Home

Mogelijk toch 10 sporen voor Amsterdam Centraal

Amsterdam CS krijgt minder sporen. De Volkskrant meldde donderdag dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft besloten dat Amsterdam Centraal in de toekomst negen sporen krijgt. Vandaag blijkt dat dit toch nog niet definitief is. Mogelijk blijven er toch 10 in plaats van 9 sporen behouden.

Dat meldt Het Parool vrijdag. Volgens de krant heeft de staatssecretaris na overleg tussen het ministerie en NS en ProRail besloten het definitieve besluit uit te stellen. Eerst gaat ProRail nog nader onderzoek doen naar verschillende scenario’s. Als dat onderzoek is voltooid, komen de partijen weer bijeen en wordt definitief een beslissing gemaakt.

NS luidde eerder deze maand de noodklok over de voorgestelde krimp van 15 naar 9 sporen. Topman Roger van Boxtel zei toen: “Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst. NS pleit voor 10 sporen op Amsterdam Centraal, een optie die toekomstbestendig is. Kiezen voor 9 sporen is een korte-termijn-maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.” Aanvankelijk leek de brandbrief geen effect te hebben gehad, maar mogelijk heeft de oproep nu dus toch het gewenste effect.

De krimping van het aantal sporen rond Amsterdam is opmerkelijk, omdat er de komende jaren juist fors meer reizigers worden verwacht. De overgebleven perrons zouden breder moeten worden. De bedoeling is dat er, net als rond Utrecht Centraal, ook rond Amsterdam Centraal een groot aantal wissels wordt geschrapt. Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag (2045).

Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, vertelde NS eerder. Ook zou mogelijk een aantal sprinters niet meer kunnen doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. “Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan.”

Wat Amsterdam Zuid betreft: dat station wordt in de toekomst juist groter met zes in plaats van vier sporen.

This post was last modified on 18 maart 2018 16:18

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug