Limburgse Arriva treinen krijgen lijnnummer

Arriva introduceert naar Duits voorbeeld lijnnummers bij de Limburgse treinen. In december neemt de dochter van DB de stoptreinen over van NS en Veolia. Vanaf dat moment worden de treinlijnen aangeduid met S1 tot en met S5.

Vanaf december mag Arriva het vervoer in Limburg gaan uitvoeren. Het gaat niet alleen om vijf treinlijnen, maar ook om een groot aantal buslijnen. De meeste treinen blijven in dezelfde frequentie rijden. Alleen tussen Nijmegen en Venray (S1) wordt de frequentie verhoogd. Daar gaan straks ook overdag op werkdagen tijdens de daluren vier treinen per uur rijden. Nu is dat nog alleen tijdens de spits. "Hierdoor onstaan er meer en betere aansluitingen op de buslijnen," aldus Arriva. 

Veolia heeft nu geregeld capaciteitsproblemen op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond). Om die op te lossen neemt Arriva niet alleen de treinen over van Veolia, maar gaat het bedrijf ook LINT-treinen inzetten. De bestaande treinen krijgen een opknapbeurt, zodat het comfort verbeterd wordt. Ook worden de treinen aangepast aan de Arriva-huisstijl. Dat zal overigens niet direct vanaf de start zijn. "We kunnen niet even in één nacht de treinen opknappen," legt woordvoerder Suzan van Beek van Arriva uit.

De Maaslijn wordt ook geëlektrificeerd. Zodra dat is uitgevoerd, naar verwachting medio 2021, zullen de bestaande treinen worden ingewisseld voor gloednieuwe treinen. Dan zijn er ook plannen om een directe trein Maastricht – Nijmegen te introduceren.

Een andere wijziging is dat de stoptrein Maastricht – Heerlen (S4) niet meer gaat doorrijden naar Kerkrade Centrum. In plaats daarvan komt er een directe stoptrein Sittard – Heerlen – Kerkrade (S3). Op deze elektrische lijnen zullen vanaf december nieuwe treinen te zien zijn, aangevuld met de bestaande Veolia-treinen, die net als op de Maaslijn een opknapbeurt krijgen. De nieuwe elektrische treinen kunnen ook ingezet worden op de verbinding Maastricht Randwyck – Roermond (S2) en als sneltrein tussen Maastricht en Heerlen (S5).

De Sprinter Maastricht – Roermond geeft in Sittard nu nog aansluiting op de intercity richting Eindhoven. Die aansluiting verdwijnt in 2017. Daardoor blijven alleen de twee rechtstreekse treinen per uur over.

Vanaf medio 2018 hoopt Arriva een keer per uur een trein van Maastricht via Heerlen naar Aken te kunnen bieden. "Dat kan pas wanneer het spoor is geëlektrificeerd. Daarvoor zijn we afhankelijk van de spoorbeheerders," zegt Van Beek. In een latere fase, als ook het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath verdubbeld is, wil de DB-dochter de frequentie van de trein verhogen naar twee keer per uur. Dat zal naar verwachting 2021 zijn. Verder zal de trein Aken – Maastricht (LIMAX) gaan doorrijden naar Luik, maar per wanneer is nog onduidelijk.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug