fbpx

Meppel krijgt mogelijk in de toekomst intercity

Meppel maakt na 2013 grote kans op een halfuurs-intercityverbinding met de Randstad. Dat meldt de Steenwijker Courant. Volgens de krant heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen dat maandagavond tijdens een bijeenkomst met gemeentebestuur en treinreizigers bekend gemaakt.

De huidige situatie is dat er één directe intercity per uur rijdt, de IC Leeuwarden-Schiphol, die tussen Leeuwarden en Zwolle op alle tussenstations, en dus ook Meppel, stopt. Maar daarnaast zal mogelijk ook de intercity Leeuwarden-Rotterdam in Meppel gaan stoppen. Als de plannen doorgaan, gaat voor Drenthe een lang gekoesterde wens in vervulling. Daarmee zou Meppel niet alleen een betere bereikbaarheid krijgen met de Randstad, maar ook met Heerenveen, Steenwijk en Leeuwarden.

Hanzelijn
De routes van de intercitytreinen van en naar Leeuwarden en Groningen veranderen met ingang van 2013 door de komst van de Hanzelijn. Daardoor zal de IC Leeuwarden-Schiphol vanaf Zwolle via Almere en Schiphol naar Den Haag gaan rijden. De IC Leeuwarden-Rotterdam, die dan misschien in Meppel stopt, rijdt via de oude route via Amersfoort en Utrecht naar Rotterdam.

Hoogeveen
Voor Hoogeveen was er minder goed nieuws. Hoogeveen krijgt ook na 2013 géén intercitystatus. De enige intercity die in de vroege ochtend in Hoogeveen stopte, staat per dienstregeling 2012 niet meer in de reisplanner,  tot grote onvrede van de lokale politici. ´Deze trein heeft een groot aantal vaste reizigers´, zegt Gerard Fidom van de lokale GroenLinks-fractie. Hij snapt daarom niet waarom NS ook deze trein schrapt.
Het blijkt echter om een misverstand te gaan, de intercity blijft ook in 2012 rijden, maar is per abuis nog niet in de reisplanner opgenomen. Per december 2012 verdwijnt voor Hoogeveen wel de uurlijkse intercity Groningen-Schiphol (geldt ook voor Beilen, Haren, Meppel). In plaats daarvan komt er een sprinter Groningen-Zwolle, die elk halfuur rijdt.

Foto: Ad de Boer