Minder klachten over organisatie achter OV-chipkaart (TLS)

Het OV Loket heeft in het tweede kwartaal structureel minder klachten gekregen over de organisatie achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS). Dat meldt de OV-ombudsman dinsdag. 

In het tweede kwartaal van 2013 ontving de ombudsman in totaal 94 klachten over de OV-chipkaart tegenover 154 klachten in het eerste kwartaal. Het OV loket heeft de indruk dat de aandachtspunten die het eerder aanstipte, door TLS goed zijn opgepakt. "Dit betekent overigens niet dat mensen niet meer klagen over de OV-chipkaart, maar de problemen waarover men nu klaagt (restitutie, in- en uitchecken, reizen met meerdere vervoerders, tariefhoogte) zijn niet de verantwoordelijkheid van TLS, maar van de gezamenlijke vervoerders en overheden", merkt de ombudsman op.

Vanwege de dalende klachtentrend krijgt TLS van het OV loket een pluim. Ook de RET krijfgt van de organisatie een pluim. Het Rotterdamse OV-bedrijf geeft de reizigers nu beter en sneller informatie bij ontregelingen. De organisatie heeft nu twee minuten nodig om alle informatiekanalen te bedienen, terwijl dat voorheen twintig minuten was. 

Minder positief is het OV loket over NS. De ombudsman kreeg in het tweede kwartaal relatief veel klachten binnen over te volle treinen. De klachten hebben vooral betrekking op de trajecten Utrecht – Apeldoorn / Zwolle, Amsterdam – Alkmaar / Hoorn en Almere Buiten – Amsterdam.  "In het vorige kwartaal kon nog verondersteld worden dat de klachten het gevolg waren van aanloop- en planningsproblemen in verband met de nieuwe dienstregeling (december 2012). Bovendien had NS aangekondigd dat er op het traject Deventer/Apeldoorn – Utrecht meer treinen ingezet zouden worden. In de praktijk blijkt van verbetering niet of nauwelijks sprake te zijn", concludeert het OV Loket

Een woordvoerder van NS wijst erop dat het aantal klachten in vergelijking met het eerste kwartaal het aantal klachten wel aanzienlijk is afgenomen.

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug