Leeuwarden voorziet ‘grote problemen’ door onderhoud ProRail, maar gesprekken zijn ‘constructief’

De aankondiging van ProRail om volgend jaar lange tijd groot onderhoud te plegen in Leeuwarden en andere plekken in Friesland, heeft in de Friese hoofdstad voor kopzorgen gezorgd. De gemeente voorziet ‘grote problemen’ als de werkzaamheden in de geplande vorm doorgaan, maar de spoorbeheerder verzekert de gedeputeerde voor openbaar vervoer dat station Leeuwarden niet constant afgesloten zal zijn.

Deze week kondigde ProRail aan om in de toekomst vaker overdag en doordeweeks grote onderhoudswerkzaamheden te plegen, terwijl dit nu vooral op rustige momenten in het weekend en schoolvakanties gebeurt. Vooral Leeuwarden is in 2024 de pineut, want daar staan in juni en juli ruim vijf weken aan werkzaamheden gepland. Tussen 17 juni en 9 juli vertrekt vanaf station Leeuwarden enkel de trein naar Groningen.

‘Constructief overleg’

Die aankondiging is niet goed gevallen in de provincie en de Friese hoofdstad, want de gedeputeerde zei in gesprek te willen met ProRail over de werkzaamheden. Dat gesprek is er geweest en aldus gedeputeerde Matthijs de Vries (CU) van openbaar vervoer was dat een ‘constructief’ overleg. “Zoals ze het donderdag deden voorkomen leek het alsof station Leeuwarden de hele periode afgesloten zou zijn, maar ze hebben ons verzekerd dat dit niet zo is”, aldus De Vries.

Niet ten faveure van de Randstad

De Vries wilde van ProRail onder meer weten waarom ervoor is gekozen in Friesland buiten de vakantieperiode aan het spoor te werken. In het gesprek werd de gedeputeerde duidelijk gemaakt dat station Leeuwarden niet gedurende de hele periode van het onderhoudswerk dicht hoeft. Ook meldde ProRail dat Friesland niet ten faveure van randstedelijke projecten buiten de vakantie om wordt aangepakt. “Het wordt nu zo breed in Friesland gedaan, zodat meerdere problemen tegelijk kunnen worden aangepakt”, zegt De Vries.

Online college

Omdat er hoe dan ook hinder gaat zijn voor de gemiddeld 10.000 reizigers die dagelijks van station Leeuwarden gebruik maken, onderzoekt hogeschool NHL Stenden verschillende maatregelen. Studenten krijgen de mogelijkheid tot online colleges als ze de hogeschool niet kunnen bereiken. Als ze een toets niet kunnen maken, kunnen ze die misschien later alsnog afleggen. Dat zijn opties waar de instelling over nadenkt, laat een woordvoerster weten aan ANP.

NHL Stenden, dat ruim 24.000 studenten telt, is blij dat de werkzaamheden vroeg zijn aangekondigd. “Dan kunnen we anticiperen en studenten en medewerkers goed op de hoogte brengen van de gevolgen voor vervoer”, aldus de woordvoerster. De instelling verwacht geen grote problemen, omdat de meeste medewerkers in de buurt wonen. “Ze komen met de fiets of lopend. Mensen die verder weg wonen, komen met de auto, of ze rijden met iemand mee, zoals we bij vervoersstakingen zagen. Als studenten wel problemen krijgen, vragen we ze om dat te melden bij de opleiding, en die geven we dan de opdracht om een oplossing te bieden. We laten studenten hier niet mee zitten.”

‘Zorgelijke ontwikkeling’

ROC Firda, met 23.000 studenten een van de grootste onderwijsinstellingen in Friesland, is minder te spreken over de aankondiging. Bestuursvoorzitter Remco Meijerink spreekt tegenover ANP van een zorgelijke en onwenselijke ontwikkeling. “Zo’n 40 tot 50 procent van onze studenten komt met het openbaar vervoer. Soms moeten ze onderweg overstappen. En laten we de mbo’ers die stage lopen niet vergeten.” Hoe groot de gevolgen zijn, hangt volgens de schoolbestuurder af van het alternatief. “Je kunt wel bussen laten rijden, maar als die niet aansluiten of als ze niet voldoende capaciteit hebben, ontregelt dat in potentie een groot deel van het onderwijs.”

‘Studenten bovengemiddeld slachtoffer’

Tijdens de vervoersstakingen van begin dit jaar verzorgde Firda (toen nog ROC Friese Poort) op eigen kosten bussen om studenten naar school en terug te brengen. Uiteindelijk moest het ROC daarmee stoppen. De staking duurde te lang en de kosten werden te hoog. Daarom zal de school nu waarschijnlijk geen vervangend vervoer regelen. Meijerink hoopt op hulp van ProRail en de betrokken vervoerders tijdens de spoorwerkzaamheden. “Onderwijs is ongelofelijk belangrijk voor jongeren. Ik vraag me af of er voldoende wordt nagedacht over de gevolgen voor schoolgaande jeugd. Dit is niet de groep die gemakkelijk alternatieven heeft, zij zijn hier bovengemiddeld slachtoffer van. We herkennen de personeelskrapte, maar het is zorgelijk dat niet de keuze is gemaakt om dit in de zomervakantie te doen.”

This post was last modified on 2 september 2023 18:00

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug