fbpx
Foto: (c) Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.com

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

16 mei 2024 10:33

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB heeft de aanleg van de Lelylijn een prominente plek gekregen. Wat betreft de aanstaande rechtse coalitie begint de bouw van de spoorlijn in Groningen. Ook open toegang en de aansluiting van vijf stations op een internationaal hsl-netwerk staan in het akkoord.

Dat de Lelylijn er volgens de partijen moet komen, mag geen verrassing heten. Vrijwel alle politieke partijen hadden de spoorlijn in hun partijprogramma opgenomen, alleen de PVV niet. De Lelylijn, die de Randstad met Noord-Nederland verbindt en daarmee knooppunt Zwolle grotendeels ontlast, staat al lang op de politieke agenda. Onlangs gaf ook het Europees Parlement groen licht voor de aanleg ervan. Europa wil dat de spoorlijn uiterlijk 2050 in gebruik wordt genomen. Ook de Nedersaksenlijn (Groningen-Almelo/Enschede) is volgens de partijen een “prioritair knelpunt”.

Open toegang

Behalve de Lelylijn benoemt het hoofdlijnenakkoord ook het opentoegang-beleid van de EU. De vier partijen zien graag dat op die manier het internationale spoorvervoer wordt bevorderd. In het kader van die ‘open access’-regeling meldden zich vorig jaar al tal van spoorbedrijven met plannen voor internationale verbindingen, zoals naar Parijs en Berlijn. Daarnaast worden vijf stations genoemd die volgens PVV, NSC, VVD en BBB aangesloten kunnen worden op een internationaal hsl-netwerk: Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle.

Veiligheid

Ook veiligheid in het openbaar vervoer wordt genoemd in het hoofdlijnenakkoord. Samen met vervoerders en andere overheden moeten maatregelen getroffen worden om de veiligheid in het ov te verbeteren. Daarbij denken de vier partijen aan meer boa’s in de trein en bus en het invoeren van bodycams voor hoofdconducteurs.

Onderhoud

Of we met dit kabinet veel grote onderhoudsprojecten kunnen verwachten, valt nog te bezien. De vier partijen mikken op “instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en ov-infrastructuur”, omdat de onderhoudsopgave de komende jaren erg groot is.

Na de formatie door de vier partijen verschijnt er een regeerakkoord waarin de ov-standpunten van het rechtse kabinet verder toegelicht worden.