fbpx

Mansveld in bezwaar tegen Europees besluit treinverkeer

Nederland stapt naar het Europees Hof van Justitie om zelf meer invulling te kunnen geven aan de Europese regels voor internationaal treinverkeer. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de regels te streng gemaakt, maar daar is staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) het niet mee eens. Dat schrijft ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken zal de zaak bij het Hof gaan aankaarten. In ons land is vastgelegd dat minimaal 75 procent van de reizigers van een internationale spoorverbinding de grens moet passeren. Dat is dus bijvoorbeeld het geval bij de Thalys, maar de regel wil Mansveld ook toepassen op de geplande Arriva verbinding Den Haag – Brussel (Lage Landen Lijn).

Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de regels te beperkend opgesteld, wat niet goed is voor de concurrentie. Bovendien vindt de commissie dat Nederland de richtlijn helemaal niet zelf nader mag invullen. Nederland vindt dat dat wel mag en wil van het Hof van Justitie horen in welke mate de beperkingen opgelegd mogen worden. Door het hoger beroep blijkt in elk geval wel dat Mansveld concurrentie niet te gemakkelijk wil maken.

In Nederland houdt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toezicht op de naleving van de regels. De waakhond bekijkt momenteel of de eventuele komst van de Lage Landen Lijn . NS vreest dat die nieuwe verbinding voor oneerlijke concurrentie kan zorgen. NS heeft namelijk het alleenrecht op het hoofdrailnet. Omdat de Lage Landen Lijn ook gaat stoppen op binnenlandse stations, vreest NS dat de trein ook veel binnenlandse reizigers gaat meenemen.

Volgens Treinreiziger.nl is de vrees van NS onterecht. "NS rijdt met zes intercity´s per uur tussen Den Haag HS en Dordrecht en daarnaast nog met vier stoptreinen. Voor die reizigers is het niet interessant om straks met de Lage Landen Lijn te nemen. Immers, die trein moet slechts één keer per uur gaan rijden. Alleen als er met binnenlandse kaartjes tegen stuntprijzen aangeboden gaan worden, wordt het misschien voor sommige reizigers interessant", zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl