fbpx

Mansveld kijkt naar regels spoorverdeling

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) gaat zich over de regels voor de verdeling van het spoor buigen. Ze wil voorkomen dat er conflicten ontstaan als twee vervoerders op hetzelfde spoor ruimte aanvragen. Dat schrijft zij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Onderzoekers denken dat er in de toekomst meer conflicten op het spoor zullen gaan ontstaan door de liberalisering. De regels die er nu zijn voor de spoorverdeling zijn niet goed vormgegeven om eventuele conflicten voor te zijn of op te lossen, zeggen zij. Daarom gaat Mansveld het besluit aanpassen. Dat moet media 2014 gebeurd zijn.

Op het traject tussen Den Haag en Brussel dreigt al een tekort aan capaciteit. Naast de NS wil Arriva ook een verbinding met België realiseren, de zogeheten Lage Landen Lijn. De treinen moeten het spoor delen met de binnenlandse treinen en het goederenvervoer. Voor 2014 is het vraagstuk opgelost, want Arriva heeft haar capaciteitsaanvraag voor de verbinding ingetrokken, omdat de vervoerder nog geen vergunning in België heeft. In 2015 of 2016 komt het vraagstuk echter opnieuw op tafel.

Op dit moment is alleen het internationale reizigersvervoer volledig geliberaliseerd. Er zijn echter ook plannen om het binnenlandse net verder te liberaliseren. Mansveld schrijft in haar brief verder dat ze eraan denkt om met prijsprikkels het treinverkeer anders te verdelen over het spoor. Zo kunnen treinen die op rustige tijden rijden, goedkopere tarieven kunnen krijgen. Of er kan een heffing komen voor treinen die op de drukste tijden van de dag willen rijden.

(c) ANP