Maaslijn blijft hoofdpijndossier: 96 miljoen euro duurder en nieuwe vertraging dreigt

De elektrificatie van de Maaslijn wordt aanzienlijk duurder. Bovendien is onduidelijk of het project in 2024 afgerond kan worden. Door de stijgende kosten dreigt er nieuwe vertraging voor het project. Dat heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven vorige week aan de Tweede Kamer gemeld.

Opnieuw aanzienlijk duurder

Daarmee blijft de Maaslijn een hoofdpijndossier. In 2016 werd besloten de Maaslijn te elektrificeren en op enkele plekken van dubbelspoor te voorzien. Voor het project was 164 miljoen euro uitgetrokken, maar in 2019 bleek dat onvoldoende en werd het budget opgehoogd naar 212 miljoen euro. Inmiddels is duidelijk dat de kostenraming circa € 79 miljoen euro hoger uitvalt (exclusief btw). Inclusief btw is de schadepost 96 miljoen.

Daarmee stevent het project af op een verdubbeling van het oorspronkelijke budget. Van Veldhoven spreekt over omissies in het vorige ontwerp. Daardoor moet “de eerder gemaakte kostenraming naar boven worden bijgesteld”, schrijft Van Veldhoven.

De provincie Limburg meldde eerder dat de oorzaken liggen in hogere bouwkosten en te laag geraamde kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van kabels, leidingen en beveiligingsmaatregelen.

Eind vorig jaar kwam al naar buiten dat de Maaslijn duurder zou worden, toen was echter nog niet exact duidelijk hoe hoog de kostenoverschrijding zou uitpakken. Het Rijk is voor de helft verantwoordelijk voor de nieuwe tegenvaller. De andere helft moet worden opgehoest door de provincies.

Nog meer vertraging?

In 2016 was het nog de planning dat het project vier jaar later, in 2020, gereed zou komen. Maar sinds 2019 wordt ernaar gestreefd om de elektrificatie afgerond te hebben in 2023, uiterlijk 2024. Maar ook die planning komt nu op losse schroeven te staan.

De staatssecretaris gaat nu eerst onderzoeken of er versoberingen mogelijk zijn. Ook wordt gekeken naar de “prioritering tussen projecten.” Ook komt er nog een onafhankelijke toets naar de oorzaken van de forse overschrijding.

Meer over de Maaslijn

This post was last modified on 13 april 2021 16:38

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug