Minister eist Fyra Den Haag – Brussel

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu houdt vast aan een directe Fyra Den Haag – Brussel. Dat hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) en HSA (een dochteronderneming van NS) van de minister te horen gekregen. Wanneer NS en NMBS geen gehoor geven aan de eis, kunnen de spoorbedrijven de intercity Amsterdam – Brussel niet vervangen door een Fyra.

Daarmee reageert de minister op een concept samenwerkingsovereenkomst die de HSA en NMBS ter goedkeuring hadden ingediend. De bedrijven hadden met de Nederlandse staat afgesproken een dergelijke overeenkomst voor 1 juni 2002 ter goedkeuring voor te leggen, maar hebben dat nu gedaan met 10 jaar vertraging.

Minder treinen
De minister wil echter niet instemmen met de samenwerkingsovereenkomst, omdat HSA en NMBS minder treinen wil laten rijden. In 2001 beloofden HSA en NMBS nog twee hogesnelheidstreinen per uur tussen Amsterdam en Brussel (Fyra + Thalys). In 2009 werden die afspraken echter vervangen, op voorwaarde dat de Fyra Den Haag – Brussel er zou komen (eens per twee uur). Nu blijkt dat de Fyra Den Haag – Brussel niet is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, wil de minister het document niet goedkeuren.

Extra treinstel
Zonder goedkeuring kunnen de spoorbedrijven de intercity Amsterdam – Brussel niet vervangen door een Fyra. De Fyra Den Haag – Brussel is al langer onderdeel van een geschil. Voor de treindienst is een extra Fyra-treinstel benodigd dat de NMBS zou aanschaffen. Tot op de dag van vandaag is dit treinstel echter niet besteld.

Nieuw concept
Door nu de samenwerkingsovereenkomst te blokkeren wil de minister alsnog afdwingen dat de Fyra Den Haag – Brussel er gaat komen. HSA en NMBS krijgen nu van de minister de gelegenheid om de overeenkomst aan te passen en een nieuw concept in te dienen.

Thalys Amsterdam – Parijs
Ook op een ander punt is de overeenkomst minder ambitieus dan in 2009. In 2009 beloofden de partijen een inspanningsplicht om de frequentie voor de Thalys Amsterdam – Parijs te verhogen naar 16 treinen per dag. In de huidige conceptovereenkomst wordt de frequentie van Thalys niet verhoogd, maar blijven het 10 treinen.

Share
Tags: FyraHSL-Zuid

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug