Meerstadt: fusie tussen NS en ProRail niet verstandig

Een fusie tussen NS en ProRail is nu niet verstandig. Dat zegt NS-topman Bert Meerstadt zaterdag in een interview in NRC Handelsblad. Eerder dit jaar ontstond het beeld dat hij wilde dat NS en ProRail weer één bedrijf zouden worden. Dat werd overigens ook toen al tegengesproken door een NS-woordvoerder.

Meerstadt stuurde in juni een brief aan alle politieke partijen dat hij de nadelige effecten van de splitsing, die in 1995 werd doorgevoerd, wil onderzoeken. Hij zei destijds dat de strikte scheiding tussen de twee bedrijven de aanpak van de vele problemen, zoals chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen, belemmert.

Politiek
De woorden van Meerstadt werden toen uitgelegd als pleidooi om NS en ProRail weer samen te voegen. Dat was volgens een woordvoerder van NS onterecht. "Er is zeventien jaar geleden door de politiek besloten om deze twee bedrijven te creëren uit één bedrijf. Meerstadt pleit ervoor om te onderzoeken of dat toen een goed besluit was en wat in de huidige situatie het beste is", lichtte een NS-woordvoerder destijds toe.

Geen fusie
Meerstadt zegt dat hij nooit bedoelde dat NS en ProRail moeten fuseren. "We moeten kijken waar het beter kan, dat stond er in mijn brief", zegt hij. "Daar is helemaal geen structuurwijziging voor nodig. We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op."

Samenwerking
De NS-topman benadrukt wel dat NS en ProRail veel intensiever moeten samenwerken. "Uit onze analyse van de afgelopen winter blijkt bijvoorbeeld dat de bijsturing na verstoringen een stuk beter kan. Dat loopt dwars door de twee organisaties heen: medewerkers, materieel, rails, seinen."

Schuld ProRail
Ook stelt de topman dat NS nooit de schuld van de winterproblemen heeft gegeven aan ProRail. Die indruk ontstond na een interview met NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen. Haar werd gevraagd of ze niet namens NS excuses wilde maken voor de winterproblemen. Thijssen antwoorde toen: "Daar moet ik even over nadenken. Het gaat mij echt aan het hart. Tegelijkertijd denk ik: als ik genoeg treinen heb en ik heb genoeg personeel alleen waar ik overheen moet rijden, dat doet het niet, dan zijn er uiteindelijk ook grenzen." 

Gered
Meerstadt zegt verder in het NRC-interview dat NS niet door de staat gered is. De oplossing was volgens hem in het belang van de reiziger. 

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

4 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug