fbpx

Meld je nu aan voor de Kilometer Kampioen 2023!

22 jul 2023 21:18

Het is officieel! De inschrijvingen voor de Kilometer Kampioen zijn geopend. Op zaterdag 16 september gaat Treinreiziger.nl op zoek naar de meest fanatieke treinreiziger van Nederland. Wie kan er binnen 24 uur zoveel mogelijk kilometers afleggen? Meld je nu aan, want er zijn een beperkt aantal plaatsen.

150 deelnemers

Je kunt je inschrijven voor 10 euro zonder treinkaartje, wat handig is als je bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement hebt. Als je geen abonnement hebt, kun je je inschrijven voor 25 euro, wat inclusief een 1e klas dagkaart is. Er kunnen maximaal 95 mensen deelnemen met een treinkaartje. In totaal is er ruimte voor zo’n 150 deelnemers. Wees er snel bij.

De Kilometer Kampioen is eerder in 2015, 2017 en 2019 georganiseerd. De editie van 2021 is door corona niet doorgegaan. Dit jaar is de Kilometer Kampioen onderdeel van de Raildagen, die voor het eerst plaatsvinden. De Kilometer Kampioen is een unieke kans voor treinliefhebbers om te laten zien hoe goed ze hun treinreis kunnen plannen.

Update 23 juli: binnen 24 uur hebben 150 deelnemers zich ingeschreven. “We zien dat veel deelnemers hierop hebben gewacht” vertelt initiatiefnemer Hildebrand Van Kuijeren. Inmiddels lijken de meeste enthousiaste deelnemers zich te hebben aangemeld. Toch heeft de redactie van Treinreiziger.nl besloten om meer deelnemers toe te laten. Het aantal deelnemers dat met treinticket kan inschrijven blijft maximaal 95. Het streven is om iedereen die zonder treinkaartje wil inschrijven de gelegenheid te geven t/m 29 juli. Onder voorbehoud dat het aantal deelnemers voor de wedstrijdleiding beheersbaar blijft.

12 en 24 uur

De hoofdwedstrijd is de 24-uurseditie, waarbij een maand Interrail gewonnen kan worden. Maar dit jaar is er ook een 12-uurs editie, voor liefhebbers die een volle dag net iets te veel vinden. Alle deelnemers moeten zich tussen 11:00 en 15:00 uur melden op de meldpost in Zwolle. Elk traject telt maximaal 2x mee, mits het traject één keer is afgelegd met een trein die op het betreffende traject op elk station heeft gestopt. Dit mag ook een Intercity zijn die op betreffend traject overal heeft gestopt. Leg je een traject vaker dan twee keer af? Dan tellen die afgelegde kilometers niet mee.

De website van de Kilometer Kampioen is aangepast voor de editie van 2023. Hier kun je ook een Kilometer Tool vinden, gemaakt door Nander Voortman. Let op: op 16 september wordt er waarschijnlijk gewerkt aan het spoor rond Gouda en Roosendaal. Wil je niet meedoen aan de wedstrijd? We zoeken ook enkele vrijwilligers voor de stempelpost in Zwolle.

0 0 stemmen
Artikel waardering
89 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frank
11 maanden geleden

Wat een nep wedstrijd met al die regels en de qualificatie van de HSL lijn ….. mede door werkzaamheden word je al beperkt (neem aan dat vervangende bussen wel gelden) verder is het gebruik van de arriva nachttrein ook een wassen neus beperkt je zwaar in het gebruik van andere treinen . En waarom. Eerst een planning inleveren . Verder het bijhouden van de reis ok , maar waarom deelprojecten ipv volledige traject , je . Het idee is leuk maar met alle regels is er geen fun aan … tevens waanzinnig dat hier kosten aan verbonden zijn .

Anoniem
11 maanden geleden

De HSL telt toch niet twee keer mee omdat deze niet op Hoofddorp stopt?

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik denk dat de HSL twee keer bereden mag worden maar dat de kilometers tussen Hoofddorp en Schiphol dan slechts één keer meetellen?

Koen
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem
Bert
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Jammer dat je zo zuur reageert, Frank! Zonder regels is er geen duidelijke uitdaging. Dat snap je toch wel 😉

Probeer in het vervolg eens even tot drie te tellen voordat je reageert. Als je in die tijd logisch nadenkt had je jouw negatieve klaagzang kunnen besparen wat misschien had geleid tot wat positiefs.

Stefan Van Weerden
11 maanden geleden

Heel veel succes met het organiseren, plannen en reizen die dag. Vanwege de Dam tot Damloop een dag later valt het niet te combineren om mee te doen.

Evert
11 maanden geleden

Goedemorgen @Hildebrand (Treinreiziger.nl),

Ik heb mij net aangemeld, en aangeklikt dat ik ook een treinkaartje van jullie wil.
Maar hoe kom ik aan een voucher voor de Arriva nachttrein?
Moet ik die voucher apart bestellen of zit die direct bij de aanmelding?

Anoniem
11 maanden geleden

Leuke wedstrijd! Eens denken hoe ik het zou aanpakken. “Stoptrein-restrictie” is listig

Erno-Berk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je moet vooral trajecten pakken waar de onderlinge stationsafstanden redelijk groot zijn, zodat je relatief veel kilometers kan maken. Bijvoorbeeld Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden kennen redelijk grote stationsafstanden, evenals Zwolle-Lelystad of Zwolle-Zutphen. Enkelsporige nevenlijnen zou ik zoveel mogelijk links laten liggen.

Janneke 1
11 maanden geleden

Leuk dat jullie dit weer organiseren. Niet dat ik mee ga doen, want ik schiet al in de stress bij de gedachte, maar voor de echte treinfanaten een leuke uitdaging en zeker geen nepwedstrijd.

Corné Pronk
11 maanden geleden

Wat houd het treinkaartje in?

Gerty
11 maanden geleden

Ik deed zoiets al toen mijn zoon nog klein was. Met een railrunner en de tariefeenhededkaart op zak zoveel mogelijk stations passeren op een dag. Je mocht toen met je treinkaartje in de bus over de afsluitdijk

Evert
11 maanden geleden

Hildebrand (Treinreiziger.nl):

Ik heb ook de enquête ingevuld. Ik kan mij herinneren dat er ook de vraag werd gesteld of het leuk was, voor eventueel extra punten, dat het meest noordelijke treinstation (Eemshaven) en het meest zuidelijkste treinstation (Eijsden) werd aangedaan. Ik was het in eerste instantie wel van plan, omdat ik die plaatsen nog nooit bezocht heb.
Maar helaas lees ik hier niets meer over in de handleiding. Of ik heb het door de vele tekst met spelregels over heen gelezen!😅

Maar in het kader van de Raildagen had ik dit als 1 van de spelregels graag gezien.

En daarbij uiteraard extra punten, een verrassing of fotomoment als je het noordelijkste, zuidelijkste treinstation of ander station met bijzondere betekenis aandoet. Zoals Rotterdam Blaak het meest laag gelegen treinstation is.
Ik kwam per toeval een website tegen die deze en andere bijzondere stations beschreef:

http://i.redd.it/s51xmgi0wgo01.png

Nu is het dus weer een wedstrijd wie de snelste is. En uiteraard ben ik net zo fanatiek! 😇

Maar @Hildebrand (Treinreiziger.nl), kun je dit idee nog toepassen als extraatje tijdens de Raildagen?

Baardstaart
11 maanden geleden

Leuke wedstrijd, maar ik ga voor de raildagen, die ook dat weekend zijn. Wellicht zie ik een van jullie reizend en deelnemend aan deze wedstrijd. In elk geval veel succes deze dag.

Redacteur
Erwin Wessels
11 maanden geleden

Betreffende de regel: Als je een traject dubbel aflegt, moet je één keer een trein gebruiken die op alle tussenliggende stations stopt.

Mag je ook twee keer op hetzelfde traject reizen en beide keren een stoptrein gebruiken?

Stel dat je bijvoorbeeld op en neer naar Vlissingen gaat (mochten de werkzaamheden niet doorgaan) dan kan je alleen een trein nemen die overal stopt. Telt dat traject dan twee keer?

Anoniem
11 maanden geleden

Maar hoe ziet het met halve trajecten. Wat als jij bijvoorbeeld met de intercity van Leiden naar Schiphol reist en van Schiphol naar Rotterdam over de HSL. Dann leg je twee keer het traject Hoofddorp – Schiphol af. Dus waar krijg je dan punten voor Leiden – Hoofddorp (1x), Hoofddorp – Schiphol (1x) en Hoofddorp Rotterdam (1x)?

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Volgens de scorekaart is Schiphol-Hoofddorp gewoon een traject, dus geen ‘half traject’. In dit voorbeeld heb je dat twee keer afgelegd, maar geen van beide keren heb je op alle stations (in dit geval Schiphol en Hoofddorp) gestopt, dus telt dat traject inderdaad maar één keer mee.

treingraag
11 maanden geleden

Echtgenoot prins Hendrik van Wilhelmina legde eerste steen zeevaartschool in Vlissingen en werd beschermheer ontdekte ik gisteren te VS aan de Boulevard. Toch weer een andere kant van deze laten we zeggen levensgenieter.

KM2023
11 maanden geleden

Wat bedoelen jullie precies met “een trein die op elk station stopt”?

De sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht stoppen zaterdag alleen rond het tijdstip dat Feyenoord moet voetballen in Rotterdam Stadion. Tellen de andere sprinters dan niet als treinen die op elk station stoppen?

En hoe zit het bijvoorbeeld met de stoptrein/boemeltrein tussen Arnhem en Tiel. Deze stopt niet in Arnhem-Zuid, telt dit dan ook niet als een trein die op elk station stopt? In mijn ogen is dit niet helemaal logisch.

En zo heb je ongetwijfeld nog meer randgevallen. Kan het onderscheid niet beter worden gemaakt op basis van het type trein?

Michiel
11 maanden geleden
Antwoord aan  KM2023

En vergeet Utrecht – Arnhem niet, op de scorekaart staat Maarn – Ede-Wageningen als traject dat je 2x mag afleggen, maar tenzij er dat weekend toevallig een sprinter is ingelegd vanwege werkzaamheden is er geen trein op dit traject die op Maarn stopt.

KM2023
11 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Klopt. Ik zie dat Hildebrand hierboven (in reactie op Erwin) aangeeft dat “twee keer de stoptrein geen probleem is”, maar in praktijk zijn er natuurlijk wel een aantal stoptreinen die – om wat voor reden dan ook – niet “overal stoppen” op een traject. Om die reden vind ik de huidige regel niet helemaal scherp en lekker geformuleerd, kan in potentie best tot discussie leiden kan ik mij voorstellen.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  KM2023

Het woord stoptrein komt in de spelregels helemaal niet voor, dus ik begrijp je punt niet.

Michiel
11 maanden geleden
Antwoord aan  KM2023

Een trein die niet overal stopt lijkt me duidelijk, die voldoet niet voor een tweede rit over hetzelfde traject. Stations die niet regulier geopend zijn zoals Rotterdam Stadion lijkt me wel iets om te verduidelijken, net als trajecten waar geen enkele reguliere trein overal stopt zoals Driebergen – Ede. Maar als je regulier 2x een trein non-stop, 2x overal stoppend en 2x deels stoppend hebt lijkt het me helder genoeg, alleen de overal stoppende trein telt voor een tweede rit over hetzelfde traject.

KM2023
11 maanden geleden
Antwoord aan  KM2023

In de reacties om de spelregels te verduidelijken wel. Zie Hildebrands reactie op Erwin.

Ik vind het in ieder geval een beetje verwarrend. Kan natuurlijk ook aan mij liggen 😀

Michiel
11 maanden geleden

Slaat ‘regulier bediend’ op de normale dienstregeling of op de die dag geldende dienstregeling? Het lijkt erop dat Utrecht Overvecht gesloten is en de sprinters Utrecht – Amersfoort / Baarn via de IC-sporen gaan rijden. Dan zou de mogelijkheid om 2x dit traject af te leggen vervallen terwijl er wel sprinters rijden.

KM2023
11 maanden geleden

Dank voor de toelichting! Eigenlijk best een duidelijke regel zo. Verwarring lag voornamelijk aan mij 🙂

Ab Normaal
11 maanden geleden

Succes en veel plezier voor de deelnemers en organisatie!

Arjan Krabbenbos
11 maanden geleden

Hoop dat er ook meet vrouwelijke treinliefhebbers bijkomen. Dan wordt het diverser en interessanter! Als oudere personen meegaan met eventueel hun kleinkinderen kunnen er misschien orginaliteitsprijzen komen.Dus voor een voor jonge en oudere dames en heren en voor een kleindochter of zoon! Als alle generaties dan toch mee gaan doen, kunnen railgerelateerde verenigingen er ook van profiteren. Nu wordt het vaak nog Als een stoffige oude mmannenhobby gezien en hopelijk verdwijnt dat oordeel snel! Ook een mooie opmaat voor toekomstige werknemers voor NS en zijn spoorconcurrenten. Misschien een idee om ook een spoorpuzzeltocht te organiseren
Van monumentale stations, moderne tot gesloten stations. Of maak vragen over infra werk even maak daar interessante vragen over. Er zijn al trein of stationchallengers op YouTube te zien en ook Treinjagers zijn actief. Zo onstaan er weer een leuk idee voor jong en oud. En een quiz over wie is deze bekender vlogger/ vlogster? Mogelijkheden genoeg om OV nog meer te promoten. Als iedereen een Weekend Vrij abonnement had kan het met sponsoring ook interessant voor de OV bedrijven worden. Of een goedkopere weekkaart, vergelijkbaar met YouTube en de reclames die voor gebruikers ook niets kosten voor de abonnementen daar! Ik denk dat ik ook naar de Raildagen ga, 24 uur reizen is ook best vermoeiend op een dag. Misschien kunnen de Raildagen in de toekomst een puzzeltocht stop worden tijdens de Treinreis Kampioensdagen.Dan ben je ook actiever bezig met je hobby en het is ook een soort rustpunt voor het reiskampioenschap! Twee leuke en afwisselende dingen die het nog spannender en uitdagender maken! Succes voor de deelnemers en maak er een prachtige dag van!

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De vorige keren deden zowel mijn vader als mijn kinderen mee en trof ik onderweg genoeg oudere en jongere deelnemers.
Voornamelijk mannen, maar ook enkele dames.
Genoeg diversiteit dus.

Chiel
11 maanden geleden

Leuk om te horen! Hoe kan ik mij aanmelden voor de stempelpost op Zwolle?

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Is dit iets voor Vivianne Heijnen de staatssecretaris van Verkeer nu het kabinet is afgetreden, weet ze tenminste wat treinreizen is en wat krijgt men als winnaar, een zitkussentje met een kusje voor de moeite ?

Otto
11 maanden geleden

Een bijzonder milieuonvriendelijk actie om mensen aan te moedigen om maar raak te reizen.

Ark
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Zoiets met auto’s (oude diesels!) zou pas echt milieuvriendelijk zijn.
Deze actie zal waarschijnlijk nergens tot haring-in-een-ton treinen leiden, met 150 deelnemers verspreid over de dag, verspreid over het hele land.

Denk eerst even rustig na voordat je zoiets plaatst, in dit geval had je je beter op allerlei andere evenementen kunnen richten.

Michiel
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Je mening geven op internet is ook milieuonvriendelijk, al die datacenters vreten stroom.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Ach ja. Verplicht thuisblijven en niets beleven is ook een optie. Dat waren zeker gouden tijden met de Corona lockdowns.

N.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nee, want mensen verveelden zich en gingen zooi kopen. En spulletjes, die zijn pas echt slecht voor het milieu :).

Plezier kost energie, of je nu naar een pretpark gaat, een dag met de trein gaat reizen, etc. etc.

Als je er niets aan vindt, dan zou ik niet mee doen, dan is het verspilde energie natuurlijk.

Anoniem
11 maanden geleden

De ICE’s Brussel – Frankfurt v.v. rijden punktlich; de ICE’s Frankfurt – Amsterdam idem!

Afgelopen jaar was dat niet het geval.

Chapeau DB.

Geweldig nieuws

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Totaal off topic. De ICE12 (Frankfurt-Brussel) en ICE122 (Amsterdam) vallen op dit moment uit. Gaat geweldig inderdaad.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek nu is toch bewezen dat je fake news brengt of beter gezegd een tr.., trol bent.
Ik zat in de ICE 122 om 16.22 uur in Frankfurt op weg naar koeln hbf.Vertrek punktlich 16.28 uur en ook punktlich gearriveerd.
Annemiek wat doe jij als niet-reinreiziger, als CO2-fossiel (promoter) hier op de website, treinreiziger?
Daar jij zoveel schade brengt aan het OV met je laster en zoveel tijd hebt om van je huis uit of kantoor uit is het je job, dark fake news te brengen? Of heb je zo’n miserabel CO2-uitstotend leven dat je alleen laster brengt omdat je nix anders kent, een CO2 fossiel bent?

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat heeft dit in vredesnaam met de wedstrijd te maken?

Henk
11 maanden geleden

Begrijp ik het goed dat de “oude” regel, dat Sittard-Roermond dubbel bereden mag worden, dit jaar niet geldt?
(Het gold natuurlijk ook voor Zwolle-Meppel, maar daar zitten geen stations tussen, dus dat verandert niet)

N.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Mag wel dubbel, maar moet om te tellen één van de twee keren ook op de tussenstations (Echt en Susteren) stoppen.

Redacteur
Erwin Wessels
11 maanden geleden

Deze overstap in 2017 was hilarisch! Alvast wat voorpret.
https://www.youtube.com/watch?v=Jx6fV0Zb0Cw

Angelique Rijkers-Schipper
11 maanden geleden

Oh, wat jammer! Ik kan helaas niet op deze datum. Had graag weer meegedaan want ik vond het geweldig om mee te doen in 2019. Luid gejuig in de trein toen bleek dat de vorige winnaars precies dezelfde route hadden gekozen en op Leiden (dacht ik) de overstap niet haalden. Nu hadden andere ook een kans om te winnen! Later bleek de ene na de andere deelnemer vertraging te hebben en bleef het spannend tot het laatst!

Danae
11 maanden geleden

Hoi Hildebrand, geldt de regel dat een traject twee keer telt mits een keer met een trein die overal stops ook voor een traject dat twee keer in dezelfde richtitng wordt afgelegd? Of gaat het puur om de tweede keer in de tegengeselde richting als de eerste keer? In 2017 was namelijk het geval dat een traject twee keer meetelde, een keer vanuit elke richting.

Redacteur
Erwin Wessels
11 maanden geleden
Antwoord aan  Danae

Er staat in de spelregels niet dat je dat traject in twee verschillende richtingen moet afleggen, dus het lijkt me dat het wel mag om twee keer in dezelfde richting te reizen. Ik ga daar ook van uit.
Of Hildebrand moet me nog even verbeteren 😉

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Alternatief kilometers maken voor wie deze wedstrijd te ingewikkeld vind. Men neme de eerste trein van Maastricht naar Groningen, vervolgens de trein naar Leeuwarden, dan na een plas stop en koffie en snack bunkeren, de ic naar Amsterdam C, door naar Vlissingen en terug naar Maastricht als dat lukt op een dag.
Ik ondernam iets vergelijkbaars enkele jaren geleden. Heerlen – Leeuwarden, door naar Groningen, dan naar Den Haag C en via Rotterdam – Dordrecht en Eindhoven naar Heerlen, afstand pakweg ruim 900 kilometer en dat op 1 dag, o ja in Den Haag C nog even tram 9 naar Scheveningen Zwarte Pad en lopend over de boulevard en terug met tram 9 van Kurhaus naar CS. Dit laatste met een gratis 2e klas dagkaart van NS gekregen vanwege een klacht over een eerdere vertraging en de nachtelijke afwikkeling want toen kwam ik eertijds pas rond 03.30 uur thuis… Waartoe een klacht soms toch voordelen bij NS kan opleveren, om over een gratis 1e klas dagkaart van NS maar te zwijgen toen ik door een conducteur niet goed werd behandeld enkele jaren later…

N.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het is wel zo lief om als je een ticket claimt dan mee te doen met de wedstrijd natuurlijk :).

900 km is denk ik niet genoeg om je in de top-100 van de 150 te krijgen. Zonder meer te verklappen, 1500+ zou goed te doen moeten zijn :).

John
11 maanden geleden
Antwoord aan  N.

rond de 900 km voor de 12 uurs versie is toch wel aardig denk ik 🙂

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Zowel 900 km voor de 12-uursversie, als 1500 km voor de 24-uursversie gaat je niet in de top brengen denk ik.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Net als bij zoveel wedstrijden, zie ik hier eigenlijk niet per se de noodzaak om tot het gaatje te gaan. Als iemand als doelstelling heeft onderdeel te willen zijn van de dag/wedstrijd en op zijn manier een prestatie wil neerzetten die hij aankan en daarmee een mooie dag heeft, lijkt het me prima om dat middels deze wedstrijd te doen. Ik denk niet dat de organisatie daar heel veel op tegen heeft.

Evert
11 maanden geleden

@Hildebrand (Treinreiziger.nl): Hoe zit het met de 2 trajecten waar Arriva een nachttrein heeft, dus vanaf Schiphol richting Groningen en richting Maastricht?

Mag je die in dezelfde of tegenovergestelde richting nemen met een Intercity van NS? Of hanteren jullie 1 en dezelfde regel voor meerdere vervoerders op een traject?

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Hoeveel kilometers het precies was weet ik niet meer, maar heb wel de beschreven route Heerlen – Groningen – Den Haag – Heerlen op een enkele dag met de trein afgelegd en dat was best pittig te noemen en had wel degelijk zitvlees opgebouwd. Vertrok toen rond 06.19 uur vanuit Heerlen en kwam rond middernacht thuis mijn gratis NS dagkaart goed benut en wat waren dat kilometers vreten…

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat kan in ruim 10 uur, dus dan heb je nog een kleine 2 uur over.
Het is ruim 800 kilometer, met dat gemiddelde zou je op ruim 950 km komen. Misschien een indicatie voor de 12-uurs kilometerkampioen.

Treinfan
11 maanden geleden

Is het al iemand opgevallen dat de scorekaart niet goed is bijgewerkt?
In de scorekaart van 2017 / 2019 is de afstand tussen Roodeschool en Sauwerd: 26,5 km.
In de scorekaart van 2023 is de afstand tussen Eemshaven en Sauwerd ook 26,5 km.
Maar tot de Eemshaven is toch echt 34,1 km.
Voorlopig mis ik dus 7,1 km erbij in de scorekaart, de afstand tussen Roodeschool en Eemshaven.

Bram
11 maanden geleden

Hoe zit het precies met de grensoverschrijdende stations zoals Herzogenrath, Aachen, Weener etc. Dit zijn stations waar je ook met een Nederlands vervoersbewijs mag komen. Tellen deze ook mee in de kilometers, of gaat het echt om alleen ”Nederlandse Kilometers”?

Henk Kuiper
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bram

Het staat deze keer niet specifiek in de regels, maar alle voorgaande keren telden alleen kilometers binnen Nederland. De grensbaanvakken staan ook niet op het scoreformulier.
Als je veel kilometers wilt maken dan schieten deze stukjes ook niet echt op.

Anoniem
11 maanden geleden

Goedemorgen Hildebrand,
Ik begrijp dat ik 2 keer een traject mag afleggen, mits dat 1 keer een stoptrein is.
Tussen Sittard en Roermond is dit nog simpel met en een Intercity van NS en een stoptrein van Arriva die Susteren en Echt ook nog eens echt aandoen.
Maar ik kom er maar niet uit tussen Meppel en Zwolle, waar geen tussen stations zijn.
Tussen Groningen en Zwolle neem ik een Intercity die alleen stopt op Assen. Na een ritje tussen Groningen en Leeuwarden begin ik die regel van een stoptrein toch lastig te vinden. Ik kom er vandaag achter dat de Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle niet rijdt in de weekenden.
Mag ik tijdens die wedstrijd in Leeuwarden de Intercity nemen richting Zwolle, die niet stopt in Akkrum, Grou-Jirsum en Wolvega, maar wel in Meppel?
Wat is nu jouw duidelijke advies voor het traject Meppel en Zwolle?

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het traject is Meppel-Zwolle. Aangezien daar geen tussenstations zijn, maakt het niet uit in wat voor trein je zit.
Er rijden Sprinters van Leeuwarden naar Meppel v.v. Daarmee, en met welke trein dan ook tussen Zwolle en Meppel, moet het toch lukken…

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Dus jij bedoeld dat ik tussen Leeuwarden en Meppel verplicht de Sprinter moet pakken om dan naar Zwolle te mogen?

Redacteur
Erwin Wessels
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alleen als je al met de intercity van Meppel naar Leeuwarden bent gegaan.

Als je bijvoorbeeld een rondje Zwolle – Groningen – Leeuwarden – Zwolle doet, dan kan je in Leeuwarden gewoon de intercity nemen. En gezien de intercity vanuit Leeuwarden altijd stopt in Meppel, is dit rondje dus gewoon te doen (en omgekeerd ook), en telt het stukje Zwolle – Meppel twee keer mee.

KM2023
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je moet het per traject kijken. De trajecten zijn in de scorekaart gedefinieerd. De regel is dat je een traject twee keer mag afleggen, maar dat je dat (minimaal) een van de twee keren moet doen met een trein die op alle stations binnen het traject stopt.

Voor het traject Meppel-Zwolle geldt dat hier geen andere stations tussenliggen. Dus als je het traject twee keer wil afleggen, volstaat het als je dat minimaal een van de twee keren doet met een trein die op zowel station Zwolle als op station Meppel stopt. Of dat een intercitytrein of stoptrein is, is niet relevant.

Voor het traject Leeuwarden-Meppel geldt dat hier wel andere stations tussenliggen, dus als je dat traject twee keer wil afleggen moet dat minimaal een keer gebeuren met een trein die op zowel Meppel, Leeuwarden als op alle tussengelegen stations (Steenwijk, Wolvega, Heerenveen, Akkrum en Grou-Jirnsum) stopt. Ook hierbij de opmerking dat het onderscheid intercity/stoptrein niet relevant is, het mag ook een intercity zijn die op alle stations binnen het traject stopt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Redacteur
Erwin Wessels
11 maanden geleden

Ik zie dat je je inmiddels niet meer kunt aanmelden. Dus ben ik wel benieuwd hoeveel deelnemers we hebben…

Bram
11 maanden geleden

Mag je ook 2x gebruikmaken van de intercity Den Bosch – Tilburg? En dat deze dan ook 2x meetelt? Er liggen geen stations tussen deze 2.

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bram

Het traject is Den Bosch-Tilburg. Zonder tussenstations maakt het dus niet uit met wat voor trein je dat doet.

Bram
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Precies. Dus als ik dit traject 2x met de Intercity zou afleggen, zou deze dus ook 2x meetellen?

Henk
11 maanden geleden

Voor dit traject geldt dat wel, maar ervoor en/of erna zul je toch een stoptrein moeten nemen.
(Of je moet iets in gedachten hebben met veel overstappen, maar dat kost ook belangrijke tijd)

Reisvinder
11 maanden geleden

Wat vinden jullie? Mag je op 16 september ook met de reisschema van Koen Nijbroek reizen? Is het slim of not done?
Het schema staat ook gewoon online op de website van Treinreiziger.nl:
http://www.treinreiziger.nl/record-1979-kilometer-treinen-op-een-dag/

Henk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Reisvinder

Als je niet wil winnen dan moet je dat proberen…
In 2017 waren de regels anders dan dit jaar, en mocht je elk traject dubbel berijden met IC’s (heen en terug). Met de stoptreinregel van dit jaar gaat het je heel veel kilometers kosten omdat je veel langer onderweg bent of veel kilometers aftrek hebt.
Verder waren er toen werkzaamheden op andere plekken, dus veel zul je niet aan dat schema hebben.

Robbert
10 maanden geleden

Beste Hildebrand, is het mogelijk om een richtlijn kwa programma te krijgen, ik ben aldus een beginnende deelnemer en zit zelf nog met de handen in het haar om uit te zoeken hoe ik het beste de planning kan maken dus een programma wat toegestaan is of een app wat je ervoor kan gebruiken en je gebruikersvriendelijk een planning kan maken.

Henk Kuiper
10 maanden geleden
Antwoord aan  Robbert

Eigenlijk spreekt het voor zich, en iedereen moet op zijn/haar eigen manier een mooi schema in elkaar draaien, maar onderstaande sites gebruik ik:
http://www.bahn.de
http://www.ns.nl/reisinformatie
Beide ook als app op je mobiel te vinden.

Verdere tips (en dit zijn ook open deuren):
– Hoe minder overstaptijd, hoe meer rijtijd, hoe meer kilometers (over het algemeen dan)
– Als je in een reisplanner een route via een tussenstation opvraagt, kan het zijn dat je een andere verbinding vindt dan als je de route als losse stukjes opvraagt.

Er zullen nog veel meer tips en apps en zo zijn, sommige deelnemers maken zelf computerprogramma’s hiervoor, maar je zult het toch helemaal zelf moeten doen. Succes!

petra
6 maanden geleden

komt er ook weer een nieuwe kampioenschap dit jaar?ik zou dan graag mee willen doen samen met mijn neef

heb eem vlog gezien op youtube van de kliometer kampioenschap 2023 het lijkt mij en mn neef heel leuk om dit samen 24 uur lang te doen we zijn een goed team samen en hebben een hele goede band