Metro naar Hoek van Holland start eind september

Voor reizigers tussen Rotterdam en Hoek van Holland is het al meer dan twee jaar afzien: er rijden geen treinen maar bussen. Maar per 30 september gaat dit naar verwachting eindelijk veranderen. De bedoeling is dat dan de metro Hoek van Holland – Rotterdam definitief gaat rijden.

Testritten

Op dit moment wordt de voormalig spoorlijn uitgebreid getest als metrolijn. Er zijn inmiddels circa 750 testritten gereden, maar voordat de lijn daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden moeten er minimaal 1400 testritten geweest zijn. Na het testbedrijf volgt naar verwachting begin september het proefbedrijf en wordt de volledige dienstregeling beproefd. Alleen als het test- en vervolgens proefbedrijf voorspoedig verloopt kan de metro per 30 september gaan rijden.

Alternatief scenario

Als er zich wel problemen voordoen, dan wordt het onzeker of de metro per 30 september kan starten. Toch hoeft dat niet perse voor nieuwe vertraging te zorgen. Er is ook een scenario waarbij de metro wel gaat rijden, maar met een snelheidsbeperking. Dat scenario is vooral bedoeld als er forse nieuwe vertraging dreigt. “Dan kan het alternatief scenario ingezet worden om in dat geval een beperkte exploitatie mogelijk te maken”, schrijft het Rotterdamse college in een brief aan de gemeenteraad.

Zachte lancering

De Gemeente Rotterdam heeft een “zachte lancering” voor ogen. Dat betekent dat er maatregelen genomen worden om verstoringen die in de eerste weken van de opstart ontstaan snel verholpen kunnen worden. Verder zal de metro de eerste weken nog volgens een aangepaste dienstregeling rijden over de Hoekse Lijn. Het vervangend busvervoer is
de eerste weken als back-up beschikbaar. “Als deze periode succesvol verloopt wordt naar verwachting na enkele weken overgegaan naar het rijden volgens de reguliere dienstregeling en wordt het vervangend vervoer afgebouwd.”

Hoofdpijndossier

De Hoekse Lijn is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een hoofdpijndossier. In april 2017 verdween de trein van de voormalige spoorlijn. De ombouw had al in september 2017 afgerond moeten zijn, maar keer op keer moest de ingebruikname uitgesteld worden. Vorig jaar ging men er nog van uit dat de metrolijn al begin dit jaar gelanceerd zou worden. Maar met name softwareproblemen zorgden ervoor dat de startdatum meerdere malen uitgesteld moest worden.

Fors duurder

Door de tegenvallers moeten reizigers het inmiddels al ruim twee jaar met bussen doen. Maar de lijn is door alle tegenslagen ook duurder geworden. De lijn was begroot op 372 miljoen euro, maar daar bovenop kwam een tegenvaller van 90 miljoen euro.

This post was last modified on 21 juli 2019 10:50

Share
Tags: Hoekse lijn

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug