fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Mondkapje in openbaar vervoer vanaf 23 maart niet meer verplicht, maar wel geadviseerd

Het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer wordt vanaf 23 maart niet meer verplicht. Dat heeft het kabinet dinsdag besloten.

Advies OMT

Het Outbreak Management Team (OMT) denkt dat het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer nog steeds “een meerwaarde” heeft, maar laat het aan het kabinet of dat wel of niet een verplichting moet zijn.

In het nieuwste advies staat dat de mondkapjes zin hebben “om kwetsbaren te beschermen en hun de kans te geven op een verantwoorde manier met het openbaar vervoer te reizen”. Voor veel mensen is het reizen met bus, tram of trein geen vrije keuze, maar een noodzaak, meldt het OMT.

Thuiswerken

Het kabinet kiest er daarom voor om de mondkapjesplicht in te wisselen voor een advies op dragen van mondkapjes. Het mondkapje was verplicht sinds 1 juni 2020. In geen enkele andere sector was het dragen van een mondkapje zolang verplicht. De plicht werd bij het openbaar vervoer als eerste ingevoerd, omdat afstand houden in trein, tram en bus niet altijd goed kan.

Het kabinet wijzigt meer maatregelen en adviezen. Zo vervalt het advies om gedeeltelijk thuis te werken. Voor werkenden gold tot nu het advies om de helft van de tijd thuis te werken en de andere helft op kantoor. Maar omdat thuiswerken ook positieve kanten heeft, roept het kabinet werkgevers op om hybride werken (deels thuis) blijvend te stimuleren onder werknemers en daar afspraken over te maken. Het kabinet gaat hiermee in tegen het advies van het Outbreak Management Team (OMT), dat het advies van thuiswerken overeind had willen houden.

Internationaal

Treinreizigers die de grens passeren moeten er rekening mee houden dat een mondkapje wel verplicht kan zijn in andere landen. In Duitsland bijvoorbeeld moeten treinreizigers een FFP2-mondkapje dragen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
54 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
2 jaren geleden

Allereerst gaan mijn felicitaties aan het treinpersoneel. Om bij het spoor te werken was het een rottijd. Politieagentje spelen gaat snel vervelen.
De laatste weken was er al weinig meer te merken van de mondkapjesplicht. Op de perrons was ik al bijna de enige en in de trein (de weekends althans) net iets meer dan de helft. Bizar was het in het carnavalsweekend. Terwijl ze in de kroegen zonder mondkapje met 6 man op de vierkante meter staan, moesten de carnavalsvierders uit de Randstad in de treinen van Utrecht naar het zuiden een mondkapje op. Dat deden ze dan ook gewoon niet.
Ik weet dat een deel van de afhakers op dit moment heeft gewacht, de volgende stap naar herstel van het OV.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

De eerste dag gisteren zonder mondkapjes was met -40% reizigers ten opzichte van 2019 een van de slechtste dagen van de laatste weken. Er zullen nu reizigers terugkomen maar ik vrees dat er evenveel zullen afhaken. In de praktijk zie je doordeweeks voor 80% scholieren en studenten. Reizigers ouder dan 25 jaar zijn erg schaars.

Wouter G.
2 jaren geleden

Twee vragen over grensoverschrijdende treinen.

Vanaf wanneer moet het mondkapje op zijn: Bij grenspassage of het laatste station voor de grens? En andersom.

Is het wel verplicht een mondkapje te dragen op Nederlandse trajecten met een buitenlandse vervoerder? Hierbij bedoel ik Hengelo – Oldenzaal, Enschede – Glanerbrug, Arnhem – Zevenaar en Maastricht – Eijsden.

Gerben Vos
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Tot, c.q. vanaf de landsgrens. Vervoerder maakt niet uit, binnen Nederland tenminste. In Duitsland is er meen ik wel verschil tussen de landelijke regels voor de langeafstandstreinen van de DB en de regels van de bondslanden die in de regionale treinen gelden.

In de buurt van een grens met een gebied met strengere regels mag je je natuurlijk alvast c.q. nog aan de strengere regels houden terwijl je in het minder strenge gebied bent.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Ik denk dat tussen 2 grens stations de strengste van de 2 regels moeten gelden, terwijl in het land zelf de nationale regels moeten gelden.

Dus…

Als ik tussen Hengelo en Oldenzaal reist met de Eurobahn dan geldt de Nederlandse regels. Als ik tussen Oldenzaal en Bad-Bentheim reist gelden de strengste van de 2 regels en als ik van Bad-Bentheim verder reist gelden de Duitse regels.

Antoinette
2 jaren geleden

Gelukkig
👍
😁

Henk
2 jaren geleden

Soms kreeg ik het idee dat het OMT gewoon de NS en andere vervoerders aan het dwarsbomen was. Met karnaval geen mondkapje maar in een trein wel. In de winkels van de zgn. grootgrutter (die op de kleintjes past) liepen ze gewoon tegen je aan.

B
2 jaren geleden

Het verschil tussen winkels, horecagelegenheden, theaters , musea et cetera enerzijds en het ov anderzijds is dat je bij die eerste categorie de keuze hebt om er wel of niet naartoe te gaan. Dat geldt voor het ov niet altijd. Voor mensen met een kwetsbare gezondheid die toch met het ov MOETEN reizen kan ik me dan ook voorstellen dat dit geen fijne stap is. Als reiziger zonder kwetsbare gezondheid vind ik het natuurlijk fijn, maar ik had het heel begrijpelijk gevonden als die plicht er nog even zou zijn gebleven. Ik vond het dan ook behoorlijk storend de laatste tijd dat zoveel mensen de plicht niet naleefden en niet ontvankelijk waren voor commentaar daarop.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  B

Om dit af te vangen ben ik voorstander om in treinen mondkapjes coupe’s te maken, waar mensen, die kwetsbaar zijn idd op deze manier bescherming kunnen gebruiken, terwijl in een ander deel van de trein geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

Besef ook dat diegene, die geen auto hebben ook weinig zin hebben om een dagje uit per spoor te doen als ze eerst 1,5 uur in de trein met een mondkapje moeten zitten.

Met een mondkapjes coupe zou je een ieder de juiste service kunnen leveren. Zou zouden bijv. stilte coupe’s in treinen voor mondkapjes coupe’s aangemerkt kunnen worden. Zelfs als je er even doorloopt om bijv. naar de WC te gaan. Een mondkapjes coupe dient wel strikt nageleefd te worden.

Jammer dat niet over dit soort zaken nagedacht wordt. Met een beetje creativiteit kunnen we het voor bijna iedereen gezellig maken.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En wat de doen in sprinters? Los dat die geen stiltecoupe hebben zijn er ook geen echt aparte coupés buiten de 1e klasse.

Anoniem de Tweede
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik heb wel begrepen dat iemand een petitie heeft opgesteld zodat kwetsbare ouderen vrij in de eerste klas mogen reizen om genoeg ruimte om zich heen te hebben.

Of het helpt is een tweede, want straks is de eerste klas omgedoopt tot senioren-coupé waar ze op elkaar zitten.

Tim H
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem de Tweede

Ouder n mogen in de eerste klas zitten mits ze daarvoor wel betalen. Daarnaast zou ouderen ook niet kwetsbaar als ze gewoon hun vaccinaties halen. U wil gewoon gratis eerste klas reizen.

Conducteur
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat een onzin. Nu in één keer gaan opnemen voor kwetsbare reizigers. De meeste ouderen zaten al de hele coronatijd met een mondkapje op hun kin. Als je ze aanspreekt krijg je te horen ik heb toch een mondkapje op? Laat een mondkapje dan een vrije keus als je er graag één op wil hebben prima. Maar ik denk dat meer dan 99% blij is dat het niet meer nodig is.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Conducteur

Als we toch gaan generaliseren met betrekking tot ouderen, kunnen we die hypocriete conducteurs ook over één kam scheren. Ik ben in elk geval de invoering van de plicht op de stations niet vergeten. Toen de conducteurs weigerden een mondkapje te dragen, omdat het slechts een zeer dringend advies was en geen plicht en conducteurs vonden dat het allemaal niet kon met hun oh zo zware werk (lees: de hele dag verstoppertje spelen). Toen het een dag later wel verplicht was, speelden de heilige boontjes direct de hele dag politieagentje.

Alle overlast waar conducteurs op een dag mee te maken krijgen, wordt veroorzaakt door het eigen falen. Het is allemaal zo inconsequent als de pest. En de conducteurs zelf staan er onwijs hypocriet in.

Tim H
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Degenen die nu nog kwetsbaar zijn zijn voor 99% degenen die het vertikken zich te laten vaccineren.

Kats
2 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

U weet er kennelijk niet veel van af en velen met u als ik t zo lees. Er zijn nog steeds ongeveer een half miljoen kwetsbaren waar ik er 1 van ben en dit heeft niets met leeftijd of niet laten vaccineren te maken! De prikken werken niet door medicatie en door die zelfde medicatie hebben we een slecht werkend immuunsysteem. Dus ik vind het zeer kwalijk dat dmondkapjes straks geen verplichting meer zijn in het OV en ook onbegrijpelijk. Wij kunnen u nergens meer veilig vertoeven.

Sander
2 jaren geleden
Antwoord aan  B

Maar wel zonder mondkapje de supermarkten in terwijl die ook essentieel zijn. Beetje krom

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Sander

Als je een winkelwagentje pakt pak je ook meteen even je 1,5m. De mondkapjes werden ingevoerd voor situaties waar geen 1,5m mogelijk is. En supermarkten hebben over het algemeen een goed ventilatie systeem.

Maurice
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het ventilatiesysteem on de trein is beter dan in de gemiddelde supermarkt. En al die kwetsbare ouderen hebben zelf ook geen mondkapje op in de supermarkt. Overigens zijn ouder n ook niet kwetsbaar als ze gewoon hun vaccinaties halen

B
2 jaren geleden

Eens, als je zuiver in de lijn van kwetsbaren wil redeneren had die in supermarkten ook niet afgeschaft moeten worden. Maar voor supermarkten geldt nog dat er vrij goede bezorgalternatieven zijn tegenwoordig. Die zijn er voor diegenen die voor (noodzakelijke) reizen op het ov aangewezen zijn niet. Daarom ben ik dus wel kritisch op het afschaffen ervan in het ov, hoewel ik het persoonlijk wel prettig vind. Initiatieven als mondmaskercoupés zijn niet haalbaar. Dat is in het gehele regionale ov (regionale trein, metro, tram en bus) waar gescheiden compartimenten afwezig zijn, niet te regelen. Het ov, zeker voor diegenen die er volledig op zijn aangewezen, is meer dan de intercity’s met stiltezones en riant bemeten eerste klas zones alleen.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  B

De supermarkt heeft een goed alternatief en dat is het winkelwagentje. Dit zeer handige supermarkt voorwerp zorgt er meteen voor dat je 1,5m kunt handhaven. Verder staan ook nog de pompjes en de doekjes (waar overigens weinig mensen meer gebruik van maken) Immers mondkapjes zijn er voor om je te beschermen waar geen 1,5m kunt handhaven. Verder hebben supermarkten ook een afdoende ventilatie systeem. Mocht je ondanks alles nog bang zijn dan biedt een FFP2 masker ook inadem bescherming.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Een winkelwagen garandeert maar in een richting 1,5 meter. Niet naast of achter je. Je zal meestal toch bijvoorbeeld langs de kassa moeten waar geen 1,5 meter is.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er staan genoeg schotten tussen de kassa. Schotten tussen cassiere en klant. Je kunt ook op rustigere tijden winkelen en je kunt ook nog altijd aan mensen vragen om de 1,5m te respecteren. En als je een mondkapje draagt (ook helpen de eenvoudige mondkapjes niet tegen inadem bescherming) weet je ook dat die persoon apprecieert dat je afstand houdt.

Het dragen van een mondkapje in deze tijd betekent ook het symbool van let op, hou rekening met me, dus 1,5m. Dat zou de sociale code moeten zijn. En daar zou idd op gewezen moeten worden.

Otto
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij mijn Jumbo supermarkt zijn alle schotten al weken geleden verwijderd.

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Baardstaart
Ja j doet zeker zelf nooit boodschappen want die schotten zijn in vrijwel alle supermarkten alweken geleden weggehaald.

Stokbosveen
2 jaren geleden

Eindelijk, ein-de-lijk kunnen we weer opgelucht ademhalen tijdens onze reis per spoor of bus.

Over een week mogen we onze muilkorfen aan de wilgen hangen. Hopelijk komt deze waanzin nooooit meer terug!

Kats
2 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Wat een onzin!!! Ik hoop dat het mondkapje snel weer terugkomt en dan blijvend in het OV en andere drukke plekken. En dat komt vast wel weer, corona is niet erg. En wat egoïstisch ook alles hier! Er zijn veel kwetsbaren waarbij de vaccins niet werken, die worden nu helemaal aan hun lot over gelaten! En wat is de moeite ook mbt t kapje! Totaal niks! Het gaat om gezondheid hevdr volksgezondheid.

Kats
2 jaren geleden
Antwoord aan  Kats

Niet weg moet dat natuurlijk zijn!

Martin
2 jaren geleden
Antwoord aan  Kats

Wat de moeite met het mondkapje is? Nou, dat het in koudere tijden afschuwelijk is als je een bril draagt (continu beslagen), dat je in de zomer kookt, dat het niet natuurlijk voelt om je eigen adem af te snijden, dat je je eigen uitgestoten lucht weer zit in te zuigen en dat de automobilist met geen van deze ellende wordt geconfronteerd (met het inmiddels ingeburgerde thuiswerken is ook de filedruk significant minder, dus dat is extra fijn). Als u zo bang bent, haal dan een rijbewijs en neem een auto. Het ov in Nederland is ten tode opgeschreven met een permanente mondkapjesplicht.

Ab Normaal
2 jaren geleden
Antwoord aan  Kats

De algemene volksgezondheid staat op gespannen voet met het individualisme en de vrijheid van kleding en vrijheid van meningsuiting. Dit is in veel gevallen tegenstrijdig met elkaar en de enige oplossing is om de maatschappij hierop in te richten.

Het is vervelend om te lezen dat u tot de groep kwetsbare mensen behoort. U vind het egoïstisch dat mensen eindelijk hun mondkapje af mogen doen, maar is het niet net zo egoïstisch om te eisen dat deze nog opgehouden moet worden?

Ik heb veel onderzoeken langs zien komen over de effectiviteit van een mondkapje, de meeste laten verschillende effecten zien, dus het is lastig inschatten wat het werkelijke effect is. Er zijn 3 onderzoeken die wel wat inzicht verschaffen. De eerste laat zien dat als je besmet bent corona een mondkapje helpt, maar met de verplichte zelftesten en huidige regels zou je als besmet persoon niet op pad moeten gaan. De tweede laat zien dat als je een uur lang naast een besmet persoon zit, de kans 0,36% kans is dat jij ook besmet raakt. De derde is dat een mondkapje na een gebruik van 3 uur zoveel andere ziekteverwekkers opgepakt heeft dat deze een kritische hoeveelheid bereiken dat je er ziek van kan worden. Dat lijkt mij ook niet gezond voor iemand met een zwakke gezondheid.

Persoonlijk ben ik blij dat de mondkapjes nu ook uit het OV gaan, want het is geen pretje.

Als u zeker wilt zijn dat u niets oploopt, dan zou ik een scuba helm opzetten en allen nog maar uit een zuurstoffles ademen. Maar ja, er is ook een kans dat u morgen onder een auto komt.

Frnk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Dat komt dus wel terug. Er zijn verdragen gesloten met World Economic Forum Een World health organisation en deze verdragen gaan boven onze land wetten Dus na verkiezingen komt er weer een masker plicht, verplicht prikken, lockdowns etc. Als ik het verkeerd ben in gelicht heb graag reacties

Ron Swart
2 jaren geleden

Het niet-gekozen Outbreak Management Team (OMT) kreeg z’n instucties van het kabinet-Rutte III & IV en via een U-bochtconstructie werd het Nederlandse volk structureel op het verkeerde been gezet.

De Vrolijke Reiziger
2 jaren geleden

Als de plicht weer ingevoerd wordt, (als blijkt dat het aantal besmettingen toch weer oploopt, bijv. als de vaccinaties en boorsters zijn uitgewerkt), moet er wel gehandhaafd worden. Als conducteur moet je geen discussie daarover tolereren. Verwijs zo’n figuur maar de deur (en pas verder gaan rijden als deze de trein ook echt verlaten heeft. Als je wrvoor zorgt, dat de overtreder begint te merken dat deze er niet meer mee weg komt, zul je zien dat ze zich ineens wél naar behoren kunnen gedragen. Hetzelfde geldt ook voor het overtreden van de andere reisregels.

M
2 jaren geleden
Antwoord aan  De Vrolijke Reiziger

Ga alsjeblieft in China wonen WOKE idio..

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  M

Ik zou zeggen verhuis zelf naar Californie, de ultieme bescherming voor anarchisten.

Bjorn Wilting
2 jaren geleden
Antwoord aan  De Vrolijke Reiziger

Mensen zoals u met deze bizarre uitspraken zouden eens psychische hulp moeten gaan zoeken.

Er zitten mensen voor minder vast. Mafkees!

Gerben Vos
2 jaren geleden

Sinds het kabinet vakkundig heeft laten lekken dat de maatregel gaat verdwijnen, heeft de helft van de reizigers al geen mondkapje meer op.

Maurice
2 jaren geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Het leeuwendeel van de reizigers heeft al weken gen mondkapje meer op.

Ricardo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Daarvoor hoefden ze niet te lekken, toen de maatregel nog niet was ingetrokken, zag ik steeds meer mensen die het mondkapje op een manier droegen dat ze net zo goed hem niet op konden zetten.

Wilhelm
2 jaren geleden

Eindelijk de plicht er af. Hopelijk gaan Rutte c.s. er in de komende tijd wel voor zorgen dat de bevolking in Nederland iets gedisciplineerder wordt. Bijvoorbeeld zoals in Duitsland. Daar is meer discipline en wordt men door de medeburger aangesproken op afwijkend gedrag.

In Nederland ontbrak het in het OV aan toezicht en handhaving. En voor een conducteur was handhaving ook een ondankbare, zelfs gevaarlijke taak tegenover de met consumptie schreeuwende, emotionele en misschien wel besmettelijke Wappies, die het “beter weten” of zoals ik laats getuige van was: een mokkel dat tegen de conducteur reaguurde met: “Die flauwekul doe ik niet aan mee”.

De overheid is aan zet, bijvoorbeeld via SIRE.

Jim
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wilhelm

> Bijvoorbeeld zoals in Duitsland. Daar is meer discipline en wordt men door de medeburger aangesproken op afwijkend gedrag.

een levende hel, laat die duitse praktijken alsjeblieft in duitsland blijven. is al veel te dichtbij huis voor dit soort autoritaire waanzin.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jim

Aldus Domela Nieuwenhuis 2.0

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jim

Duitsers maken geen grapjes!

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

Vanaf woensdag 23 maart 2022 verdwijnt de verplichting van mondmaskers in het Openbaar Vervoer. Eindelijk kunnen we weer gewoon naar hele gezichten van onze medepassagiers kijken, dan maar gedeeltelijk met zo’n stuk lap over je onder gezicht. Maar ik hoop net als vele anderen dat de piek van Covid niet weer dubbelhard terugkeert met lockdowns, avondklok(rellen) en verplichte muilkorven in het OV. In de toekomst kun je eenmaal niet kijken, dus ook niet of Corona weer ooit weer zoveel ellende gaat veroorzaken als de afgelopen periode van 2 jaar maatregelingen en beperkingen. Maar, deze versoepeling telt alleen voor ons land, onze buurlanden en de rest van Europa houdt voorlopig nog vast aan mondmaskers en strengere maatregelen. Laat de versoepeling ook vanaf woensdag 23 maart omroepen op stations en in treinen en ander OV. Niet alleen in het Nederlands, ook in het Engels, Frans, Duits, Pools en desnoods Arabisch. Thans wordt er veel omgeroepen in Engels en Nederlands in de metro’s van RET regio Rotterdam over het verplicht dragen van mondmaskers in het OV. Omroepen moeten voor blinden en slechtzienden extra goed te verstaan zijn, omdat ze eenmaal moeilijk of niets kunnen zien. Goede communicatie voor iedere passagier is belangrijk voor het reizen met OV, niet iedereen kan zich goed oriënteren of heeft ervaring om met publieke middelen te reizen. Hopelijk komen de controles onderweg ook spoedig weer, niet alleen om zwartrijders of raddraaiers te snappen, ook voor info over de reis of gewoon een gezellig praatje onderling. Sociale controle is voor iedereen fijn en geeft elk persoon ook wat meer zelfvertrouwen. Laten we weer gezellig tot elkaar komen en elkaar helpen als we daar behoefte aan hebben! Zo wordt reizen voor iedereen leuk en vormt het geen obstakels meer!

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Waarom moet er worden omgeroepen dat er geen mondneusmasker meer gedragen moet worden in de bus en trein? En waarom in allerlei buitenlandse talen? Beter houden mensen die niet weten dat er geen plicht meer is tot het dragen van een mondneusmasker gewoon hun mondneusmasker op in de bus en trein.

Ron Swart
2 jaren geleden

Tussen 1995 en 2001 verscheen in de VS een maandblad over politiek & cultuur onder de noemer ‘George’. Vanaf het begin tot zijn dood in juni 1999 was de uitgever John F.Kennedy jr (1960).
In het nummer van februari 1997 staat een interview met Bill – Rockefeller – Gates III (1955) en hij voorspelt, dat in het voorjaar van 2020 een pandemie uitbreekt waarbij een virus het heeft voorzien op de longwegen wereldwijd.

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

JAMMER DAT ER GEEN EENHEID VAN BELEID IS IN EUROPA EN MET NAME TUSSEN NEDERLAND EN ZIJN BUURLANDEN.
Als ik de Duitse grens over ga draag ik in het openbaar vervoer EN winkels een mondkapje, dat is er nu n o g verplicht, zelfs op straat zag ik woensdag 16 maart 2022 nog veel mensen een mondkapje dragen en omdat men toch winkel in en uit ga droeg ik dat ook gewoon in de stad Aken zelf.
Wat ik frusterend vind is dat er op slechts een steenworp afstand zoveel verschillen in beleid is en of er wel goed gekeken wordt naar de impact en consequenties van het (te) vroege vrij laten van de verplichting om een mondkapje te dragen. OF we schaffen het in Nederland én DUitsland en België – waar ik nooit kom terwijl het een paar luttele kilometers verder ligt – tegelijk op dan wel af, of we zorgen niet voor een tweespalt.
De corona is nog niet ten einde en sluimerd helaas nog in onze samenleving waarbij het lijkt of het niet meer is. Als je een telefoontje van iemand krijgt die na een zelftest positief is en voor verder onderzoek naar de GGD gaat, vind ik het daarom nu TE VROEG om per 23 maart 2022 de mondkap verplichting in het OV en de winkels af te schaffen.
Nederlanders houden niet van gezag en zijn communicatief vaak te direkt in relatie met anderen in binnen en buitenland valt het buitenlanders vaak op, maar realiseren soms te weinig de gevolgen van hun (verkeerde) wijze van handelen en dat is érg DOM. Met mijn gemengd bloedigheid en als grensbewoner bezie ik de materie met andere ogen en ook de vertwijfeling van Duitse grensbewoners die in het Zuid Limburgse op bezoek gaan om boodschappen te doen, NIET voor benzine tanken want die is in Duitsland stukker goedkoper.
Kortom, kijkt men in Den Haag wel voldoende naar de gevolgen in de grens regio van Groningen tot en met Limburg, ik denk van NIET en dat is niet alleen op het gebied van de mondkapjes, maar ook op tal van andere terreinen. Nederlanders zijn vaak te laconiek en onachtzaam bezig als het om regelgeving gaat, maar dat ervaar ik al ruim 60 jaar en dus is er niets nieuws onder de zon, maar of dat verstandig is, betwijfel ik sterk…!

Cantro
2 jaren geleden

De mensen die zo gemakkelijk in het begin de mondkapjes hebben opgezet zijn wat mij betreft niet meer te redden. Want als je weet wie er achter dit corona beleid zitten dan ga je er een betere mening ontwikkelen ik zou zeggen volg het geld en de macht en dan kom je er van zelf op uit.

Hans van der Linde
2 jaren geleden

Mondkapjes zijn totale onzin. Dus weg met die onzin. Mensen die denken dat ze beschermd worden zijn onderhevig aan totale flauwe kul. Dus ophouden met deze onzin.

Ron Swart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Hans van der Linde

Helemaal juist Hans. Een mondkapje betekent fruitvliegjes vangen met kippengaas.
De vorige keer dat op grote schaal mondkapjes werden gedragen was tijdens de ‘Spaanse griep’ (1918 – 1920), die niet meer dan een bacteriële longontsteking was. Een Spaanse krant heeft als eerste over deze door het Rockefeller Institute for Medical Research (New York) veroorzaakte pandemie geschreven en als afleidingsmanoeuvre is de term Spaanse griep in zwang geraakt.
Amerikaanse militairen zijn vanaf februari 1918 op grote schaal ‘gevaccineerd’ in het militair kamp Fort Riley (Kansas), voordat ze werden uitgezonden naar Europa. Volgens sommige schattingen heeft deze pandemie meer dan 50 miljoen slachtoffers wereldwijd gemaakt; alleen jonge mensen kwamen te overlijden.

Eend
2 jaren geleden

Het is onverantwoordelijk dat de mondkapje
in het OV en supermarkt is afgeschaft.
De WHO heeft gewaarschuwd dat versoepelingen
kan leiden tot grote corona uitbraken. Als
het kalf verdronken is, dempt men de put.
In Nederland is gebrek aan discipline.
Indien er boete systeem met €400,- dan
draagt iedere reiziger een mondkapje. Er
moeten snel coupe ‘s voor reizigers met
een mondkapje.

Wilhelm
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eend

Inderdaad is in Nederland in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland een gebrek aan discipline. Dat is niet alleen met de op sociale media waaronder hier sterk vertegenwoordigde Wappie-cultuur, maar ook in het wegverkeer en sinds kort met de invasie en bezetting van Oekraïne.

Volgens mij is het dreigen met hoge boetes niet effectief. Het is vooral de pakkans van nagenoeg nul die het ongedisciplineerde gedrag veroorzaakt.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Er is in het begin ook totaal niet goed gecommuniceerd. In april/mei 2020 was er een enorme schaarste aan mondneusmaskers en om te voorkomen dat mensen massaal mondneusmaskers gingen hamsteren heeft men snel gezegd dat mondneusmaskers niet werken. Dat bleek een fatale misser te zijn.

Martin
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eend

Het staat u toch volledig vrij om wel een (medisch) mondkapje te dragen? Niemand zal u uitlachen – men is aan de aanblik gewend – en u hebt de bescherming die u denkt te hebben.