Nieuws

Minder goederen via het spoor in 2017

Het vervoer van goederen over het spoor is in 2017 afgenomen in vergelijking met een jaar eerder. Het totale aantal treinkilometers van goederentreinen daalde in een jaar tijd met 6 procent tot 9 miljoen. Dat heeft ProRail bekend gemaakt. De daling wordt voornamelijk toegeschreven aan de sluiting van kolencentrales in Duitsland. Ook een langdurige stremming bij het Duitse Rastatt had grote gevolgen.

Bij Rastatt, net ten zuiden van Karlsruhe aan de lijn naar Basel, vond op 12 augustus 2017 een verzakking plaatst. De spoorlijn Karlsruhe – Basel is een belangrijke schakel in de goederencorridor Rhine – Alpine. De gevolgen voor het goederenverkeer tussen Rotterdam en Zwitserland/Italië waren groot. Omdat alternatieve routes niet of niet in voldoende mate voorhanden waren kwam het goederenverkeer op deze verbinding nagenoeg tot stilstand. De versperring bij Rastatt duurde uiteindelijk tot begin oktober. Het directe gevolg van ‘Rastatt’ is, op basis van een grove schatting, dat ten minste 500 goederentreinen (vrijwel uitsluitend containertreinen) tussen Rotterdam en Zwitserland/Italië in deze periode niet hebben kunnen rijden. Daarbij komen naar schatting nog ca. 100 treinen tussen
Moerdijk/Lutterade en Italië, ook hier ging het om containertreinen.

In totaal ging vorig jaar het om een afname van 2200 goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven.Het grootste deel van die afname is toe te schrijven aan de sluiting van Duitse kolencentrales. Dat zorgde voor een afname van 1750 goederentreinen. Overigens rijden er nog altijd 29.950 goederentreinen naar de Rotterdamse haven.

Terwijl in zijn algeheel er minder goederentreinen in 2017 hebben gereden, geldt dat niet overal. Het aantal goederentreinen naar België is met 7% toegenomen naar 12.550. Het zogeheten transitverkeer tussen België en Zweden via Nederland is daarvoor een belangrijke oorzaak. Hier is het aantal treinen gegroeid met 1100 naar 5.000 in 2017.  Tussen de Nederlandse en Duitse grens is per saldo het aantal goederentreinen met 2% gedaald. De aanleg van het 3e spoor Zevenaar – Oberhausen had ook effect. Weliswaar niet op de omvang, maar wel op de routes van het goederen verkeer.

Voor dit jaar heeft ProRail er vertrouwen in dat het totale goederenvervoer per spoor weer zal groeien.

This post was last modified on 27 februari 2018 21:11

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug