De machinist van de trein die in 2010 een ravage in Stavoren veroorzaakte wordt toch niet vervolgd. Uit onderzoek van het KLPD en het definitieve rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeert het Openbaar Ministerie in Leeuwarden dat het ongeluk hem niet valt aan te rekenen.
Vorig jaar werd de 60-jarige man uit Goor er nog van verdacht het ongeluk door nalatigheid te hebben veroorzaakt. Maar voor het ongeluk zijn meerdere oorzaken aan te wijzen, zegt het OM nu. Zo voldeed het spoor niet aan de eisen en was de werkinstructie voor de machinist onvolledig. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde vorig jaar dat Prorail te weinig veiligheidseisen aan de aannemers had gesteld.
De machinist werd bij het ongeluk afgeleid doordat er meerdere mensen in de cabine waren. Daardoor zou hij een sein hebben gemist. Ook sloeg het automatische remsysteem niet aan. De slijptrein reed door een stootblok en sleurde een lege brandstofwagon achter het stootblok mee. Daarna stormde de trein door een watersportzaak. De ravage was enorm, maar er vielen slechts twee lichtgewonden.
(c) Novum
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…