fbpx
wifi, NS, internet

Miljoen voor beter wifi in de trein. Is dat wel nodig?

17 okt 2019 9:40

Wifi in de trein moet een stuk sneller en beter. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie willen een miljoen euro steken in het verbeteren van draadloos internet in intercity’s. Te vaak blijkt de verbinding te traag of valt het signaal weg, zeggen de initiatiefnemers. Reizigersorganisaties stellen echter andere prioriteiten.

Leuke bijkomstigheid

Reizigersorganisatie Rover vindt het betere wifi ‘een leuke bijkomstigheid’ maar benadrukt dat de prioriteit moet zijn om voldoende zitplaatsen te realiseren. “Laten we geld uitgeven aan wat echt noodzakelijk is”, reageert Chris Vonk namens Rover.

Bankjes op het perron

Ook voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV ziet het geld liefst aan andere dingen besteed worden. “Bijvoorbeeld aan meer comfortabele bankjes op het perron” reageert de voorman. Wel benadrukt dat een miljoen snel op. “Ik heb het niet op mijn bankrekening, maar het is een relatief klein bedrag. Je kan er nog geen meter spoor van aanleggen.” Spithorst denkt dat wifi met de komst van 5G straks overbodig zal zijn. “Maar gezien dat het om een relatief klein bedrag gaat, zullen we niet de barricade op gaan”.

Dekking van zendmasten

Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl vindt de investering leuk bedacht, maar zou liever andere investeringen zien. “We zien nu al dat het aantal mensen met onbeperkt data abonnement groeit. Voor de toerist is het wellicht het meest handig, maar de meeste treinen hebben nu natuurlijk al wifi.” Hij wijst erop dat er op social media signalen zijn dat het reguliere 3G/4G netwerk de datavraag rond OV-knooppunten niet aankan. “Los dat liever eerst op.” Iets wat CDA en ChristenUnie overigens ook als een probleem zien.

Mensen per trein i.p.v. auto

Het plan komt uit de koker van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch en ChristenUnie-collega Stieneke van der Graaf. De CDA’er wijst erop dat de slechte wifi bij veel treinreizigers een grote ergernis is. “We willen dat NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken.” Stieneke van der Graaf voegt toe: “Als we willen dat mensen de trein verkiezen boven de auto, dan moeten we er ook voor zorgen dat internet in de trein goed, snel en betrouwbaar is.”

Politieke meerderheid

Het geld kan volgens de twee worden gehaald uit een bestaand innovatiepotje en moet worden geïnvesteerd in nieuwe ontvangers om de verbinding te verbeteren. Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer, aldus de initiatiefnemers.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martijn Kösters
4 jaren geleden

Zullen ze bij andere vervoerders blij mee zijn. Arriva heeft wél snel wifi in de trein, maar de NS moet het cadeau krijgen?

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Als CDA en ChristenUnie echt een punt over goede WiFi in NS treinen moeten ze contact opnemen met Nomad Digital. Die hebben WiFi geleverd voor de huidige NS Intercity.

Ook zal Nomad Digital WiFi leveren in ICNG:

https://www.masstransitmag.com/technology/press-release/12322132/nomad-digital-ltd-nomad-to-provide-leading-wifi-solution-for-new-ns-intercity

Nomad Digital is overgenomen door Alstom.

dries molenaar
4 jaren geleden

Lachwekkend. Met één miljoen kun je wat nieuwe 4G modems kopen maar op treingebied is er verder weinig mee te doen.
Iedereen heeft zelf Internet dus wat is het probleem. Wellicht zou men beter doen aan 4G repeaters op de trein in plaats van WiFi

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Wanneer er 5G is op een station kan een trein daar verbinding maken en dit in de trein aanbieden. Onderweg zal het moeilijker worden omdat 5G veel meer zenders vereist door het korte bereik en de providers langs het spoor geen speciale zenders zullen plaatsen.
Waarom zou een transportprovider plots ook dataprovider moeten worden. Het is een veelkoppig monster wat men beter buiten de deur houdt.

Barend
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“$G repeaters op de trein plaatsen” .. Je kan wel merken dat dit forum vol zit met Telecom-specialisten 😉

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Barend

U lijkt mij een echte expert hoewel u als deskundige schijnbaar 4G niet zonder typfout lijkt te kunnen typen.
Wanneer een trein een eigen 4G basisstation heeft functioneert dit als repeater voor de netten waarlangs de trein passeert. Men gebruikt ook eigen basisstations om telefoons af te vangen en zo afluisterbaar te maken zonder op het hoofdnet te hoeven zijn.
Succes.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Nomad Digital heeft een andere bedrijf al een opdracht gegeven voor upgrade gegeven:

https://www.foreyet.nl/nieuws/conclusion-foreyet-voorziet-intercity-s-van-obis-upgrade

Dus is het voorstel van CDA en ChristenUnie niet achterhaald?

Barend
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

“Deze update houdt in dat we alle intercity’s voorzien van nieuwe gps modules.” — heeft dus niks met de WiFi te maken…

Hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Barend

Ah juist. Dat staat er los van. Mijn kennis over dit onderwerp is beperkt. Probeer het te snappen en van te leren.

johan II
4 jaren geleden

Laten we NS ook subsidie geven om naar de wc te gaan.
(En politici om de pers te zoeken. En reizigersorganisaties om daar dan wat van te vinden. En natuurlijk ons om daar weer wat aan toe te voegen)

Oh zijn ze/we al gesubsidieerd?

HarryS
4 jaren geleden

Natuurlijk moet de WiFi in de trein verbeterd worden, het is nu verschrikkelijk slecht.

JanN
4 jaren geleden

Wellicht is het om geen Wifi in de trein te nstalleren. De reizigers leren dan beter met elkaar coomuniceren. Het is beter om de wachtruimtes op de kleine stations te verbeteren en hier het geld aan te besteden.

Irina
4 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Nee hoor, in een trein zonder wifi ga ik ook niet ongevraagd met mijn medereizigers praten. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand daarop zit te wachten. Ik heb gewoon een boek bij me.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Jan, reizigers beter met elkaar communiceren? Volgens mij is dat letterlijk en figuurlijk een gepasseerd station. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg, lekker rustig.Maar ieder zijn meug, hoor.Verder vind ik wel dat ook al is een miljoen voor de NS niet veel geld het wel besteed moet worden aan nuttige zaken. Dus niet aan wifi.

treingraag
4 jaren geleden

Heeel graag BETERE WiFI!!En verder heel blij met de trein, prima uitvinding! Ook onder de NS.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Oja, IC Direkt ook snel WiFi natuurlijk.

Arnold
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

De treinstammen die nu als IC Direct rijden, worden binnen drie of vier jaar vervangen door icng-treinstellen. Daar nog WiFi invoeren lijkt me niet efficiënt. Er zullen waarschijnlijk ook niet veel stammen tegelijk aan de reizigersdienst kunnen worden onttrokken voor inbouw van WiFi.

Geneuzel in de Marge
4 jaren geleden

Als de NS verwacht dat het extra aantal reizigers de investering waard is, dan kan het er als semi-overheidsbedrijf toch gewoon geld voor vrijmaken?

Er zijn volgens mij wel grotere problemen in het land…

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Geneuzel in de Marge

@Geneuzel in de Marge,blijkbaar vind je het wel belangrijk genoeg om te reageren.

Andere Jan
4 jaren geleden

0,0003% van de rijksbegroting. Alle argumenten over hoe het geld beter gebruikt kan worden vallen in het niet als je je realiseert hoe laag het bedrag is.

Martijn Kösters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Andere Jan

Omdat het bedrag beperkt is maakt het dat nog geen nuttige investering.

Johan
4 jaren geleden

Dit doel kan de regering ook bereiken zonder een cent extra uit te geven: Gewoon in de volgende hoofdrailnetconcessie (vanaf 2025) minimale eisen stellen aan de kwaliteit van draadloos internet in de trein en vervolgens de vervoerder die die concessie bemachtigt daaraan houden.

Een miljoen is inderdaad niet veel op de rijksbegroting, maar dat is geen reden om er her en der maar een paar te verspillen.

Bert
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Goed punt! Zelf zie ik liever verbetering in het mobiele bereik in de trein, maar dat zal wel te prijzig om met die één miljoen te realiseren zijn. (Bij Beilen bijvoorbeeld heb ik steevast geen bereik in de trein.)

GWS
4 jaren geleden

L.S.
Wat een staaltje symboolpolitiek….
Ik vrees dat NS vele miljoenen nodig zou hebben om alle materieel van WiFi te voorzien, laat staan verbeteren.
(nog steeds hebben vele sprinters en IC-direct geen wifi)

Luiks
4 jaren geleden

Ik neem toch maar de auto. Als een rechtstreekse trein naar Schiphol defect raakt is er geen kip op het station om de reizigers op te vangen, personeel is wegbezuinigd. Iemand schreef “goede service van NS kost geld. Omgekeerd moet dat dan betekenen: NS kan/wil geen geld aan goede service uitgeven. Geef daar liever geld aan uit

JurgeN
4 jaren geleden

Ooit een keer gekeken hoeveel mensen er in de spits contact maakten met met de wifi in de trein: 80-100. Toen (2015) was de snelheid 12Mbit. Deel dat door 80 en dan hou je erg weinig over. Hoe de snelheid nu is weet ik niet, maar zelfs met een verdubbeling blijft er niet veel over (zeker niet als er nog iemand aan het streamen is, voor zover dat lukt).

Frank
4 jaren geleden

Een goede internetverbinding is een basisvoorwaarde voor hen die in de trein werken en studeren. Om deze reden mijd ik sprinters en de oude treinen die over de HSL rijden. Als het internet goed is, maakt de reistijd ook niet zoveel meer uit. Een miljoen is een heel kleine investering om het netwerk beter te laten werken. Ik vraag me af of dit wel genoeg is.

CB
4 jaren geleden

Volgens mij maken we van NS weer een veelkoppig monster. Laten we ALSJEBLIEFT bij de basis blijven: NS laat treintjes rijden en biedt mensen DE KANS om van A naar B te gaan. Iedereen heeft tegenwoordig een – ook nog eens veiligere – hotspot op z’n mobiel.

CB
4 jaren geleden

AANVULLING: Ik ben het niet eens met Rikus over die bankjes. Ik zie meer in investeren in meer veiligheid in en rond de trein. Bijvoorbeeld: meer V&S-controleploegen, of wie weet: zelfs de échte spoorwegpolitie terug op de stations! Want in veiligheid kun je niet genoeg investeren.