Machinisten uiten kritiek op Arriva

Machinisten van Arriva klagen tegenover RTV Noord en L1 Limburg over de vervoerder. Er zou sprake zijn van een slechte werksfeer. Arriva kampt net als NS met een groot personeelstekort, waardoor de werkdruk hoog is en er regelmatig treinen uitvallen.

Treinuitval

Volgens Arriva is er sinds de coronacrisis vooral sprake van een hoog ziekteverzuim. Daardoor is er een tekort aan personeel ontstaan. In Groningen heeft dat geleid tot 4.000 opgeheven ritten in de eerste helft van 2022. Dat komt neer op een uitval van circa zeven procent. De provincie Groningen liet eerder al weten dat Arriva “niet de dienstregeling biedt die is afgesproken”.

Ook in Limburg is er sprake van treinuitval. Zowel in Groningen als Limburg bekijken de provincies of er een boete opgelegd moet worden. Tegenover de regionale zenders zeggen machinisten dat het personeelstekort wordt vergroot doordat een deel van de machinisten overstapt naar NS, dat een betere cao heeft.

Grafstemming

Volgens het personeel is er niet alleen sprake van een hoog ziekteverzuim maar is er ook structureel te weinig personeel. Volgens hen is de sneltrein Groningen – Winschoten geïntroduceerd zonder dat er personeel werd aangetrokken.

Door de treinuitval ontstaat er sneller agressie, vertelt een Arriva medewerker tegenover RTV Noord. “De afgelopen weken heb ik meerdere keren last gehad van agressie door uitgevallen treinen. Als blikken konden doden, was je al zeker tien keer op mijn begrafenis geweest.”

“Er hangt echt een grafstemming, en dat is zonde van het beroep. Het bedrijf wordt letterlijk om zeep geholpen door de leiding” stelt een Limburgse machinist. Ook in Noord-Nederland spreekt een machinist van een grafstemming.

Veiligheid

Eén machinist zegt tegen L1 Limburg zorgen te hebben over de veiligheid van de treinstellen, die zou verwaarloosd worden. De vervoerder spreekt dat met klem tegen. “Gemiddeld genomen wordt elk Arriva-treinstel één keer in de twee maanden gecontroleerd. Dat gebeurt in Blerick, bij de werkplaats van Stadler” reageert regiodirecteur Michiel Cusell op de kritiek bij de zender. Hij merkt wel op dat de treinen op de Maaslijn langer worden gebruikt dan aanvankelijk gedacht, dat komt doordat de elektrificatie van de spoorlijn vertraging heeft opgelopen.

Arriva erkent wel dat er door het personeelstekort meer wordt gevraagd van de machinisten. “Momenteel vragen wij qua flexibiliteit meer van ons personeel dan normaal gesproken het geval is. Wij zijn erg dankbaar voor ieders inzet en het overnemen van elkaars diensten” reageert regiodirecteur Milfred Hart van Arriva Noord bij RTV Noord. De directeur van Arriva Limburg erkent dat de krappe arbeidsmarkt en de achterstanden in de zorg invloed hebben op de werkdruk. “We doen ons best om daarin de juiste keuzes te maken. Zo is het vakantieverlof volledig verleend, aan iedereen” aldus Cusell.

This post was last modified on 11 oktober 2022 10:43

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug