fbpx

Met de OV-chipkaart van het kastje naar de muur gestuurd

16 jul 2010 12:54

Dit is een reiservaring van een Utrechtse student schrijvend onder de naam Solveig.
De conducteur kijkt me streng aan. “Het is dat je een Beatles-tas hebt, maar anders zou ik je een boete van 35 euro geven…want je studenten-ov-chipkaart doet het niet.” “Ja maar”, protesteer ik, “in de tram en in de bus doet ‘ie ’t wel!” “Kan wel zijn,” zegt de conducteur ,“maar mijn scanner leest ‘m niet. Ga maar naar de servicebalie op het station…” Vanaf dat moment word ik dagen achtereen van talloze kastjes naar talloze muren gestuurd door een bureaucratisch OV-doolhof.

Bij de servicebalie.
“Ja, da’s vreemd,” zegt de dame van de servicebalie. “Je kaart wordt wel gelezen door m’n computer, maar niet door m’n handscanner…Er lijkt een klein barstje in te zitten. Ja, wat nu? Oh wacht, hier heb ik een briefje waarop staat wat ik moet vertellen aan studenten: Controleer wat er mis is met de kaart. Leg uit dat dit niet de verantwoordelijkheid van de NS is, maar van Translink Systems. Verwijs de student door naar Klantenservice OV-chipkaart.”

Aan de telefoon met Klantenservice OV-chipkaart.
“Hoi, met Solveig…mijn OV-chipkaart is kapot gegaan, wat moet ik nu doen?”
“U moet een nieuwe aanvragen, we zullen u in vijf dagen een formulier opsturen, dan moet u uw oude OV-chipkaart opsturen, en dan krijgt u twee later weken een nieuwe.”
“Maar ik moet tussen Overijssel, Amsterdam en Utrecht reizen! Ik heb al zoveel studieschuld! Hoe moet ik dat in die twee weken doen?”
“Die kosten zijn helaas voor uzelf.”

Na vijf dagen krijg ik geen formulier voor een nieuwe kaart, maar een brief van Klantenservice OV-chipkaart. “Wij hebben u geprobeerd telefonisch te bereiken, gelieve de klantenservice te bellen.”

Opnieuw aan de telefoon met Klantenservice OV-chipkaart.
“Hallo, met Solveig…mijn OV-chipkaart is kapot, ik had vijf dagen geleden gebeld, toen zouden jullie een formulier opsturen, maar in plaats daarvan kreeg ik een brief dat ik jullie moest bellen.”
“Wat zijn uw gegevens, dan zoek ik u even op in de computer…”(typtyptyp) “He, wat vervelend, ik kan niet in het systeem…Even op een andere computer proberen…Hier doet ‘ie het ook niet. Het spijt me, ik kan niet in de database. Ik kan uw gegevens dus niet opzoeken, probeert u het over een paar dagen nog een keer.”

Nogmaals aan de telefoon met Klantenservice OV-chipkaart.
“Hallo, met Solveig…mijn OV-chipkaart is kapot, ik had vijf dagen geleden gebeld, toen zouden jullie een formulier opsturen, maar in plaats daarvan kreeg ik een brief dat ik jullie moest bellen; toen belde ik en toen konden jullie niet in het systeem, en moest ik een paar dagen later weer terugbellen.”
“Ehm ja, u moet niet via ons een nieuwe OV-chipkaart aanvragen, want u bent student, dus dat moet via studentenov-chipkaart.nl ….”

Aaaaargh! Ik ga wel lopen!