Treinen van het type Lint rijden in diverse landen. De treinen vallen onder de noemer "Light-rail" en hebben een lagevloerdeel. De tweedelig dieselmechanisch treinstellen worden tot 2012 in Nederland ingezet door Syntus. Tot tenminste 2013 zal het type Lint ook ingezet worden op de lijn Almelo – Marienberg, waar Syntus in opdracht van Connexxion rijdt.
De Lint treinen die Syntus inzet, worden geleased van NS dochter NS Financial Services Company. Opvallend detail is dat de treinen geen toilet hebben. In een treinstel kunnen 120 mensen zitten. Treinen van het type lint zijn vanaf 2001 in de reizigersdienst te zien. De laatste treinstellen van het type Lint werden in 2005 in dienst genomen.
NS Financial Services heeft 24 Lint treinen. Treinstel 29 rijdt rond met reclame voor Openbaar Vervoer Gelderland.In mei 2007 werden de treinstellen 44 en 45 geheel rood bestickerd, in de huisstijl van Twents, de naam waaronder Syntus en Connexxion het openbaar vervoer verzorgen in Twente.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…