Fyra V250 van start in Italië: zonder uitval en met meer comfort

De in Nederland bespotte Fyra V250 rijdt sinds één week in Italië. Niet onder de naam Fyra, maar als Frecciargento ETR700. Voor Treinreiziger.nl reden om af te reizen naar Italië. Anders dan eind 2012 in Nederland verloopt de start in Italië wel vlekkeloos.

Stipt van start in Italië

De treinen worden in Italië ingezet tussen Milaan en Ancona. “We hebben de eerste dagen een excellente punctualiteit gerealiseerd” stelt een woordvoerder van de Italiaanse spoorwegen vrijdag tegenover Treinreiziger.nl. Dat lijkt meer dan alleen PR-praat te zijn. Want ook onze redactie bekeek de stiptheidsgegevens van meer dan tien ritten. Met name rond Milaan hebben de treinen wel regelmatig een vertraging van 5 tot 15 minuten, maar dat is vergelijkbaar voor andere Italiaanse treinen. Op andere delen van de route is de trein soms tot 7 minuten te vroeg.

Begin 2020 alle treinstellen in dienst

Volgens Trenitalia zijn er geen incidenten geweest. De spoorwegmaatschappij zet de treinen echter nog maar op beperkte schaal in. In de ochtend rijden er twee ritten Ancona – Milaan (v. 5:00 en 6:20 uur), en in de avond rijden zijn er twee ritten vanuit Milaan terug naar Ancona (v. 18:35 en 19:35). De inzet wordt in de komende periode uitgebreid, zegt Trenitalia. Begin 2020 moeten alle 17 treinstellen in dienst zijn. Ze zullen worden ingezet vanaf Milaan en Venetië en via de Adriatische kust rijden naar bestemmingen als Bari, Ancona en Lecce.

Niet op hoge snelheid

Opvallend is dat de treinen tussen Milaan en Bologna geen gebruik maken van de hogesnelheidslijn, en daardoor veel trager zijn dan andere hogesnelheidstreinen. Tijdens onze reis reden de treinen maximaal 185 kilometer per uur. Een snelheid die even aangetikt werd. In het algemeen blijft ligt de snelheid rond de 160 kilometer per uur, of daaronder. “De Frecciargento 700 rijden via de conventionele lijn zodat dezelfde dienstregeling van de vorige Frecciargento behouden kan worden” aldus de woordvoerder van Trenitalia.

Comfort

De ex-Fyra treinen kunnen een snelheid behalen van 250 kilometer per uur. Wellicht kiest Trenitalia bewust trajecten uit waar die snelheid niet nodig is. Want als de trein snel rijdt, trilt de trein behoorlijk en dat komt het reiscomfort niet ten goede. En de ex-Fyra treinen worden nu juist ingezet om het comfort in vergelijking met de vorige treinen te verbeteren. En dat is volgens de Italiaanse Spoorwegen gelukt. “Reizigers zijn zowel tevreden met het verbeterde comfort aan van de treinen als over de snelle wifi”.

Drie reisklassen

En het comfort is inderdaad goed. “Veel hoger dan toen de treinen nog in Nederland reden” vindt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Zo is er een bar en extra toiletten ingebouwd. Ook het interieur is volledig vernieuwd”. De trein kent in totaal drie klassen: 300 stoelen in Standard (2e klas), 50 stoelen in Premium (2e klas met welkomsdrank en kleine snack) en 150 stoelen in Business (1e klas met drankje en kleine snack). Het comfort in Business is uiteraard het hoogst. Van Kuijeren: “Het comfort is zeker goed te noemen, maar ook niet excellent. De stoelen zijn wat harder dan mij lief is. Opvallend was dat één hoofdkussentje al los zat”.

Kaartjes voor de oude Fyra kun je online boeken via Trenitalia. Voor de vier uur durende reis kun je al tickets kopen vanaf 19,90 euro. Dat is op basis van klasse Standard. In Premium is de reis al te maken vanaf 32,90 euro. In Business kan het vanaf 44,90 euro. De genoemde tarieven zijn beperkt beschikbaar voor vroegboekers.

Slijtage

Op de ex-Fyra treinen is nu weinig aan te merken, maar het is nog afwachten hoe de ETR700 op lange termijn zal presteren. Nadat tussen Amsterdam en Brussel een bodemplaat verloor, zijn de treinen uitgebreid getest. Toen al was de conclusie dat de treinen op te knappen waren, maar dat dit veel tijd zou kosten én dat slijtage sneller optreed dan verwacht. Van Kuijeren: “Maar het is wel opmerkelijk dat we in Nederland nog steeds moeite hebben om de uitval op de hogesnelheidslijn te bedwingen en de ex-Fyra’s nu in Italië momenteel probleemloos rijden”.

15 jaar na order

Tegelijkertijd moet opgemerkt worden dat het lang heeft geduurd voordat de oude Fyra treinen nu eindelijk kunnen worden ingezet. NS bestelde de treinen in 2004, drie jaar later zouden ze in de reizigersdienst moeten verschijnen. Dat werd echter eind 2012. En iedereen in Nederland weet dat dit ondanks de jaren vertraging alles behalve vlekkeloos ging. “Dat de treinen nu pas 15 jaar na eerste order probleemloos in reizigersdienst rijden zegt natuurlijk veel”.

Uitgebreid foto-verslag:

Dit was de Fyra bij NS

De V250 in Italië als ETR700.

Alle foto’s: copyright Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl.
(Groot formaat door op te klikken)

De Standard-klasse

Heel de trein is voorzien van “extra snel” internet, en bij alle stoelen in heel de trein zit een USB-aansluiting en een stekker.

De premium-klasse

De stoelen hebben hetzelfde comfort als standaard, alleen is er een welkomsdrankje en een snack bij de prijs inbegrepen. Er zijn slechts 50 premium zitplaatsen.

De Business-klasse

In de business klasse is net als de premium klasse een welkomsdrankje en een kleine snack bij de prijs inbegrepen. De stoelen zijn breder en kunnen versteld worden, alleen de stoelen zitten een tikkeltje hard.

Bar, wc en overig

De treinen hebben extra toiletten gekregen. De normale toiletten zijn vrij klein, maar er is ook een ruime invaliden toilet. Daarnaast zijn de treinen tegenwoordig uitgerust met een barrijtuig.

Het exterieur van de trein

Over smaak valt te twisten, maar volgens redacteur Hildebrand van Kuijderen spreken de nieuwe kleuren meer aan dan de oude Fyra kleuren.

This post was last modified on 8 december 2020 21:30

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug