Foto: Stefan Verkerk / ProRail
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur moet de tracébesluiten voor uitbreiding en aanpassingen van de sporen Arnhem – Utrecht overdoen. De minister heeft voor haar spoorwegtracébesluiten een verkeerd uitgangspunt gebruikt, waardoor de trillingshinder van het spoorlijn mogelijk niet correct is berekend.
Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald in twee zaken die waren aangespannen door omwonenden van de spoorweggedeelten. De hoogste bestuursrechter vernietigde de tracébesluiten in 2011 ook al vanwege onduidelijkheid over de trillingshinder die de nieuwe sporen veroorzaken. De minister nam toen een nieuw besluit, waartegen de bezwaarmakers opnieuw in beroep kwamen. Binnen 26 weken moet er weer een nieuw besluit liggen.
De uitspraak heeft geen gevolgen voor de omvangrijke klussen bij Utrecht en Arnhem, want de hoogste bestuursrechter bepaalde ook dat het werk gewoon mag doorgaan en dat de treinen mogen blijven rijden. Utrecht Centraal en Arnhem ondergaan een grootscheepse verbouwing om de stations geschikt te maken voor het treinverkeer en de reizigersstromen in de toekomst. Er wordt al jaren aan de klussen gewerkt.
(c) ANP
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…