fbpx

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

15 feb 2024 10:50

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022, bevestigt een woordvoerder van de NS na berichtgeving van De Telegraaf. Vorig jaar werden er 1042 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, dat zijn incidenten die strafbaar zijn. In 2022 ging het om 965 meldingen van fysiek of verbaal geweld tegen medewerkers van de treindienst.

Er is dus in 2023 een toename te zien in het aantal incidenten van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens de NS is de aanleiding voor het geweld meestal dat mensen geen treinkaartje hebben. Verder zien de spoorwegen problemen die in de samenleving spelen, zoals “asielzoekersproblematiek, toename van verwarde personen en een bepaalde hardheid in de samenleving”, terug in het gedrag op stations en in treinen.

‘Schokkend en onacceptabel’

NS-bestuurder Eelco van Asch noemt het geweld tegen zijn collega’s “schokkend en onacceptabel”. Om de veiligheid van medewerkers te verbeteren zet de NS onder meer extra veiligheidspersoneel in en komen er meer ingangscontroles. Ook kijkt het spoorbedrijf naar extra middelen als de proef met bodycams bij hoofdconducteurs en servicemedewerkers.

De NS wil ook dat medewerkers meer bevoegdheden krijgen om reizigers naar identificatie te vragen. “Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe beter je een situatie kunt inschatten en kan de-escaleren”, aldus de NS. Nu moet per jaar zo’n 13.500 keer de politie erbij worden gehaald, en daarvan gaat de helft over ID-controle. “Dat zelf kunnen doen, voorkomt dat een situatie uit de hand loopt en ontlast de politie.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
72 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
4 maanden geleden

Er zal wel verhoogde rapportage zijn en ruime interpretatie van wat geweld is.
Machinisten en conducteurs kan het niet komen. Die vermijden ieder contact met de reiziger. Baliewerkers zijn er nog nauwelijks. Op grote stations zit men toch achter plexiglas.
Dat werpt de vraag op, wie worden er incidenteel met geweld bedreigd?

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik denk dat vooral conducteurs die wel netjes hun werk willen doen, niet alleen een groter risico lopen om slachtoffer te worden door het gedrag van de daders, maar ook te lijden hebben onder het gedrag van hun collega’s die er met de pet naar gooien.

Er zijn gewoon teveel conducteurs die gewoonweg helemaal niets doen, waardoor de pakkans bij zwartrijden gewoon erg laag ligt. En als mensen toch gepakt worden voor zwart- of grijsrijden, dan heeft dat bij veel conducteurs nauwelijks consequenties, want die laten zich een lulsmoes aanmeten. Als jij dan de conducteur bent die die mensen, zoals dat hoort, voorziet van een UVB, dan krijg je al snel agressie.

Gezamenlijk hebben de conducteurs met gemak de middelen in handen om de pakkans bij zwartrijden statistisch gezien hoger dan 51% te leggen. Zodat zwartrijders op een retourtje in principe gepakt worden. Dat is de enige manier waarop je een zwartrijder op den duur echt pakt. Dat die bij voorbaat weet dat hij gepakt wordt als hij zwartrijdt, in plaats van de huidige kans op enige aanpak die zo rond de 5% ligt.

Ik heb het recent nog meegemaakt. Twee jochies van amper 16 stappen de eerste klasse binnen. Twee potige conducteurs van 1,90 lang komen de kaartjes checken. En ze laten die jongens ermee wegkomen, ondanks hun grote bek. Die jongens leren daar alleen maar van dat zwartrijden geen consequenties hoeft te hebben. En de volgende keer staat een minder potige conducteur in z’n eentje tegenover de jochies en dan heb je de poppen aan het dansen.

Het onnozele beleid van NS in de laatste jaren, waarbinnen de lakse werkwijze van de gemiddelde conducteur prima wordt gevonden, roept gewoon agressie op richting conducteurs die wel hun werk doen.

Wim Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek
Ik ben een paar jaar terug met mijn weekendvrijabonnement overgestapt op 1e klas (voor een bescheiden meerprijs). Bij elke rit heb ik wel gezelschap van lieden die met en tweedeklaskaartje reizen. Ik vroeg laatst aan de conductrice waarom ze nooit een (waarschuwings)boete krijgen, want dan staan ze tenminste geregistreerd. Haar antwoord was, dat ze geen boete schrijven omdat ze wel een geldig vervoersbewijs hebben, maar alleen op de verkeerde kleur stoel zitten.
Geen wonder dat ze altijd lachend weglopen.

Hans
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Precies dat. 1e klasse rijden met verkeerd kaartje heeft geen consequenties. Om de melding dat dit niet mag (op de schermen in de trein) wirdt natuurlijk geen acht geslagen. Ik heb ook een 1e klasabonnement en letterlijk iedere keer dat ik reis zitten er lui die er niet horen. Vanochtend zat ik er en kwamen er drie mannen binnen, stinkend naar alcohol, pratend in voor mij totaal onbekende taal, luid bellend met telefoon op speaker. Daarna ging de muziek aan, Oosterse klanken vulden de coupé. Schreeuwen naar elkaar tussendoor. Echt 1e klasbeleving. Ik ben weggegaan en in andere coupé gaan zitten. Geen controle vervoerbewijs gehad. Zo gaat dit.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek Je slaat de spijker op zijn kop. Helemaal mee eens.

Groeten van een NS machinist

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hierbij speelt ook nog mee dat die jochies op het moment dat ze ermee wegkwamen dopamine hebben aangemaakt. Dus de hersenen leggen daarmee vast dat het “goed” gedrag is. Worden ze een volgende keer wel beboet, dan blijft de dopamine uit en dan worden de hersenen gek.

Hoewel het aantal incidenten er altijd teveel zijn, vind ik het wel meevallen ten opzichte van het aantal reizigers. De NS vervoerd ongeveer 800.000 reizigers per dag. De kans is groter dat je staatsloterij wint dan een agressieve reiziger.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Nou ja, ik tref wel redelijk vaak ongemakkelijke situaties met medepassagiers. Ik kan me wel voorstellen dat wel werkende conducteurs soms dagelijks iets minder leuks meemaken en met enige regelmaat met agressie te maken hebben. Als je naar de functie van hoofdconducteur solliciteert, dan ben je wel heel naïef als je dat niet verwacht. En als je het over dopamine hebt, denk ik dat conducteurs zichzelf in hun functie het best belonen (of het meeste voldoening geven), door een potentieel lastige situatie correct op te lossen.

G. van der Zwaag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

NS VERVOERT…………….

Een HC
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Dan denk ik dat je her artikel nog eens goed moet lezen. Dit zijn enkel de ernstige incidenten. Ik ben een HC die volgens de reaguurdeers hier gewoon het werk doet en ik maak daardoor best wat mee. Gescheld is al gewoon geworden, gezuig en moeilijk doen bij identificatie etc. Spugen op de grond net voor je voeten want hoe durf je er iemand uit te zetten zonder kaartje. Ach ja, gelukkig is 99 procent normaal.

1e klas schrijven doe ik ook, maar niet altijd. Het levert namelijk altijd gezeik op en discussie. Soms heb je er na een ochtend met zakkenrollers of iemand die je daardoor verrot heeft gescholden en een paar zwartrijders achter elkaar even geen zin meer in. En is het beter voor jezelf om dan maar weg te sturen anders kook je zelf over. We zijn namelijk altijd nog gewoon mensen.

En iedere trein helemaal knippen is niet vol te houden en red je vaak niet eens om uiteenlopende redenen. Ook nog zoiets als tunnels, bochten, het spoor en hoe een machinist rijd. Soms is het echt niet ok en noet je gewoon zitten als je je knieën niet kapot wil hebben.

Om je een idee te geven

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

@Een HC. Daarom moet de pakkans omhoog. In de overweging om wel of niet zwart te gaan rijden, wordt toch ergens een calculatie gemaakt rondom de pakkans. Als de kans heel groot is dat er controle komt, dan zal een potentiële zwartrijder eerder overwegen wel een kaartje te kopen. En als er wel controle komt, valt dat gewoon binnen de verwachting van de zwartrijder. Daarmee wordt de kans op agressie gewoon kleiner.

Ideaal zou volgens mij zijn als de theoretische pakkans boven de 51% zou liggen. Dat is dus alles inclusief controle de de conducteur in de trein, 100% controle door S&V en controle bij de poortjes. Dus dat als iemand een middagje gaat winkelen en daarbij zwartrijdt, dan mag die erop rekenen dat hij thuiskomt met een UVB.

Om zover te komen, heb je wel je collega’s nodig. Ik denk dat conducteurs onderling heel goed weten dat een groot deel van hen er met de pet naar gooit. Dat een werkdag voor hen uit niet veel meer bestaat dan steeds de sluitprocedure herhalen en uit verveling series kijken op Netflix.

Je zou de pakkans ook kunnen vergroten door gegevens over zwartrijden te analyseren en daarop actie te ondernemen. Zoals het zodanig inzetten van conducteurs, HC’s en politie, waardoor er twee weken lang geen zwartrijder ongestraft van en naar Gouda kan reizen.

Ik denk dat jullie als conducteurs samen eens de discussie aan moeten gaan over wat het vak van conducteur zou moeten inhouden. Wat mij betreft leggen jullie daar een dag het treinverkeer voor stil om samen te komen. Hoe maken jullie je werk toekomstbestendig? Is het zinvol om vast te houden aan ‘rechten’ die de vakbond zogenaamd heeft verworven? Of zijn die verworvenheden langzamerhand een nagel aan de doodskist van het vak van conducteur geworden?

Op de manier waarop het nu gaat, zie ik geen enkele toekomst voor conducteurs voor de periode na de concessie HRN 2025-33. Conducteurs in de huidige vorm zullen dan alleen nog als een lastige kostenpost worden gezien; een loden last waar nieuwe inschrijvers op de concessie geen last van hebben. Gezamenlijk hebben jullie nog een jaar of 8 om te bewijzen dat jullie zodanig toegevoegde waarde hebben dat jullie onmisbaar zijn. De heilige huisjes van de vakbonden en de oude garde moeten daarvoor omver gehaald worden. Daarop blijven leunen is funest voor het vak van conducteur. En dat is inderdaad heel erg hard voor de conducteur die wel iedere dag naar eer en geweten bezig is zijn/haar vak uit te voeren.

Henk Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Precies Annemiek. Maar dit verhaal is ook op de NS Community al 100 keer geplaatst maar NS doet er helemaal niets mee. NS is meer bezig met de goedwillende reiziger (samenreiskorting) uit de trein te jagen. Ik snap zo langzamerhand helemaal niets meer bij het bedrijf NS.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik denk dat vooral de conducteurs die wel netjes hun werk willen doen, niet alleen een groter risico lopen om slachtoffer te worden door het gedrag van de daders, maar ook te lijden hebben onder het gedrag van hun collega’s die er met de pet naar gooien. Er zijn gewoon teveel conducteurs die gewoonweg helemaal niets doen, waardoor de pakkans bij zwartrijden gewoon erg laag ligt. En als mensen toch gepakt worden voor zwart- of grijsrijden, dan heeft dat bij veel conducteurs nauwelijks consequenties, want die laten zich een lulsmoes aanmeten. Als jij dan de conducteur bent die die mensen, zoals dat hoort, voorziet van een UVB, dan krijg je al snel agressie. Gezamenlijk hebben de conducteurs met gemak de middelen in handen om de pakkans bij zwartrijden statistisch gezien hoger dan 51% te leggen. Zodat zwartrijders op een retourtje in principe gepakt worden. Dat is de enige manier waarop je een zwartrijder op den duur echt pakt. Dat die bij voorbaat weet dat hij gepakt wordt als hij zwartrijdt, in plaats van de huidige kans op enige aanpak die zo rond de 5% ligt. Ik heb het recent nog meegemaakt. Twee jochies van amper 16 stappen de eerste klasse binnen. Twee potige conducteurs van 1,90 lang komen de kaartjes checken. En ze laten die jongens ermee wegkomen, ondanks hun grote bek. Die jongens leren daar alleen maar van dat zwartrijden geen consequenties hoeft te hebben. En de volgende keer staat een minder potige conducteur in z’n eentje tegenover de jochies en dan heb je de poppen aan het dansen. Het onnozele beleid van NS in de laatste jaren, waarbinnen de lakse werkwijze van de gemiddelde conducteur prima wordt gevonden, roept gewoon agressie op richting conducteurs die wel hun werk doen.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek:

Het onnozele beleid van NS in de laatste jaren, waarbinnen de lakse werkwijze van de gemiddelde conducteur prima wordt gevonden, roept gewoon agressie op richting conducteurs die wel hun werk doen.

Kon een tijd meegaan met jouw reactie. Maar met deze quote sla je de plank mis.

Je suggereert dat NS de lakse werkwijze van conducteurs goedgekeurd wordt. Werk je zelf bij NS? Hoe kan je dat weten?

En kun je in het werk van conducteurs kijken? Er is slechts één feit over conducteurs: Je ziet ze niet vaak met controleren. Maar om daaruit te concluderen dat ze laks zijn is aan de bazen van NS Reizigers conducteurs.

En dan gaan suggereren dat treinreizigers agressief zijn omdat andere conducteurs “de kantjes ervan af lopen” is belachelijk. Dat staat los van elkaar. Goed gedrag begint bij de treinreizigers zelf. Daar is geen excuus voor.

Jij draait het om en legt de schuld bij de conducteurs zelf. Die mensen werken onregelmatig, worden geconfronteerd met agressief gedrag (zie NOS Journaal/NOS Nieuws Vandaag) en met gruwelijke ongevallen.

Dit is een verkeerde populisme. Feiten tellen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja, we begrijpen inmiddels wel dat je je ver buiten de werkelijkheid bevindt.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Annemiek:

Weer een omdraaiing. Je verdraait je meningen zodanig dat NS altijd slecht vanaf komt.

Het is duidelijk dat je NS moet hebben. Iedereen bij NS kan het niet goed doen. In werkelijkheid is vooral de NS top het probleem.

Niet al die NS medewerkers die vele jaren al bij NS werken

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

@Hanzeboog. Nee, dat doe ik helemaal niet. Ik spreek aan op basis van feiten. Jij verzint een mening en stelt die gelijk aan feiten. Dan krijg je belachelijke verhalen, zoals hier en je verzinsels over de ICNG. Waarvan er volgens jou zo weinig zouden zijn, omdat er nog geen machinisten opgeleid zouden zijn en het opstellen op rangeerterreinen kapitaalvernietiging zou zijn. Een totaal verzonnen verhaal, dat eenvoudig tot flauwekul gereduceerd kan worden, aangezien de rangeerterreinen vol staan met defecte en niet inzetbare ICNG’s. Wat je vertelt heeft niets met de werkelijkheid te maken.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Annemiek:

Je gaat helemaal niet in op mijn opmerkingen over jouw negativiteit op NS personeel. Tussen Amsterdam – Utrecht wederom een zelfdoding. Geef je het te doen als je als conducteur/treinmachinist je werk moet doen.

En één stukje eruit halen en dan framen dat ik verzinsels verzint is vervelend.

Herinner je nog dat je niet wilde geloven dat de ICNG België en NMBS Traxx + I – 11 rijtuigen zouden komen? Want ik was een fantast.

Je moet eens leren anderen niet zomaar weg te zetten. Reken maar dat die tirades van jou tegen NS personeel niet altijd gewaardeerd worden.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als je begrijpend kon lezen, dan zou je begrijpen dat ik het juist opneem voor hardwerkende conducteurs ten opzichte van hun collega’s die er met de pet naar gooien.

Het is NS die ervoor kiest om met haar klanten te communiceren in kinderachtige eufemismen bij negatief nieuws en anderszins sterke overdrijvingen waar dat nodig is.
Er gaat geen communicatie de deur uit zonder dat alle scherpe kantjes eraf zijn gehaald door een team van woordvoerders, waardoor steeds net niet wordt gelogen, maar ook steeds net niet de volledige waarheid wordt verteld, al met al is het allemaal uitgekauwde onzin. Als je de waarheid wilt weten, is het dus verstandig om hetgeen NS publiceert niet zomaar voor zoete koek te slikken. Dat is wat anders dan jij doet. Jij verzint een parallelle werkelijkheid met als basis de onzin die NS publiceert. Er is nauwelijks raakvlak met de realiteit. Dat zie je bij je verzinsels over de ICNG, maar ook onder dit topic.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Annemiek:

Het klopt dat NS soms bagatellisseert. Een euvel wat meer bedrijven hebben qua communicatie. Ze praten toch uit hun straatje.

Creëer geen parallelle werkelijkheid. Heb gewoon net als jij een mening. Maar ben genuanceerder over NS. Heb geen behoefte om NS af te branden.

En ken iemand bij het spoor. Zodoende weet ik beide kanten van het verhaal. Er valt zeker wat op aan te merken. Maar het is echt niet zo slecht als wordt gesuggereerd.

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De NS is al jaren bezig om alles wat misgaat bij de reiziger neer te leggen.
Informatie over werkzaamheden? Check in de App. –> Vervolgens kan de NS de app niet up-to-date houden.
Een te korte trein? Er is een overschot aan reizigers. –> Dat ik nu een gegarandeerde staplaats heb omdat de 3000 uit maar 8 bakken bestaat ivm werkzaamheden kan ik niets aan doen. Betekend dus dat de keuze heb tussen staan en de reis volgens de planning maken of een half uur langer onderweg zijn en kunnen zitten.
De AVR van de NS staat bol van de rechtsongelijkheden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dan moet je niet raar gaan opkijken als bedrijf dat de manier waarop je je klanten behandeld ook terug komt.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

@Ab Normaal: Mooi potje victim blaming van je, net als Annemiek doet. Het geweld tegen medewerkers is niet de schuld van de daders, maar vooral van de medewerkers en het bedrijf zelf.

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Agressie ontstaat daar waar er niet aan de verwachting voldaan wordt. Dat gebeurd bij beide partijen en als je niet oplet dan kan dat elkaar versterken. Uiteindelijk altijd veroorzaakt doordat een of beide partijen zich niet gehoord voelen. Daardoor is het vaak lastig om te bepalen wie nu uiteindelijk de agressor of provocateur is.

Dus wanneer de NS ervan uitgaat dat de schuld altijd bij de reiziger ligt, dan zal deze partij zich nooit gehoord voelen, wat de agressie dus aanwakkert. De oplossingen zijn ook daarop beschreven. Zorgt de NS er echter voor dat de reiziger welwillend is en de oplossingen zijn daar ook op gericht zal er minder agressie zijn. De reiziger zal zich dan beter gehoord voelen. Dit neemt niet alle agressie weg, echter wel een groot gedeelte.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Conducteurs lopen zeker wel regelmatig door de trein hoor en daarnaast heb je nog de medewerkers van veiligheid en service die worden ook weleens bedreigd.
Leef je onder een steen ofzo? Het komt weleens in het nieuws voor dat een conducteur bedreigt wordt hoor

Simon
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@ Molenaar
Er zijn meer meldingen van strafbare incidenten.
Dat zou best wel eens kunnen komen door de instroom van nieuwe conducteurs die enthousiast aan het werk zijn gegaan.
U kunt het artikel dus ook positief bekijken.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@Meneer Molenaar. De taak van de machinist is het rijden van de trein.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En de conducteur zit er graag naar te kijken.
De vraag is wie er eigenlijk bedreigd worden en in welke mate. Uiteindelijk heeft NS nog maar een paar honderd medewerkers die dagelijks met reizigers omgaan.
Ga er maar van uit wanneer iemand een gvd laat vallen wanneer de trein een aansluiting mist waardoor iemand dan 55 minuten moet wachten ook gerapporteerd wordt. Hoe meer meldingen hoe beter voor de baan waardering.

Brabo
4 maanden geleden

Meer ingangscontrole? Daar hebben ze poortjes voor uitgevonden maar die weigert NS op de meeste stations niet te installeren.

Afgelopen weekend was het carnaval in Oeteldonk, ook zo’n station waar nog steeds geen poortjes zijn. Ik schat dat de helft van de carnavalsvierders geen kaartje had.

Wim Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Wat mij nog het meest verbaast, is dat ook grote stations, zoals Den Bosch, nog geen poortjes hebben. Zelfs na behoorlijk ingrijpende verbouwingen.

Stokbosveen
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Op station ‘s-Hertogenbosch zullen nooit poortjes komen. Volgens de gemeente is het een voetgangersgebied die bijde zijden van het station met elkaar verbint. Openbare weg dus in de ogen van de gemeente en daar horen geen toegangspoortjes.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Misschien een idee om de poortjes te plaatsen als je het perron op gaat en niet voor het voetgangersgebied.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Dan moet aan de gemeente opgelegd worden dat dit een stationsgebied is.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Over poortjes gesproken. Ik heb gezien dat er in Spanje altijd een security medewerker op het station is – netjes met een eigen kantoor met goed zicht op de poortjes – om te zorgen dat een ieder met een kaartje door de poortjes gaat. Dit heeft een aantal voordelen. Het vangt al een boel rottigheid op het station al af. Het is een aanspreekpunt voor reizigers en hij kan de reiziger ook helpen met de automaat als deze er geen wegwijs uit komt (dus het verlenen van service). Ook vreet de automaat biljetten dus contant betalen kan ook en de security medewerker hoeft geen wisselgeld etc op zak te hebben en een automaat kan je op allerlei manieren beveiligen inclusief camera’s. ik denk dat dit model op drukkere sprinterlijnen ook overwogen moet worden. Dit houdt het OV veilig en toegankelijk. Ook hier: Waarom niet goed copieren dan weer het wiel weer opnieuw proberen uit te vinden en te vernieuwen.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Net als in Nederland en Parijs zal zo’n medewerker echt niet naar buiten komen wanneer er inlopers of poortspringers zijn. Men is niet gek.

Staatslijn K
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Tegenwoordig lopen soms zelfs kinderen van 12! Rond met messen. Als ik zie welke types schaamteloos over de poortjes springen, zou ik dat ook wel laten als conducteur. Zelfs de politie denkt wel 2 keer na

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Conducteurs werken op de trein. Soms zijn er stationsmedewerkers die voor de service bij de poortjes staan. Die vangen geen springers.
Wel kwam ik een keer met Eurostar op Rotterdam aan. De QR code van Eurostar deed het niet en we mochten niet naar buiten. Wij konden de klere krijgen en we moesten ‘s avonds laat Eurostar maar bellen.
Een wonder dat de lulhannes niet op zijn bek werd getimmerd. Zouden we iets anders dan zou de ‘service’ medewerker natuurlijk wel ingrijpen. Blanke mensen luxe reizigers kunnen ze wel aan. De zwartrijders van ander allooi laten ze liever lopen.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Ze betaalden toch middels hun belastingen reeds mee aan het OV.
Dat jij er de rest van het jaar van profiteert
is jouw keuze.
De alcoholdrinkers brengen belastingen en accijns op en ze rijden beter met het OV dan met de auto.
Ze bobten terecht.
En maak je de som dan is de samenleving goedkoper uit met OV gebruik dan auto- gebruik niet alleen met carnaval.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Ben in Brussel alles gaat zijn normale gangetje.
Rustig.
Hier wordt weer zuurderig gereageerd.
Kom op, treinreis.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Het is inderdaad raar dat er ooit is aangekondigd dat steeds meer stations zouden worden voorzien van poortjes, dat dat ooit gestagneerd is en dat de klus nooit meer is opgepakt.

Ik kan nog wel een aantal andere acties verzinnen die zouden kunnen helpen:

– Studentenreisproduct een flex product maken, zodat er eenvoudig correctietarieven kunnen worden doorgevoerd. ‘Oh, je had niet gezien dat dit eerste klasse was? Ik corrigeer het wel even goed voor je’. Dan doorlopen en het systeem het correctietarief laten regelen. Doe het een keer of 100 en de hele studentenpopulatie weet hoe het zit.

– Verlenen van coulance door de klantenservice aan banden leggen, zodat klanten niet alsnog wegkomen met zwartrijden.

– Bij zwartrijden een treinticket de standaard maken tegen hetzelfde tarief als een UVB. ‘U hebt geen kaartje? Waar moet u naartoe? Dan mag u uw pinpas even tegen het apparaat houden?’ Dat scheelt een hoop gedoe met vragen om gegevens.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Lokt wel heel veel agressie op, die regels van jou.
Naast iedere conducteur dan een BOA/politieman?
Ik zou zeggen pak al die belastingvermijders/ontduikers/oplichters aan.
Dan komen er miljarden erbij dan kan je het reizen betaalbaar/ gratis maken.
Kom op Geert, Carolien of zijn jullie PVV en BBB jullie verkiezingsbeloften inzake o.a.bestaanszekerheid alweer vergeten.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dus eigenlijk klaag je er als parasiet over dat andere parasieten eerst aangepakt moeten worden?

Baardstaart
4 maanden geleden

Waarom wordt er niet met service en controle teams gewerkt, zoals de geliberaliseerde regiovervoerders het doen. Dan zijn ze met tussen 2 a 4 personen in de trein wat dus het risico op geweld verminderd. Het lijkt dat de vakbonden noch de NS niet in staat zijn om enige vernieuwing en verandering van het werk te realiseren. Wel zou de politie/brandweer sneller beschikbaar moeten zijn voor de machinist als er een aanrijding / botsing bij een spoorwegovergang is gebeurd.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Omdat dan de hele cao van conducteurs opengebroken moet worden. Waaronder hun recht om geen ronde rond de kerk (dat ze op afwisselende lijnen moeten worden geplaatst) en het recht dat er altijd minstends 2 conducteurs per treinstel moeten zijn.
En daar komen de bonden en ns niet uit.

G. van der Zwaag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Leer eerst maar eens Nederlands in plaats van al die kritiek te lanceren. In veel klaagteksten komen spelfouten voor.

WAAROM AL DIE KRITIEK?

Gert-Jan Hondelink
4 maanden geleden
Antwoord aan  G. van der Zwaag

Kun je even kunnen aangeven waar je deze spelfouten gevonden hebt? Afgezien van een ontbrekend koppelteken, een niet geplaatst accent-aigu, en een onterechte spatie, zijn er mijns inziens geen spelfouten in de bijdrage van Baardstaart waarop jij reageert. En wat ik ontdekt heb, is volkomen irrelevant om te begrijpen wat Baardstaart schrijft.

Gert-Jan Hondelink
4 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Toch nog een spelfoutje gevonden: “verminderd” had “vermindert” moeten zijn. Toch doet dat niets af aan de begrijpelijkheid van Baardstaart’s bijdrage; dat soort foutjes komt voort uit de discrepantie tussen wat je in gedachten had te schrijven en wat je uiteindelijk schrijft. Dat overkomt iedereen wel eens.

Hanzeboog
4 maanden geleden

Wat in de trein is een doorsnee van de samenleving.

En dat werkt ook door in de trein. Conducteurs hebben geen luizenleven zoals wel eens gesuggereerd wordt. Wisselende werktijden, agressie, zelfdoding. En andere (administratieve) werkzaamheden waar wij niet kunnen inkijken.

NS zou de criteria voor de eisen van conducteurs beter kunnen verhogen. Er zijn ook aspecten van beveiliging bij. NS moet conducteurs meer opleiden als beveiligingsmedewerker en controleur.

Tumtum
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat waren ze ook, dat heette BOA bevoegdheid

treingraag
4 maanden geleden

Vlam in de pan kun je niet altijd voor zijn, valt me nog mee dat het niet vaker gebeurd. Ook in metro ASD ineens behoorlijk heftige agressie tussen jongeren en plots weer weg ook, reizigers schrikken niet eens meer. Schoven wat op. Klaar.
Zoals Willem Duys zei: er is altijd weer een nieuwe dag. Geldt zeker voor het OV.
Sterkte allen! En nog geen thuiszorgklant gelukkig moet je maar denken.

Ricardo
4 maanden geleden

Het nieuws verbaast mij helaas niets, ook op deze site is de toon in de reacties tegenover de NS en haar medewerkers enorm verhard de laatste tijd, zeker van een bepaald clubje reageerders.

lezer
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Een hele opzichtige en doorzichtige poging om inhoudelijke kritiek op dit forum negatef te framen. Dit is zelfs de NS onwaardig.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Er is niets mis met inhoudelijke kritiek, maar er is hier een clubje reageerders waarbij het niets meer met inhoudelijke kritiek te maken heeft en alleen maar keihard trappen tegen de NS en haar medewerkers is.

lezer
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Als de NS jarenlang slecht presteert dan is jarenlange kritiek ook gerechtvaardigd EN noodzakelijk. Sommige reageerders moeten wel consequent zijn en treinuitval bij de een net zo serieus nemen als bij de ander.

lezer
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

En ik stoorde me vooral aan de gelijkstelling oik ga er niet perse vanuit dat het op mij sloeg.

Arjan Krabbenbos
4 maanden geleden

Waarom altijd fysiek geweld onder reigers en bij NS of andere OV medewerkers? Doe eens normaal en koop een kaartje, sloop geen poortjes of verziek geen trein, tram, metro, bus met lelelijke illegale graffiti. Wees aardig tegen elkaar, help elkaar niet naar de dondet, maar geef advies aan elkaar met rustige toon. Mensen willen veilig reizen en werken,dus respect voor een ander is toch beter? Er is alpersoneelstekort aan dit probleem wordt gewerkt, maar dat heeft eenmaal tijd nodig! Maak gewoon een praatje ook afstand je soms niet in je recht.Vernielen en agressie leidt weer naar meer onveiligheid, stress en angst
Zo blijft het ziekteverzuim ook alleen maar toenemen en dat wil toch niemand? Laten we vriendelijk, coulant en behulpzaam zijn en blijven. Dan wordt reizen voor iedereen prettiger en minder stressvol!

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Dat werkt wel 2 kanten op. En helaas is de gemiddelde NS conducteur niet in staat om de-escalerend op te treden.

Ik zit zelf in de klantenservice en een klant geen service geven is een no-go. De NS is zelfs in staat gebleken om geen service te verlenen naar een nieuw niveau te brengen. Zonder het goed te praten, dan moet de conducteur het ontgelden. Maar als zelfs een vloek al niet meer kan…….

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Telefonische klantenservice of achter een balie is echt anders dan in de trein. Ook zijn de meeste agressiegevallen dus niet met klanten, betalende reizigers, maar gewoon zwartrijders.

David Nijenhuis
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Blauwnet heeft in de trein stickets hangen waarop staat dat overlastplegers € 313 betalen (of was het nou 343? Ik elk een cijfer van boven de 300!). Niet dat het altijd helpt, maar een groep is hierdoor al gaan denken: “laat ik mij maar inhouden en zorgen voor een geldig kaartje, want anders heb ik een week voor niks staan te werken of kan ik 1,5-2 maanden geen leuke dingen meer doen!”. Waarom ziet NS altijd maar weer de nodige beren op het spoor en laat het zulke simpele middelen dan na?

Arjan Krabbenbos
4 maanden geleden

Reigers moeten reigers zijn een schrijffoutje dus!

Arjan Krabbenbos
4 maanden geleden

Reigers moeten reizigers zijn een schrijffouten dus!

Bert Sitters
4 maanden geleden

Bij problemen op de Brusselse stations en in de trein zijn een aantal jaren geleden teams van “zware jongens” ingezet. Wellicht is dat in Nederland ook noodzakelijk.
Inderdaad overal poortjes met gezichtsherkenning . Echt afstemmen op doorgang door slechts een persoon.
Bij doorglippen gaat een alarm af en wordt de dader geregistreerd. De daders moet worden vervolgd en krijgen na herhaling geen toegang meer door de poortjes.
Indien nodig wordt de wet aangepast.

Wim Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Bij Brussel-Zuid (Midi) helpt het niet echt. Vanmiddag weer een reportage gezien in het VRT Journaal. Brussel-Noord is niet veel beter.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het is om te janken zo erg in Brussel. Wat een wereld! Die stations daar zijn magneten voor allerhande gespuis, bedelaars en verslaafden. Waarom toch altijd bij en op stations.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Simpel. Grote stations zijn altijd verwarmd, dus dit is voor daklozen erg prettig en voor bedelaars en tasjesdieven zijn er op een station veel mensen, die eerder bezig zijn om de juiste trein/bus te halen dan op hun bezittingen te letten.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik was vanmiddag op Brussel noord uitgestapt.
Alles ging gewoon zijn gangetje.
Er lopen Secu-rail mensen rond.
Zij houden toezicht bij ICE treinen ivm zakkenrollers, die in het verleden dagelijks in de ICE’s toesloegen.
Nu zie je ze niet meer.
Had een veilig gevoel.
Op terugweg vanuit Brussel- Centraal alles okay, helaas trein had vertraging maar dat geeft treinreizen toch ook een/zijn charme.
Beter dan dagelijks in de file staan.
Leef en geef.
Ben baas over je tijd.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert Ik ben een keer met de trein naar Enschede geweest en daar moest ik bij een poortje uitchecken. Ik checkte uiteraard uit bij de juiste vervoerder. Uitchecken lukt, maar het poortje ging niet open. Ging naar het personeel toe, die aan dezelfde kant van de poortjes stonden als ik en die zeiden dat ik gewoon achter iemand aan door het poortje moest glippen. Dus de poortjes kunnen ook soms niet functioneren, ook gebeurd dit niet vaak. Je zal dus altijd een terugval optie moeten hebben als een poortje niet naar behoren functioneert.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart. Dat een poortje niet functioneert komt zelden voor. Als dat zo is en er personeel is, dan moet het personeel het poortje kunnen openen en handmatig kunnen controleren.

Jawohl
4 maanden geleden

Het grootste debakel van de NS is, dat het allemaal niks mag kosten. Zo goedkoop en efficiënt mogelijk met maximale winstmarge. In de meeste ontwikkelde landen hebben ze inderdaad Security naast de poorten, maar dat kost de NS klauwen aan geld. Ik heb bijna empathie voor de conducteurs, die vroeger een eigen werkplek in de trein hadden en nu in de achterste cabine hun tijd verdrijven met telefoon spelletjes. Om geweld te stoppen, moet de NS gewoon fors investeren in personeel.

David Nijenhuis
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jawohl

Polen heeft dat nog steeds: een plek voorin of achterin de trein waar alleen conducteurs mogen zitten (en dat is geen 1e klas!). Hangen ze voor vertrek een bordje op waarop staat dat deze plek voor conducteurs gereserveerd is. Wel zo handig, als je als reiziger een vraag hebt, (over een aansluiting bijv.), weet je feilloos waar je terecht kunt om geholpen te worden.

Oscar
4 maanden geleden

Hierover kan ik kort zijn:

Wie in de trein fysiek of verbaal geweld gebruikt, spoort echt niet.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Oscar

mee eens.

Gedraag je in de trein zoals thuis.

Beide partijen.

Laat het korte lontje thuis, treinreiziger, treinpersoneel.

.
4 maanden geleden

‘Schokkend en onacceptabel’

maar het gebeurt wel

en dat betekent dat het ergens toch wordt geaccepteerd

waar zijn de maatregelen dan?

David
4 maanden geleden

Er zijn ook conducteurs die de realiteitszin compleet verloren zijn of compleet door het woke-gedachtegoed vergiftigd zijn. Kwam ik een paar jaar geleden met mijn 1e Klas abonnement de trein in, zitten daar 3 jochies van allochtone afkomst op hun mobiel spelen. Het was helemaal geen tijd van (bijna) gratis klasverhogingen, dus ik wist wel meteen dat ze daar helemaal niks te zoeken hadden! Ik dus een discrete foto gemaakt en daarover iets gepost, onder het mom van: “als die 3 daar een kaartje voor de 1e klas hebben (of überhaupt een kaartje voor de 2e klas), dan vreet ik mijn eigen schoenen op!”. Werd ik online door een conducteur van racisme beticht, terwijl ik geen woord over huidskleur, afkomst of wat dan ook sprak. Vind je het vreemd dat er dan momenten zijn waarop soms gedacht wordt, hoe gek je soms wel niet moet zijn om überhaupt bij NS te kunnen werken, of zou Willem (G)eilert ervoor gezorgd hebben dat zulke gedachtengoeden erin geslopen zijn? Dit gezegd met alle respect voor de conducteurs die wel gewoon hun werk durven te doen waarvoor ze betaald krijgen!