Het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) heeft in de eerste helft van dit jaar een nettoverlies van 1,2 miljard euro geleden. In die zes maanden kampte de vervoerder onder meer met stakingen en weersextremen. In de eerste helft van 2023 bedroeg het verlies nog 71 miljoen euro.
Deutsche Bahn schrapt komende vijf jaar zo’n 30.000 banen, oftewel ruim een tiende van het totale personeelsbestand. Dat heeft financieel directeur Levin Holle gezegd nadat de Duitse spoorvervoerder een miljardenverlies over de eerste helft van dit jaar wereldkundig had gemaakt. Vooral bij de administratieve functies moeten er veel mensen uit.
De bezuinigingsoperatie moet verliezen in de toekomst beperken. Digitalisering en automatisering zouden het mogelijk moeten maken administratieve processen met minder medewerkers uit te voeren. Hoe de enorme banenreductie precies moet plaatsvinden, is nog niet duidelijk. De totale personeelsinkrimping komt grofweg overeen met het “natuurlijk verloop” in een periode van zo’n twee jaar.
Alleen dit jaar moeten er al zo’n 1500 administratieve banen verdwijnen. DB benadrukt verder dat op plekken waar juist meer personeel nodig is, ook nog veel nieuwe krachten worden geworven. De aankondiging komt op een moment dat DB met tal van uitdagingen wordt geconfronteerd, waaronder problemen met de stiptheid en een daling van het aantal reizigers.
Een van de redenen voor de slechte prestaties van het bedrijf waren de stakingen van vakbond GDL in een langdurig loonconflict met het spoorbedrijf. In januari en februari waren er diverse stakingen bij DB. Arbeidsconflicten zorgden alleen al voor een kostenpost van 300 miljoen euro.
Er werd al gespeculeerd dat DB weleens zou kunnen gaan snijden in de dienstregeling voor langeafstandstreinen. Die geruchten worden door topman Richard Lutz tegengesproken. “Er zijn geen concrete of andere plannen om de verbindingen in het langeafstandsvervoer structureel en duurzaam uit te dunnen.”
Lutz erkent wel dat er op sommige trajecten tijdelijk minder gereden wordt. Dat komt door bouwwerkzaamheden. Ook Nederlandse treinreizigers hebben daar last van. Omdat er langdurig aan het spoor wordt gewerkt, rijdt er sinds 15 juli geen trein ICE meer van Amsterdam naar Basel. Die trein zal ook niet meer terugkomen. Volgend jaar komt er een trein naar München, die de trein naar Basel vervangt.
Verder moet DB volgens Lutz beter bestand worden tegen extreme weersomstandigheden. “We zullen ons hierop moeten voorbereiden en structurele voorzorgsmaatregelen moeten nemen om de gevolgen op te vangen.”
Ongeveer 45 procent van de lange afstandsreizigers ondervindt in Duitsland een vertraging van 15 minuten of meer (cijfers juni 2024). Ook het Nederlands elftal ondervond tijdens het EK dat er op het Duitse spoor vaak problemen zijn. Uiteindelijk moest de trein daardoor toch nog ingeruild worden voor het vliegtuig.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 26 juli 2024 11:55
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…