fbpx

Meer omzet en meer reizigers voor Thalys

31 jan 2012 14:29

Thalys heeft het jaar 2011 afgesloten met een omzet van 470 miljoen euro; een stijging van 8,4% ten opzichte van 2010. Ook het aantal reizigers nam met 3,1% toe. Meer dan 6,6 miljoen mensen werden vorig jaar vervoerd door Thalys. Daarnaast is de globale punctualiteit flink verbeterd. In 2011 reed 87,5% van de treinen op tijd tegen 78% het jaar ervoor.

De stijgende lijn op alle fronten is voor een deel te danken aan de goede resultaten van Comfort 1. Deze ‘eerste klasse’ kende een groei van het aantal reizigers met 4,9%. Ook Comfort 2 liet een stijging zien (2,4%). De route Amsterdam/Rotterdam – Parijs is onverminderd populair met in totaal meer dan 1,3 miljoen reizigers (stijging ten opzichte van 2010 met 8,8%). Opvallend is de toename van het aantal reizigers van Nederland naar Brussel. Dat steeg met maar liefst 20,1% naar in totaal bijna 470.000 reizigers.

Punctualiteit
Het aantal treinen dat meer dan 15 minuten minuten vertraging heeft, mag dan gedaald zijn van 22% naar 12,5%, daarmee is Thalys nog niet terug op het oude niveau van 2008. Toen was ongeveer 7% van de Thalys treinen vertraagd. In 2010 kwam het percentage vertraagde treinen extreem hoog uit, onder andere door winterproblemen en door een langdurige stremming na een treinongeluk bij Halle.

Extra glans
Franck Gervais, CEO van Thalys International, is tevreden over het afgelopen jaar. “Het 15-jarig bestaan van Thalys heeft extra glans gekregen dankzij de goede resultaten. Deze bevestigen dat we met onze services en diensten prima inspelen op de wensen en behoeften van de Europese reizigers. Ook wordt de dynamiek van het hoge snelheidsnet hiermee nog maar eens onderstreept.”