2021 de trein vervangen zou worden door de Golden Pass Express, die rechtstreeks van Momtreux naar Interlaken zou gaan, maar die plannen zijn door de coronacrisis uitgesteld.
Onderweg is het landschap ook weer prachtig. Eerst rijdt de trein deels parallel aan de Thunersee, later rijdt de trein door de bergen en volgt er een mooie afdaling naar Montreux. Naast de speciale panoramatrein rijdt er tussen Zweisimmen en Montreux ook de GoldenPass Classic, een historische trein die je terugbrengt in het tijdperk van de Venice Simplon Oriënt Express. Deze is zonder toeslag toegankelijk (zie ook ons artikel over de GoldenPass Line).

5. Davos – Filisur met de Krokodil

Maak een historische tocht van Davos naar Filisur. Op dit traject rijdt in het voorjaar en de zomer twee keer per dag een historische trein, ook wel de Rhätische Krokodil genoemd. Net als bij de GoldenPass Classic hoef je hiervoor geen toeslag te betalen. Tijdens de reis zit je in klassieke coupés die in sommige gevallen meer dan honderd jaar oud zijn. Vaak is er ook een openluchtrijtuig aanwezig. Dat is weliswaar geen historisch rijtuig, maar geeft je nog meer de vrijheid om de natuur bijna te voelen. De rit duurt veertig minuten en gaat door een prachtige omgeving. Hoogtepunt is het Wiesenviaduct.

6. Gotthard Panorama Express

Wat ons betreft hoort ook de Gotthard Panorama Express tot de mooiste treinreizen van Zwitserland. Ontdek het midden en zuiden van het land tijdens een tocht met deze panoramatrein. Eigenlijk bestaat de reis uit twee delen: een panoramische boottocht over de Vierwaltstättersee en een schilderachtige treinreis naar de stad Lugano in het zuidelijke kanton Ticino. Het spoortraject (de oude Gotthard-route) kenmerkt zich door talloze bochten en kronkels, waardoor je bijvoorbeeld in Wassen drie keer dezelfde kerk kunt zien.

Goed om te weten: de Gotthard Panorama Express heeft tegenwoordig alleen eersteklasrijtuigen. Wil je tweede klas reizen? Dat kan ook, dan maak je gebruik van de reguliere regionale treinen. Een reis met de Gotthard Panorama Express is prima te combineren met een reis met de Bernina Bus en Bernina Express.

7. Furka Bahn (Realp – Oberwald)

De Furka Bahn is geen gewone spoorlijn, maar een spoorlijn waar alleen stoomtreinen en historische treinen rijden. Alleen dat al maakt de rit de moeite waard. Maar ook het landschap is betoverend. Zo passeert de trein de 2163 meter hoge Furka Pass. Dat er treinen kunnen rijden over de Furka Bahn is trouwens geen vanzelfsprekendheid: elk jaar zijn grote groepen vrijwilligers bezig (ook uit Nederland) om de spoorlijn sneeuwvrij te maken en de spoorlijn te herstellen van lawineschade. 2020 was trouwens een bijzonder jaar voor de Furka Bahn: het was deze zomer precies tien jaar geleden dat het traject Gletsch – Oberwald heropend kon worden. (TIP: over de Furka Bahn is een mooie DVD verschenen).

8. Centovalli Express

Als we het over mooie spoorlijnen in Zwitserland hebben, mag de Centovalli wat ons betreft niet ontbreken. (Alhoewel je daarover kunt discussiëren, want de meeste kilometers worden in Italië gemaakt.) Deze treinreis wordt ook wel ‘de reis door honderd dalen’ genoemd. De treinreis start in Locarno, niet ver van Lugano en Bellinzona. Via 83 bruggen en viaducten en 34 tunnels gaat de treinreis naar het Italiaanse Domodossola. De reis duurt ongeveer twee uur, en deze smalspoorlijn is ongeveer 60 kilometer lang.

9. Gornergrat Bahn

Met de Gornergrat Bahn reis je van het bekende wintersportdorp Zermatt naar het uitkijkpunt Gornergrat. Hierbij geniet je van een bijzonder uitzicht over één van de bekendste bergen van Zwitserland: de Matterhorn. Doordat de trein kilometers boven de zeespiegel rijdt, zijn ook andere bergtoppen prachtig te bewonderen tijdens deze rit. Deze Zwitserse spoorlijn is net iets langer dan negen kilometer en werd al in 1898 gebouwd. Het was bovendien de eerste elektrische tandradbaan die in Zwitserland in gebruik werd genomen. De reis met de Gornergrat Bahn duurt kort (iets meer dan een half uur), maar in die tijd maak je wel een klim van bijna 1500 meter. Het eindpunt is ook minstens zo leuk: hier kun je genieten van het mooie uitzicht.

10. Rigi Bahn

In 1871 werd de Rigi Bahn gebouwd: de eerste tandradbaan van Europa. Vandaag de dag rijden deze treinen nog steeds. Vanuit zowel Arth Goldau als Vitznau kun je met de Rigi Bahnen reizen naar het 1789 meter hoge Rigi Kulm. Onderweg word je getrakteerd op een prachtig uitzicht.
Maak je een treinrondreis door Zwitserland en verblijf je in Luzern? Dan is een dagje Rigi Bahnen een mooi uitstapje. Voordat je met de Rigi Bahnen meegaat, maak je eerst een mooie boottocht over het Vierwoudstrekenmeer. Op de terugreis kun je eventueel het laatste stukje van de Voralpen Express meenemen (Arth Goldau – Luzern).

11. Pilatusbahn

Ook prima te doen vanuit Luzern: de Pilatusbahn. Deze spoorlijn is slechts 4,6 kilometer lang. Alhoewel de lijn kort is, wordt er toch maar liefst 1629 meter overwonnen, wat het tot de steilste tandradbaan ter wereld maakt. Eenmaal boven aangekomen kun je een wandeling maken door de bergen en genieten van het uitzicht.

12. Brienz Rothorn Bahn

Het is bijna een wonder dat de Brienz Rothorn Bahn er nog is, want eigenlijk zou deze tandradspoorlijn worden afgebroken. Maar de lijn is gered. Tegenwoordig rijden er alleen stoomtreinen. De trein kan ook goed gecombineerd worden met een bergwandeling. Zoals bij meerdere spoorlijnen in dit overzicht is er op het eindpunt een panoramapunt waar je kunt genieten van het mooie uitzicht. Ondanks dat er historische treinen op de lijn rijden, laten sommige treinliefhebbers deze lijn liever links liggen. Waarom? Sommige stoomlocs zijn amper dertig jaar oud al heeft de BRB ook enkele historische locomotieven.

13. Chur–Arosa Bahn

Chur is niet alleen het vertrekpunt van de Bernina Express, maar ook van de Chur-Arosa Bahn. Deze trein vertrekt echter niet van de reguliere sporen, maar vanaf het stationsplein, alsof het een tram is. Onderweg zijn er talloze hoogtepunten, zoals het Langwieserviaduct. (Dankzij dit viaduct is Erik de Zwart treinliefhebber geworden.) Ook leuk: in de zomermaanden rijden er openluchtrijtuigen mee op de Chur-Arosa Bahn.

14. Jungfraujoch: Top of Europe

Vanuit Interlaken kun je met de trein naar de Jungfraujoch populair, het hoogste treinstation van Europa. Op het eerste deel van de reis is er mooi uitzicht en is er zicht op de toppen van de Jungfrau, Mönch en Schilthorn. Het laatste deel van de reis behoort echter niet tot de mooiste treinreis in Zwitserland: dit deel gaat vooral via de tunnel. Toch is dit de moeite waard omdat er op het eindstation prachtig uitzicht is op de verschillende bergtoppen en er een sneeuwpark is waar kinderen (tegen betaling) in de sneeuw kunnen spelen.

Helaas heeft de Jungfraujochbahn nog een record op zijn naam staan. Het traject Kleine Scheidegg – Jungfraujoch is slechts 9,3 kilometer, maar een retourtje kost in het hoogseizoen 152 CHF. Dat komt neer op € 141. Daarmee is dit wat ons betreft ook de duurste reguliere trein ter wereld. Ben je vooral geïnteresseerd in mooi uitzicht uit de trein? Reis dan tot Kleine Scheidegg. Dat is ook veel goedkoper maar je mist dan wel het mooie uitzicht op de Jungfraujoch.

15. Voralpen Express

Hoge vlaktes, rustige valleien en stille meren: de Voralpen Express verbindt St. Gallen met Luzern. Tijdens deze rit beklim je geen extreem hoge bergtoppen, maar maak je kennis met de zachtere kant van Zwitserland: glooiende landschappen en schilderachtige dorpjes. Op de route ligt onder andere het Sitterviadukt, dit 99 meter hoge viaduct is de hoogste spoorbrug van Zwitserland.

Wil je meer weten over reizen per trein door Zwitserland? Dan kun je ook kijken op onze thema website: Zwitserland per Trein. Of maak een treinrondreis door Zwitserland.

This post was last modified on 15 mei 2021 23:28

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug