Met de trein door Roemenië is duidelijk heel iets anders dan met de trein door Nederland. De treinvloot bestaat uit een deel stokoude treinen, maar ook uit een deel gloednieuwe treinen. Naar het toilet in de trein? Dat kan, maar neem dan wel zelf toiletpapier mee.
Dit is een persoonlijke blog van Hildebrand van Kuijeren, redacteur treinreiziger.nl.
Reizen in Roemenië heeft iets avontuurlijks. Dat is althans mijn ervaring, toen ik in de voorjaarsvakantie in Roemenië reisde. Mijn treinreis ging van Fetesti naar Tecuci, twee steden op tweehonderd kilometer afstand van elkaar. Tussen beide plaatsen (die elk zo´n 35.000 inwoners tellen) rijdt één rechtstreekse sneltrein per dag. Nouja, sneltrein. Vijfenhalfuur voor een afstand van tweehonderdkilometer is niet echt snel te noemen. Maar avondtuurlijk was het wel.
Ogoarle
Het avontuur begon eigenlijk al in een klein dorp dorp (Ogoarele) 35 kilometer verwijderd van Fetesti. Het dorp heeft een treinstation, waar daar stoppen heel weinig treinen. Als we met de trein zouden gaan, zouden we (mijn vriendin en ik) bijna vier uur moeten wachten te Fetesti. Dat vonden we overdreven. Er zou ook een bus gaan. Maar hoelaat? Er is geen 9292 en op internet kom ik er niet uit. Uiteindelijk besluiten we te liften. Bij de tweede auto – een politieagent – mogen we gelijk mee. Hij moest eigenlijk niet naar Fetesti, maar voor ons besluit hij wat extra kilometers te maken.
In Fetesti arriveren we ruim op tijd voor de sneltrein (Constanta – Iasi). De veiligheidsnormen zijn beduidend lager als in Nederland. Het spoor wordt door veel Roemenen gebruikt als wandelpad. De trein vertrekt weliswaar stipt op tijd, maar de deur blijft gewoon open. In Nederland zou dat voor ophef zorgen, maar in Roemenië is dat heel normaal.
Toilet
Het uitzicht is ééntonig, vlaktes met sneeuw. Tijdens de reis breng ik een bezoekje aan het toilet. Gelukkig controleer ik eerst of er toiletpapier is, en nee dat is er niet. Ook een tweede en derde toilet hebben geen wc-papier. Ik meldt het tegen de conducteur, twee reizigers beginnen te lachen en roepen "dit is roemenië". De conducteur haalt (gelukkig schone) zakdoekjes uit zijn tas. Na de toilet overleeft te hebben en na een lange zit komen we uiteindelijk aan in Tecuci Nord, een klein treinstation midden op een kruizing met een drukke weg. De reis zit er op.
Een paar dagen later besluiten we op de terugweg niet de rechtstreekse trein te nemen, die zou namelijk pas om 1:00 uur ´s nachts vertrekken en vijf uur later aankomen in Fetesti. Volgens de reisplanner van de Roemense spoorwegen (CFR Călători) is er ook een comfortabele verbinding met één overstap. Maar die informatie blijkt niet betrouwbaar, de getoonde verbinding zou alleen in de
Dieren
Maar comfortabel is de reis niet. De eerste twee uur gaat de reis per oude Railbus. De railbussen zijn circa vijftig
Vanuit de trein zie ik diverse herten en andere dieren. Ik probeer wat foto´s te maken, maar mijn camera vindt de
73 jaar oud
Na één uur reizen passeren we overigens de eerste tegenliggende trein. Het gaat om een personentrein van de
Na een reis van twee uur bereikt de trein Faurei. Daar stappen we over op een andere stoptrein waar we nog eens anderhalf uur inzitten. Deze getrokken trein heeft één nieuw dubbeldeksrijtuig en een oud enkelsrijtuig. In Fetesti verlaten we weer de trein. Na een reis van vier uur zijn we weer een ervaring rijker.
De foto´s in het groot:
This post was last modified on 1 juli 2020 13:33
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…