fbpx

‘Meer geld terug bij treinvertraging in de hele EU’

19 nov 2018 13:03

Treinreizigers in de hele EU krijgen als het aan het Europees Parlement ligt in de nabije toekomst hogere compensaties bij vertragingen of annuleringen van treinen. Wie een lang traject wil afleggen moet dat op één ticket kunnen doen, ook over de grens heen. Mensen met een beperking hebben recht op kosteloze hulp en het moet eenvoudiger worden om fietsen mee te nemen.

Geld terug bij overmacht

Het parlement stemde voor een herziening van de passagiersrechten en -verplichtingen die de ongelijkheid tussen EU-landen moet opheffen. Passagiers die hun reis voortzetten ondanks vertragingen krijgen recht op terugbetaling van de helft van hun treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 90 minuten, 75 procent bij een vertraging tussen 91 en 120 minuten en 100 procent boven de twee uur. Passagiers moeten overal in de EU alles kunnen terugkrijgen, of in elk geval het deel dat ze niet hebben afgelegd, als ze besluiten hun reis af te breken in geval van ernstige vertragingen, ook bij overmacht.

Huidige regeling

Europarlementariër Dennis de Jong (SP) is verheugd: “Bij elke vertraging langer dan een uur hoort financiële compensatie. De maatschappij moet ook vervangend vervoer en zo nodig een hotelovernachting regelen.” Op dit moment moeten spoorwegmaatschappijen bij een vertraging van een uur minimaal een kwart van het ticket vergoeden, en pas bij een vertraging van twee uur of meer de helft van het ticketbedrag terugbetalen.

Onderhandeling

“Reizen met de trein is een duurzaam alternatief voor de auto of het vliegtuig”, stelt Matthijs van Miltenburg (D66). “Het moet makkelijker worden om te kiezen voor de trein. We halen de klimaatdoelen van Parijs niet met het vliegtuig.” Over de nieuwe regels moet nog worden onderhandeld met de lidstaten en de Europese Commissie, die vorig jaar voorstelde de uit 2009 daterende wetgeving te verbeteren. Volgens Brussel passen nu alleen Nederland, België, Denemarken, Italië en Slovenië de regels voor passagiersrechten toe.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
5 jaren geleden

CITAAT: “Wie een lang traject wil afleggen moet dat op één ticket kunnen doen, ook over de grens heen. Mensen met een beperking hebben recht op kosteloze hulp en het moet eenvoudiger worden om fietsen mee te nemen.”

1 ticket voor de hele (internationale) reis? Nou, ben benieuwd wanneer dat echt werkelijkheid gaat worden. Mag hopen dat je dan ook de vrijheid hebt om de goedkoopste ticket te kopen, ook al het een buitenlandse aanbieder.
En eenvoudiger om fietsen mee te mogen nemen, ja graag!
Een fatsoenlijk rek in ieder treinstel voor zeg 5 fietsen zou al een hele verbetering zijn. En dat je hiervoor extra moet betalen, moet snel verleden tijd worden.

GJ de Groot
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het ontgaat waarom fietsvervoer gratis zou moeten zijn, Een fiets neemt plaats in en is daardoor een kostenpost voor de vervoerder. Gratis betkent dat de niet-fietsvervoerende reiziger de fietsvervoerende reiziger subsidieert. Nergens voor nodig.

Joost
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

De reden voor die vraag om één ticket is dat reizen nu vaak worden opgesplitst en de vervoerders daarmee aansprakelijkheid weigeren op een deeltraject.

Bijvoorbeeld een reis Amsterdam-Nice met overstap in Brussel wordt op dit moment meestal als twee tickets uitgegeven. Als je vervolgens vertraging hebt tussen Amsterdam en Brussel en daar je aansluiting mist, ben je afhankelijk van de Railteam-coulance (HOTNAT) terwijl de oorspronkelijke bedoeling was dat je dan recht had op ondersteuning (hotel/maaltijd), omboeking, en een vergoeding, omdat het voor jou één doorgaande reis is.

In de praktijk weigeren de meeste nationale inspecties (met name Frankrijk weet ik uit eigen ervaring) in zulke gevallen op te treden. Dat heeft te maken met de nationale juridische interpretatie van bepaalde begrippen (zoals “reis”) in de oorspronkelijke Verordening, en komt sommige spoorwegoperatoren/inspecties ook wel goed uit. Dat wordt denk ik bedoeld in de laatste paragraaf — maar enkele lidstaten delen de ruime consumentvriendelijke interpretatie van de Commissie.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Natuurlijk moet er betaald worden. Eigenlijk moet het gewoon vermeden worden. Het is waanzinnig om op drukke treinen kostbare ruimte weg te geven aan fietsen van enkelingen.

Peter
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ik vind een fiets juist veel te goedkoop om mee te nemen, ook bij NS. Het neemt 3 keer zoveel plek in als een persoon. Een redelijke prijs zou dus zijn 3 dalurendagkaarten. Oké, maken we er actiekaarten van. 50 euro zou een redelijk tarief zijn. Ben het zat dat mensen met fietsen zoveel ruimte mogen innemen tegen een idioot laag tarief.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Hetzelfde problem bestaat ook nationaal. Overstappen op andere vervoerders betekent verlies van alles rechten.

Dat maakt het wel komisch nu in Limburg verschillende vervoerders op één lijn rijden. De logica van de vervoerders volgende kun je dan bij uitval van het spoor bij beide vervoerders vertragingen claimen. Immers er wordt onderlinge onafhankelijkheid beleid. Heel goed over nagedacht.

NP
5 jaren geleden

Seems like a nice idea, but I am curious how this will work.

I travel bi-monthly from Den Haag to Düsseldorf and back. I purposely use the train to keep my CO2 footprint low. I use my NS DalVrij and VRR Ticket2000.

On journeys completely within NL (e.g. GVC > VL), I check in and out. So that is a “ticket proof” / “record” for the purposes of delay-compensation. But on the German side, there is no check-in/-out for the Ticket2000.

Where would I buy a “single ticket” for my long journeys, which go cross-border?

And since I already have the needed discount cards, the ticket cost should be EUR 0. AND it is fully-flexible since I do not reserve a seat.

Assuming that (in the future) there would be a direct Den Haag > Eindhoven > DUS train, this would get even more complicated, no? In this case, there won’t even be a check-in/-out in NL.

Treingraag
5 jaren geleden

Wacht reeds ruim 3 maanden op compensatie wegens treinuitval wegens staking en ontbreken 1e klas met 1e klas tickets door Fahrgastrechte van DB. Bijzonder!

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  Treingraag

3 maanden is te lang. Je moet binnen 1 maand een reactie krijgen of een mededeling dat het wat langer gaat duren. In dat laatste geval mag het maximaal 3 maanden duren.
Je kunt daarover je beklag doen bij de Schlichtungsstelle (soep-online.de) of de toezichthouder EBA (https://www.eba.bund.de/DE/Themen/Fahrgastrechte/fahrgastrechte_node.html).

Treingraag
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Mooi meegedacht, bedankt Rian! http://www.Noordwestexpress.nl al bekend? Bij deze.
En themaninseat61.com, voila!

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Treingraag

Ik heb vroeger ook Thalys eens aangesproken op vergoeding na een vertraging van vier uur vanwege staking in België. De conducteur vond het al niet nodig en Thalys dacht precies hetzelfde. Uiteindelijk maken ze tickets kwijt en je krijgt niets. Kopieën accepteerden ze niet.
Je ben eigenlijk gek dat je nog met zo’n bedrijf verder werkt.