fbpx

Machinist beboet vanwege STS-passage nabij Zwolle

05 mrt 2014 10:37

De ILT heeft een boete opgelegd aan de machinist die op 2 september 2013 bij Hattemerbroek met hoge snelheid door een rood sein reed. De machinist had te weinig geremd na het gele sein dat hij even daarvoor passeerde. De ILT maakt gebruik van een nieuwe mogelijkheid om bestuurlijke boetes op te leggen bij overtredingen op het spoor.

De Intercity-trein vanaf de Hanzelijn richting Zwolle kwam die dag na het passeren van het rode sein terecht op een spoor bestemd voor een trein vanuit Amersfoort. Doordat bij deze twee samenkomende sporen een systeem van “flankzonebewaking” is toegepast, sprong na deze rood sein-passage het sein voor de trein uit Amersfoort meteen op rood. De machinist van deze trein heeft daarop direct geremd, waardoor hij ruim 200 meter voor het punt van een mogelijke botsing tot stilstand kwam.

Volgens de Regeling spoorverkeer dient een trein bij een geel sein de snelheid te verlagen tot maximaal 40 km/uur om tijdig voor een eventueel rood sein tot stilstand te kunnen komen. In dit geval passeerde de trein het rode sein met 94km/uur. Uit het onderzoek naar het incident bleek dat de machinist na het passeren van het gele sein slechts een lichte remming inzette. Die lichte remming was te weinig om op tijd stil te staan voor het rode sein dat volgde.

De ILT vindt ook dat NS sneller zou moeten besluiten over maatregelen om het risico te beheersen dat een machinist onvoldoende remt bij een geel sein.

Uit het onderzoek bleek dat de ATB-vv ter plaatse niet werkte zonder dat dit door ProRail was opgemerkt. In dit geval maakte het niet-werken geen verschil omdat de trein harder reed dan de snelheid waarbij de ATB-vv zou hebben ingegrepen. Bij een steekproef door de ILT bleken vier van de 117 gecontroleerde installaties niet te functioneren. ProRail is inmiddels begonnen met de aanleg van een systeem om het functioneren van de ATB-vv installaties te monitoren.

De ILT constateert verder dat het flankzone-beveiligingssysteem wel goed heeft gewerkt. Door dat systeem wordt een trein tijdig met een rood sein gewaarschuwd, als op een ander spoor een trein door rood rijdt.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil dat NS snel maatregelen neemt om het risico te beheersen dat een machinist onvoldoende remt bij een geel sein. Zij heeft NS verzocht om voor 1 juni samen met spoorbeheerder ProRail met een plan van aanpak te komen, liet ze de Tweede Kamer dinsdag weten.

NS zegt in een reactie aan een oplossing te werken en zet met ProRail in op het systeem Orbit. Als een machinist te hard op een rood sein afrijdt, geeft dit via een computerstem aan dat hij moet remmen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ton Diele
6 jaren geleden

Heeft het ook zin om vier rode lampen naast elkaar te monteren, met het woord STOP erin gemonteerd. En een langere overkapping in verband met lagere zon in de herfst. Ik ben benieuwd hoe men daar over denkt. Ton Diele.

Ing ACF Sierts
4 maanden geleden

Nee. Volkomen nutteloos. Het probleem wordt veroorzaakt door een falende alertheid van de machinist bij het passeren van het gele sein. De mxn nam het sein niet resp niet bewust waar, en reageerde volgens een pavlov-reactie op de ATB-waarschuwing. Wsch was de mcn in gedachten verzonken of aan het dagdromen. Na het gele sein mistte de mcn OOK het rode sein. Dat kan duiden op ongeschiktheid voor het vak van mcn. 1 incidentele fout kan heel incidenteel gebeuren, maar 2 achterelkaar incl negeren ATB-waarschuwing is wel heel erg zorgelijk…