De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s in februari zijn opgehangen, zijn ruim 6000 mensen geflitst op het negeren van het rode licht en inmiddels ziet spoorwegbeheerder ProRail een daling van het aantal overtredingen.
ProRail hing in februari de eerste flitscamera op bij een spoorwegovergang in Bunnik. Sindsdien zijn er bij nog tien overwegen camera’s opgehangen en vandaag, maandag 7 oktober, hangt de spoorwegbeheerder in Baarn bij de twaalfde overweg camera’s op. De meeste camera’s hangen in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Volgens een woordvoerster van ProRail hangen ze bij overwegen waar mensen veelal snel nog even door rood gaan om de trein te halen en plekken waarvan ProRail weet dat het rode licht vaak genegeerd wordt. In totaal moeten er bij 40 overwegen camera’s komen.
In de eerste zes maanden flitsten de camera’s 6395 keer iemand die het rode licht negeerde. Volgens ProRail werken de camera’s goed. “Bij een aantal overwegen zien we dat er in het begin veel boetes zijn, en dat daarna het aantal boetes halveert. Eigenlijk willen we niet heel veel boetes geven, we willen dat mensen veilig doen.” Tot februari was er een controle met boa’s ter plekke nodig om mensen, die het rode licht negeerden, te betrappen en bekeuren.
Auto’s, motoren en vrachtwagens kunnen rekenen op een boete van 300 euro en brom- en snorfietsers moeten 210 euro betalen als ze betrapt worden. Voetgangers en fietsers kunnen niet bekeurd worden met de flitscamera. Wel registreert de camera het als mensen door het rode licht gaan. “Dat geeft ons ook meer inzicht”, zegt de woordvoerster. “We kunnen dan bijvoorbeeld met onze eigen boa’s controleren.”
Voor de overwegen zijn speciale camera’s nodig. Dit zijn ’slimme’ camera’s die de beelden analyseren en opslaan als er een overtreding is. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door boa’s. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd via het CJIB.
Naast dat ProRail risicovolle overwegen van camera’s voorziet, is de spoorwegbeheerder ook nog altijd bezig met het beveiligen en sluiten van onbewaakte overwegen. In de laatste zes jaar zijn 150 onbewaakte overwegen gesloten. Het is de bedoeling dat alle onbewaakte overwegen verdwijnen. Er zijn er nog zo’n twintig te gaan.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 oktober 2024 10:17
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
Bekijk reacties
Jammer dat de stint-bestuurster niet is vastgelegd. Bij gebrek aan technische oorzaken is, ondanks het povere ontwerp, de bestuurster natuurlijk de veroorzaker van de botsing geweest. Nu verklaar je gewoon een wazig verhaal en er niets aan te hebben kunnen doen en je zit gewoon thuis na een vier keer doodslag.
Het is niet meer de bedoeling op korte termijn overgangen op te heffen en te vervangen? Mensen zijn onverbeterlijk en het blijft dweilen met de kraan open.
Alleen onbewaakte overwegen verdwijnen nu snel. Bewaakte overwegen alleen als het verkeerstechnisch nodig is. Een overweg ongelijkvloers maken kost tegenwoordig vaak tientallen miljoenen euro's, niet meer op grote schaal.op te hoesten.
Bij nieuwbouw moeten de gemeenten betalen. Dat zou men bij opheffen ook moeten doen. Dan krijg je er ook vanzelf minder want dan is het plots niet zo nodig om drie overwegen te hebben terwijl één tunneltje ook voldoet.