Bij onze zuiderburen is door de spoorvakbonden een stakingsaanzegging ingediend voor maandag 24 september.
De vakbonden zijn het niet eens met de plannen van de minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Er worden gesprekken gevoerd over het veranderen van de huidige structuur van het Belgische spoorvervoer.
Huidige situatie
In de huidige situatie zijn er drie onderdelen van de NMBS-Groep. Dat zijn vervoerder NMBS, infrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS-Holding (overkoepeling van NMBS en Infrabel). Het bedrijf is nagenoeg geheel in handen van de Belgische overheid.
Magnette
De minister van Overheidsbedrijven heeft voorgesteld de NMBS-Groep uit elkaar te halen en twee onderdelen over te houden: vervoerder NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel. Daarbij zou dus een gelijksoortige situatie ontstaan als in Nederland met de NS en ProRail. Verschil is dat er in Nederland ook nog andere binnenlandse personenvervoerders rijden.
Vakbonden
Vakbonden zijn het echter niet eens met het plan van Magnette, en willen dat de onderdelen samengaan tot één bedrijf. In Nederland was het spoor ook in handen van de NS, vóórdat het opgesplitst werd in de NS en ProRail (en daarna regionale vervoerders).
Om hun onvrede aan te geven hebben de vakbonden een stakingsaanzegging ingediend voor maandag 24 september. Het is nog onbekend wat de eventuele gevolgen van de staking zijn.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…